آموزش های رایگان قرارداد های مالی و غیر مالی

انواع قرارداد هایی که بین دو نفر منعقد میشود

انواع قرارداد هایی که بین دو نفر منعقد میشود

پرکاربردترین قراردادهای شراکت بین دو نفر

تمامی قراردادهای شراکت بین دو نفر شامل تعهداتی است که آنها در ارتباط با یک موضوع کاری ، تجاری ، خرید و فروش ، و….. با یکدیگر دارند و مشخص کنندهمیزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است .اگر بخواهیم به طور کلی انواع قرارداد داد را نام ببریم به این صورت است:

صادرات کالا ، خدمات، تولید  فروش محصولات ، واردات کالا به قصد فروش ، بازرگانی داخلی ، احداث مسکن انفرادی و انبوه سازی و واردات ماشین آلات ، مواد اولیه و ابزار کار .

قرارداد پریکس

قرارداد پریکس یکی از مهم ترین انواع قراردادهای مشارکت است و هدف از آن مشارکت و همکاری در ارائه خدمات خاص پزشکی است . قراردادهای پریکس بین افرادی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت دارند ، مثل پزشکان و دندان پزشکان با کلینیک ها و بیمارستان ها منعقد می شود و آن هم در شرایطی که این اشخاص بدون استخدام در مراکز درمانی به فعالیت بپردازند .

تنظیم قرارداد مشارکت در تولید دارو به خصوص در برهه کنونی که سراسر جهان در تدارک تولید دارو و یا وکسن برای ویروس کروناست ، می توان برای بسیاری از شرکت ها و موسسات تولید دارو اقدامی ضروری به حساب بیاید .

قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت ساختمان قراردادی که بین مالک و سازنده منعقد شده وبه واسطه آن بر ساخت ساختمانی با مشخصات معین توافق ی کنند . در این قرارداد آورده یا همان سرمایه مالک ، زمینی است که ساختمان در آنساخته می شود . سرمایه سازنده نیز هزینه هایی است که در حین عملیات ساخت متحمل می شود . نهایتا هر کدام از طرفین مطابق توافقشان از سهمی از ساختمان ساخته شده بهره مند هواهند شد .

  • نکته ای که در قراردادهای مشارکت در ساخت اهمیت ویژه ای دارد پیش بینی ضمانت اجرا موثر در قرارداد و ذکر دقیق شروط قرارداد است .
  • نکته دیگری که در قرارداد مشارکت در ساخت باید به آن توجه کرد ذکر شروط قرارداد است. هرچه شرایط به طور دقیق تر و شفاف تر بیان شود از بروز اختلاف در آینده جلوگیری می شود ، از جمله شروطی که در این قرارداد بیار بحث برانگیز است ، میزان آورده های طرفین و عایدی آنان ، زمان تحویل املاک ، زمانبندی پیشرفت کار ، مصالح به کار گرفته شده در روند ساخت ، کیفیت مصالح و امثالهم است .
  • تعهدات طرفین قرارداد
  • تعهد مالک
  • تعهد سازنده
  • تعیین سهم الشرکه طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت : سهم الشرکه طرفین در قرارداد باید مشخص شود تا از بروز اختلافات در آینده جلوگیری شود . برای محاسبه سهم الشرکه طرفین باید ابتدا آورده هر یک از طرفین قیمت گذاری شده و سپس قیمت مقرر تقسیم بر ارزش کل پرژه ( ارزش کل سرمایه گذاری ) شود .
  • قرارداد مشارکت مدنی بانک

قرارداد مشارکت مدنی بانک برای مواردی است که یک فرد می خواهد یک سرمایه گذاری انجام دهد و به تبع آن با دریافت سرمایه از بانک ، بانک را نیز در سرمایه گذاری خود شریک کند . برای انعقاد مشارکت مدنی با بانک باید مدارک زیر ارائه شود : اطلاعات هویتی ، موضوع مشارکت ، میزان سرمایه مورد نیاز ، حداکثر مدت مشارکت ، پیش بینی خرید ، هزینه و فروش ، سهم سود  پیشنهادی متقاضی و وثیقه هایی که برای حسن انجام باید به بانک سپرده شود .

  • در قرارداد مشارکانواع قرارداد هایی که بین دو نفر منعقد میشودت مدنی با بانک ، هزینه های قابل قبول ، منحصر به هزینه های اصلی نبوده و هر نوع هزینه دیگر با توافق طرفین می توان در قرارداد قید شود .
  • قرارداد مشارکت مدنی خصوصی

نمونه قرارداد مشارکت مدنی خصوصی نیز شکل دیگری از این قراردادها است که به وسیله آن یک طرف سرمایه مادی و طرف دیگر مهارت یا تخصص خود را برای مشارکت در میان می گذارد .

در این حالت طرف اول را مالک و طرف دوم را عامل می نامند . در واقع همان قول معروف ” کار از من ، سرمایه از تو ”

قراردادهای مشارکت مدنی خصوصی کاربرد های بسیاری دارند و در موضوعات مختلف و گوناگون به کار می رود .

در اینگونه قراردادها و سایر انواع ذکور ذکر سهم سهم هر یک از طرفین بسیار اهمیت دارد . به نحوی که اگر میزان سرمایه نقدی یا غیر نقدی و سهم طرفین در قرارداد مشخص نشده باشد ، اصل بر بالمناصفه بودن سرمایه و سهم آنهاست و تامین سرمایه اعم از نقدی یا غیر نقدی به عهده شرکا است مدت قرارداد مشارکت مدنی با توجه به هدف فعالیت موضوع قرارداد و موافقت شریک در ابتدای قرارداد معین می گردد و طرفین می تانند نسبت به تمدید آن به توافق برسند .

  • مالک می تواند برای کنترل فعالیت های عامل ، فردی را نیز به عنوان ناظر تعیین نماید .
  • قرارداد مشارکت مدنی مغازه

شراکت درمغازه عموما زمانی اتفاق می افتد که حضور فرد به تنهایی در مغازه برای شروع به کار در مغازه کفایت نمی کند . هدف از این قرارداد همکاری ، مشخصا جنبه اقتصادی آن است ودرصورتی که راه های رسیدن به آن به درستی انتخاب شود ، در مدت کوتاهی ، رونق کاری و سود قابل توجهی بدست خواهد آمد به همین دلیل از مهم ترین اقداماتی که باید حتما انجام دهید تهییه نمونه قرارداد شراکن بین دو نفر در مغازه است .

  • قرارداد مشارکت طبق ماده 10 قانون مدنی و آثار آن

اصل آزادی قرادادها در ماده 10 قانون مدنی آمده است . طبق ماده 10 قانون مدنی : قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد ، نافذ است .

اصل آزادی اراده چهار اثر مهم دارد :

  • طرفین می توانند آزادانه شرایط و آثار قراداد را تعیین کنند ؛
  • اثر قرارداد محدود به کسانی است که در قرارداد حضور داشته اند ؛
  • قرارداد به تراضی طرفین منعقد می شود و نیاز به تشریفات خاصی ؛
  • طرفین قرارداد ملزم به رعایت مفاد قرارداد هستند ؛
  • قراردادهای مشارکت مدنی به افراد این امکان را می دهد که بدون نیاز به ثبت شرکت و پرداخت مالیات ، بتواندد فعالیت هایی شبیه به فعالیت های تجاری انجام دهند .
  • مهم ترین قراردادهای مشارکت مدنی کدامند ؟

مشارکت مدنی بانک ، مشارکت مدنی خصوصی و مشارکت مدنی کسب و کار مهم ترین قراردادها در این زمینه اند .

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *