مقالات آموزشی رایگان موسسه حقوقی دکتر بهنیایی, وکالت و داوری دعاوی

کار موسسه داوری

کار موسسه داوری | بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی

در ابتدای این مطلب چگونگی کار داوری و فعالیت داور ها را به اختصار توضیح داده و سپس به موضوع اصلی محتوا یعنی کار موسسه داوری و پاسخ به پرسش کار موسسه داوری چیست؟ می پردازیم. همچنین در انتهای این محتوا نیز بهترین موسسه داوری را به شما معرفی خواهیم نمود.

تاثیر داور در کار موسسه داوری

پیش از پرداختن به پاسخ پرسش کار موسسه داوری حقوقی چیست؟ بهتر است به شرح آن بپردازیم که داور حقوقی کیست؟ و کار وی در موسسه داوری چیست؟

داور حقوقی فردی است که طرفین دعوا به عنوان فرد ثالث برگزیده و حل و فصل اختلافات خود را به وی واگذار می نمایند.

داور برای حل اختلاف به یاری طرفین شتافته و مشکل آنان را در

  • سریع ترین زمان

و

  • کمترین هزینه ممکن

رفع خواهد نمود.

در این بخش به احتمال، با این پرسش ذهنی مواجه شده اید که تفاوت داور و دادگاه یا وکیل در چیست؟ پاسخ این پرسش بسیار مفصل تر از آن است که بتوان آن را در اندک کلماتی گنجاند اما با مطالعه ی کامل همین مطلب به پاسخ مهم ترین پرسش های موجود دست خواهید یافت و سپس نیز درخواهید یافت که کار موسسه داوری حقوقی چیست؟ رای داور چه تفاوتی با رای دادگاه دارد؟ و…

کار موسسه داوری

کار موسسه داوری چیست ؟

موسسات داوری فضایی امن و مناسب برای داورانی محسوب می شوند که مایل اند از میان تعداد بالای پرونده، پرونده خود را انتخاب نمایند.

حتی با توجه به نام موسسه داوری نیز می توان دریافت که کار موسسه داوری حقوقی در زمینه داوری نمودن در پرونده ها م اختلافات حقوقی است.

سابقه و تاریخچه داوری میان انسان ها به هزاران سال پیش بازمی گردد اما در عصر کنونی، برای ثبت و تاسیس موسسه داوری، افراد باید دارای صلاحیت رسمی، مدارک مورد نیاز و تخصصِ بالا باشند .

در نتیجه:

کار موسسه داوری، رسیدگی به اختلافات طرفین بدون برگزاری تشریفات حقوقی دادگاه و دادگستری است. با توجه به تعدد داورهای فعال در موسسات داوری، طرفین پرونده گزینه های بیشتری برای انتخاب داور مناسب پیش روی دارند و می توانند بهترین و درست ترین داور را برای رسیدگی به پرونده خود برگزینند و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، پرونده خود را به داور واگذار کنند .

این تعدد داور یکی از مهم ترین مزایای کار موسسه داوری نسبت به انتخاب یک داور به صورت مستقل می باشد.

تفاوت کار موسسه داوری با دادگاه

با توجه به تعدد پرونده وکلا و افزایش نیاز جامعه به دادرسی و داوری ،

محدودیت در پذیرش پرونده به دلیل ظرفیت محدود وکلا ،

دستمزد بالا برای کار موسسه داوری،

طولانی بودن مراحل پذیرش و پیگیری پرونده و زمان بر بودن پروسه دادرسی،

بهتر است افراد برای رسیدگی به اختلافات خود از داور استفاده کنند .

سابقه استفاده انسان ها از داوری به هزاران سال قبل برمی گردد و می توان مبدا آن را از ابتدای تاریخ بشریت دانست.

آن چه مورد توجه است این است که امروزه افراد همانند گذشته برای صرفه جویی در وقت و هزینه در اکثر کشور ها به داوری روی آورده اند. ایران نیز روی به سوی داوری آورده و در  زمینه کار موسسه داوری در حال ارتقاست.

لازم به ذکر است حکم داور با حکم قاضی دادگاه در اعتبار برابری داشته ، قطعی و لازم الاجراست .

کار موسسه داوری

حال این تفاوت های میان کار موسسه داوری و حکم دادگاه را به صورت تیتروار شرح خواهیم داد:

  • داوری
  1. انتخاب داور توسط طرفین
  2. امکان حفظ اسرار و محرمانگی
  3. بسیار سریع – تک مرحله ای
  4. هزینه بسیار پایین
  5. امکان رسیدگی به پرونده توسط داور انتخابی
  6. کار موسسه داوری قابل انعطاف است
  7. تلاش برای جلب رضایت طرفین
  8. بین المللی
  9. امکان رسیدگی به پرونده در هر زمان و مکان
  10. انتخاب زبان دلخواه برای روند کار موسسه داوری و داور
  • دادگاه
  1. انتخاب قاضی و شعبه توسط دادگاه
  2. علنی بودن مراحل رسیدگی به پرونده
  3. بسیار طولانی – چند مرحله ای
  4. هزینه بسیار بالا
  5. امکان رسیدگی فقط از طرق وکیل دادگستری
  6. غیر قابل انعطاف
  7. تلاش برای رسیدن به عدالت
  8. امکان اجرا در کشور صادر شده
  9. امکان رسیدگی و دسترسی به پرونده فقط در ساعت اداری
  10. فقط با زبان رسمی کشور امکان رسیدگی به پرونده وجود دارد

حال که بصورت تیتروار تفاوت های کار موسسه داوری و دادگاه رو بررسی کردیم برای تفهیم و درک بیشتر چند مورد را به اختصار توضیح خواهیم داد:

حق انتخاب داور توسط طرفین در کار موسسه داوری

امکان انتخاب داور توسط طرفین دعوا و پرونده یکی از نکات قابل اهمیت برای مبحث داوری است چرا که روند پیگیری پرونده را سهولت بخشیده و از ایجاد تنش و اختلاف های بیشتر نیز جلوگیری می کند . این یکی از مزایای کار موسسه داوری است.

این در حالی است که با ارجاع پرونده به دادگاه، امکان انتخاب قاضی و افراد دخیل در پرونده به طرفین دعوا و صاحبین پرونده داده نخواهد شد و طرفین پرونده مجبور به پذیرش قاضی تعیین شده توسط دادگاه و سیستم قضا خواهند بود. کار موسسه داوری در این بخش واگذار به مراجع است.

حفظ اسرار و محرمانگی

با مطرح شدن پرسشِ کار موسسه داوری چیست و در پاسخ به این پرسش، یکی از مهم ترین موضوعاتی که مطرح شده و باعث می شود متقاضیان، کار موسسه داوری را به جای دادگاه انتخاب نمایند حفظ اسرار و اطلاعات طرفین پرونده و دعوا است، چرا که در رسیدگی به شکایت به روش مراجعه به دادسرا و دادگاه، اطلاعات طرفین پرونده و دعوا علنی بوده و محرمانگی رعایت نمی شود .

امکان انتخاب زبان در کار موسسه داوری

یکی دیگر از خدماتی که با انتخاب روش داوری برای رسیدگی به پرونده در اختیار شما قرار می گیرد، امکان استفاده از زبان دلخواه در طول رسیدگی به پرونده است .

ضرورتی در پیگیری به زبان رسمی کشور وجود ندارد که این موضوع، مراحل پیگیری پرونده را برای افراد با زبان های متفاوت سهل و راحت می کند.

با توجه به اینکه کشور ایران، از تنوع زبان و گویش بسیاری برخوردار است، این امکان می تواند بسیار مهم و حائز اهمیت بشمار آید .

امکان دسترسی به پرونده

با برخورد به پرسش کار موسسه داوری چیست و چه مزایایی نسبت به دادرسی دارد، یکی دیگر از مواردی که حائز اهمیت است و پاسخ مهمی به این پرسش بشمار میرد ، امکان دسترسی به پرونده در هر زمان، تاریخ و مکان برای طرفین دعوا است. حال آنکه برای پرونده های در دست بررسی دادگاه، فقط در ساعات اداری امکان مراجعه و پیگیری وجود دارد .

حال بهتر است به شرح دقیق موضوع اصلی مقاله بپردازیم و کار موسسه داوری را به صورت کامل و واضح برایتان بیان نماییم.

کار موسسه داوری

زمان شروع به کار موسسه داوری:

  • زمان انعقاد قرارداد
  • زمان اجرا مفاد و محتوای قرار داد
  • زمان بروز اختلاف
  • پس از طرح دعوی

یکی از مواردی که متقاضیان استفاده از داوری باید در نظر گرفته و بدانند، انتخاب داور مطلع ، آگاه و متخصص در زمینه داوری است چرا که با استفاده از داوران غیر متخصص امکان ابطال رای، بسیار وجود دارد. در نتیجه بهتر است این مورد را در کار موسسه داوری جستوجو نمایید.

  • مراحل رسیدگی به پرونده طولانی می شود.
  • هزینه ها بالا می رود.
  • رسیدن به رضایت برای طرفین پرونده دشوار می شود.
  • پرونده دچار پیچیدگی می شود.
  • و …

بنابراین بهترین گزینه برای حل و فصل اختلافات مراجعه به موسسات داوری و به کار گیری تخصص آنان است.

در ادامه پاسخ به پرسش کار موسسه داوری چیست می توان به این موضوع اشاره نمود که:

  • به دلیل تنوع و تعدد داوران حاضر در موسسات داوری امکان تشکیل هیئت داوران برای افراد متقاضی ساده تر است.
  • در کار موسسات داوری، مقررات و تخصص داوران بهتر نظارت می شود.
  • امکان دریافت خدماتی چون پشتیبانی و پیگیری در کار موسسات داوری به مراتب بیشتر از پیگیری و پشتیبانی داوران مستقل است و این خدمات مراحل رسیدگی به پرونده را برای طرفین سهولت می بخشد.

انتخاب داور در کار موسسه داوری میان طرفین پرونده به 3 صورت امکان پذیر است:

  • انتخاب داور توسط طرفین پرونده که داوری را برای رسیدگی به اختلاف خود انتخاب کرده اند.
  • انتخاب داور توسط شخص ثالث که مورد اعتماد و تایید طرفین پرونده و خارج از موضوع اختلاف است.
  • انتخاب داور توسط دادگاه

تا اینجا برخی از پاسخ های پرسش کار موسسه داوری چیست را به اتفاق بررسی کردیم و از مزایای آن مطلع شدیم . در ادامه به دیگر فعالیت ها و مزایای مراجعه به موسسات داوری خواهیم پرداخت و در انتها یکی از بهترین و معتبرترین موسسات داوری کشور را به شما معرفی خواهیم کرد.

با دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با چگونگی کار داوران و فعالیت و کار موسسه های داوری و رسیدن به پاسخ پرسش کار موسسه داوری چیست ، و با علم به اینکه بر اساس توضیحات این مقاله مراجعه به موسسات انتخاب مناسب تری نسبت به مراجعه به داوران مستقل است، متقاضیان با چنین چالش و سوالاتی روبرو خواهند شد  :

  • کدام موسسه داوری انتخاب مناسب تری برای رسیدگی به دعاوی حقوقی ما میتوان باشد؟
  • چگونه داوری متخصص و قابل اعتماد برای رسیدگی به پرونده اختلافاتمان پیدا کنیم؟
  • چگونه از تخصص، صلاحیت و معتبر بودن داور یا هیئت داوران پرونده دعوی اطمینان حاصل کنیم؟
  • و …

با نظر به اطلاعات این مقاله و دریافت این موضوع که کار موسسه داوری چیست متقاضیان می توانند با اطلاعات بیشتر و دید بازتری نسبت به انتخاب موسسه حقوقی مورد اعتماد و معتبر اقدام کنند.

موسسه حقوقی دکتر بهنیایی با مدیریت دکتر بهنام بهنیایی یکی از بهترین انتخاب های متقاضیان داوری در ایران است.

موسسه دکتر بهنیایی با بیش از بیست سال سابقه درخشان در زمینه داوری دعاوی و دارا بودن بیش از صد هزار پرونده و پروژه موفق در زمینه مذکور، می تواند یکی از بهترین انتخاب های افراد باشد. چرا که برای انتخاب موسسه داوری دارای اعتبار ، سابقه فعالیت تخصصی در زمینه داوری و دارا بودن پرونده های متعدد و موفق یکی از فاکتور های مهم بشمار می رود. کار موسسه داوری دکتر بهنیایی بهبود روند رسیدگی به دعاوی شماست.

متقاضیان دریافت داور و استفاده از داوری با مراجعه به موسسه داوری دکتر بهنیایی به دو هزار و هفتصد وکیل و داور با سابقه و با رزومه بسیار قوی دسترسی خواهند داشت و با دریافت مشاوره از مشاوران تخصصی موسسه داوری دکتر بهنیایی با توجه به محتوای درخواست و موضوع پرونده مراجعه کننده، بهترین وکلا و داوران را به مراجع و طرفین دعوا معرفی خواهند کرد و در صورت درخواست متقاضی و با توجه به نیاز پرونده برای تشکیل هیئت داوران به متقاضیان مشاوره تخصصی ارائه خواهند داد.

با مراجعه به موسسه داوری دکتر بهنیایی و دریافت مشاوره از کارشناسان این مجموعه، پاسخی کامل و جامع برای پرسش کار موسسه داوری چیست؟ و صدها پرسش دیگر دریافت خواهید کرد.

مشاوران ، وکلا و داوران موسسه داوری دکتر بهنیایی مراجعین را تا پایان راه داوری و رسیدن به بهترین و مطلوب ترین نتیجه، همراهی خواهند کرد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *