پذیرش پرونده های داوری چگونه است؟

در ابتدا به صورت تیتروار به مراحل پذیرش پرونده داوری خواهیم پرداخت و سپس در مورد هر یک از موارد شرح دقیقی را ارائه خواهیم نمود. روند دریافت و پذیرش پرونده های داوری به شرح ذیل است.

  1. دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی سایت بنیاد حقوقی دکتر بنیایی
  2. مشاوره تلفنی یا حضوری با داور به صورت رایگان
  3. ارسال مدارک و مستندات جهت بررسی توسط داور منتخب
  4. انعقاد قرارداد با موسسه
  5. آغاز رسیدگی به پرونده
  6. صدور رای

فیلم معرفی پذیرش پرونده های داوری

مشاوره رایگان

"ضروری" indicates required fields

Previous slide
Next slide

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صورت رایگان از مشاوره متخصصان بهره مند شوید. با شماره های 02172418818 و یا 09120565311 و یا 02171057113 تماس بگیرید

مرحله اول: دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی سایت بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی

اولین مرحله آن است که پیش از هر چیزی نوبت خود را در سامانه نوبت دهی ثبت نموده و در انتظار تماس کارشناسان بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی بمانید. در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.

مرحله دوم: مشاوره تلفنی یا حضوری با داور یا وکیل به صورت رایگان

مرحله ی دوم، مشاوره تلفنی و یا حضوری آن هم به صورت دلخواه و انتخابی است. به صورت کاملا رایگان پس از ثبت نامتان، از طریق کارشناسان بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی راهنمایی شده و در می یابید که نقشه راه پرونده تان به چه صورت است و پس از آن تصمیم را به همراه کارشناس مربوطه اتخاذ نمایید.

مرحله سوم: ارسال مدارک و مستندات جهت بررسی توسط داور یا وکیل منتخب

پس از آن که مشاوره را دریافت نموده و متوجه شدید که باید به چه صورت به روی پرونده تان اقداماتی را لحاظ فرمایید، از شما درخواست می شود که مدارک و مستندات قید شده در تماس یا جلسه حضوری را ارسال نموده تا به بررسی متخصصان رسد. پس از بررسی شدن توسط داور یا وکیل منتخب شما تمامی مراحل پیش از قرارداد انجام شده و به مرحله قرارداد خواهید رسید. 

مرحله چهارم: انعقاد قرارداد با موسسه

پس از آن که شما مدارک خود را ارسال نموده و توسط داور یا وکیل بررسی شد، به جای آن که با داور یا وکیل قرارداد امضا نمایید با موسسه قرارداد را منعقد نموده و پس از بررسی های کافی کار شما با موسسه به پایان خواهد رسید و از آن به بعد وظایف بر عهده موسسه است.

مرحله پنجم: آغاز رسیدگی به پرونده

آغازرسیدگی به پرونده ها توسط موسسه بی آن که شما درگیر مسئله ای باشید رخ خواهد داد. پس از به نتیجه رسیدن پرونده، شما در جریان موارد قرار خواهید گرفت.

مرحله ششم: صدور رای داور

پس از آن که رای صادر گردید، تا 20 روز مهلت وجود دارد برای اجرای آن توسط شخصی که رای بر علیه وی صادر شده است. رای صادر شده داور قطعی و لازم الاجرا است.

آیا رای داوری قطعی است؟

در خصوص پاسخ به پرسش آیا رای داوری قطعی است باید چنین ذکر شود که رای داوری یک رای لازم الاجراست. به عبارتی در صورت صادر شدن رای از سوی داور، دادگاه نیز آن رای را پذیرفته و به رسمیت می شناسد. اما در مورد این که آیا رای داوری قطعی است یا خیر باید گفته شود که در برخی از موارد، ابطال رای داور را شاهد هستیم. اما در صورت واجد شرایط ابطال نبودن، رای داوری رای قطعی است و افراد موظف به اجرای آن خواهند بود.

چه پرونده هایی قابل ارجاع به داور نیست؟

به طور کل پرونده های قابل ارجاع به داوری بسیار بیشتر از پرونده های غیر قابل ارجاع هستند. به همین دلیل برای ذکر پاسخ به اینکه چه پرونده هایی قابل داوری است؟ می توان به پرونده های غیر قابل ارجاع اشاره ای نمود تا در صورت عدم وجود یک پرونده در این موارد، بدانید که پرونده قابل ارجاع است. پرونده های ذیل قابلیت ارجاع به داور را ندارند:

  • دعاوی مربوط به اصل نکاح (ازدواج) و طلاق
  • دعاوی مربوط به ورشکستگی
  • رسیدگی به امور کیفری

دیگر مواردی که ذکر نشد را می توان توسط داور رسیدگی نمود بدین معنا که هر اختلاف حقوقی که از طریق دادگاه حقوقی به صورت ترافعی قابل رسیدگی است، از طریق مرجع داوری هم قابل رسیدگی و صدور رای می باشد.

.

Previous slide
Next slide

درخواست مشاوره

مشاوره رایگان

"ضروری" indicates required fields

پرونده داوری چیست

امروزه با توجه به سرعت کم رسیدگی به پرونده ها در دادگاه ها و همچنین هزینه ی بالای رسیدگی،موضوع پذیرش پرونده داوری دعاوی از مهم‌ترین موضوعات مبحث داوری است. به همین دلیل مقالات متعددی به این شاخه از حقوق پرداخته‌اند و موضوعات پرونده داوری را بیان کرده‌اند. مردم برای سرعت در رسیدگی و همچنین شرکت ها برای حفظ محرمانگی قرارداد های خود به ارجاع پرونده داوری به داوران متخصص روی آورده اند. که در این مقاله به صورت مبسوط پذیرش و ارجاع پرونده داوری بررسی می شود.

بهترین داور برای ارجاع پرونده داوری کدام است

برای ارجاع پرونده داوری ما نیازمند شناخت داوران متخصص در حوزه های متفاوت می باشیم، این داوران در واقع کسانی هستند که به خوبی آموزش دیده باشند و با اصول و قوانین داوری آشنا باشند. طبیعتا این میزان از تسلط و آموزش برای ارجاع پرونده داوری در قدم اول مستلزم معرفی بهترین آموزشگاه ها با سال ها تجربه موفق در این حوزه می باشد. که در ادامه مقاله بهترین های این حرفه به شما معرفی می شود.

ارجاع پرونده داوری به وکلا

پرتکرارترین سوال در ارتباط با ارجاع پرونده داوری این است، که آیا وکیل بودن با داور بودن منافات دارد و برای داوری کردن یک پرونده
امکان ارجاع پرونده داوری به وکیل و انتخاب آن به عنوان داور وجود دارد یا خیر؟
می توان گفت داوری و وکالت با هم دیگر هیچگونه منافاتی ندارد و اتفاقا می توان به عنوان مزیت هم محسوب شود برای طرفین. چراکه وکیل می تواند برای پرونده های که قادر به پرداخت هزینه گفته شده نیستند داوری را پیشنهاد دهد و با پرداخت هزینه کمتری برای پرونده مورد نظر رای صادر کند و همچنین فرد هم می تواند با ارجاع پرونده داوری به وکیل هم در کوتاه ترین زمان ممکن پرونده خود را به نتیجه برساند و هم مطمعن شود که رسیدگی به پرونده داوری و صدور رای آن توسط یک وکیل متخصص انجام شده است. بنابراین نه تنها ارجاع پرونده داوری به وکلا خللی در کار ایجاد نمی کند بلکه تضمین کننده نگاهی تخصصی تر به پرونده می باشد.

مزیت های ارجاع پرونده داوری به داوران بنیادحقوقی

همانطور که در از ابتدای مقاله گفته شد لازمه ارجاع پرونده داوری، داوران متخصص و کارآزموده می باشد. اما این که کدام داور متخصص تر و کدام داورتجربه بیشتری دارد نیازمند بررسی می باشد.
واقعیت این است که داوری تخصصی فقط مختص به رشته های حقوق نمی باشد و افراد متخصص در هر رشته و هر زمینه ای می توانند با فراگیری قواعد مربوط به داوری در این زمینه فعایت کنند. بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی با تجربه سال ها پذیرش پرونده داوری و همچنین آموزش متخصصان مطرح در سراسر کشور اقدام به تربیت داوران نموده است. و این داوران از کارآزموده ترین ها برای ارجاع پرونده داوری می باشند. که 24 ساعت به صورت رایگان آماده مشاوره هستند.

ارجاع پرونده داوری از چه طریقی انجام می شود

بسیاری از افراد تصور می کنند که پرونده داوری فقط از طریق دادگستری انجام می شود و یا داوران متخصص فقط از طریق قوه قضاییه انتخاب می شوند. در صورتی که این فکر کاملا غلط است، و داوری به صورت مستقل هم انجام می شود. و استقلال داور یعنی اینکه توسط هیچ نهاد یا ارگان خاصی انتخاب نشده باشد، اما به این معنا نیست که داور برای پذیرش پرونده داوری نیازمند هیچگونه آموزشی نباشد، طبیعتا آموزش در آموزشگاهی با سال ها تجربه می تواند به معرفی شما به عنوان داور بسیار تاثیر گذار باشد. بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی با تجربه پذیرش پرونده داوری و آموزش داوران متخصص می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

پذیرش پرونده داوری به صورت مستقل

برای اینکه بتوانیم پرونده داوری داشته باشیم و به عنوان داور شناخته شویم باید تجربه و سابقه خود را در این حوزه ثابت کنیم و به عنوان داوری معتمد شناخته شویم.
اثبات تجربه و سابقه نیازمند رزومه می باشد تا به عنوان داور برای ارجاع پرونده داوری به شما اعتماد شود. این رزومه می تواند فعالیت شما در موسسه ای معتبر باشد. بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی با ارائه کارت شناسایی به دانش پذیران خود در واقع آن ها را به عنوان داوران معتمد و مورد تایید بنیاد معرفی می کند و طبیعتا فعالیت و آموزش در این بنیاد با سابقه فعالیت بیش از 20سال در حوزه پذیرش پرونده داوری رزومه مورد تایید برای طرفین یک قرارداد می باشد.

پذیرش پرونده داوری در دعاوی حقوقی و تجاری

این سوال مطرح است که ارجاع پرونده داوری فقط در دعاوی تجاری مطرح است یا در در دعاوی حقوقی هم امکان پذیر است، باید بدانیم که هر چند بیشتر در قراردادهای تجاری طرفین تمایل بیشتری نسبت به ارجاع پرونده داوری به داوران برای حفظ محرمانگی و کوتاه شدن رونده حل اختلافات خود دارند اما این به این معنا نیست که این امر فقط مختص دعاوی تجاری باشد و ارجاع پرونده به جز چند مورد خاص که در قانون تصریح شده برای دعاوی حقوقی هم امکان پذیر است این موارد تصریح شده عبارت اند از:
1- داوری دعاوی مربوط به اصل نکاح یا طلاق یا نسب
2- داوری دعاوی مربوط به ورشکستگی
3- داوری دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی

سخن پایانی در ارتباط با پرونده های داوری

داوری و پرونده های داوری موضوعی است که از دیرباز به آن پرداخته شده است به عنوان یکی از روش‌های مشهور و پر طرفدار حل اختلاف، در بسیاری از اختلافات حقوقی از جمله داخلی و بین المللی کارگشا بوده است. چراکه انعطاف بالای روش داوری، و دیگر مزیت های آن باعث شده طیف وسیعی از اختلافات قابلیت ارجاع به آن را دارد. برای همین هم به عنوان فردی که قصد ارجاع پرونده داوری را دارید و هم به عنوان فردی که قصد کار در این حوزه را دارید و با اصول داوری آشنا هستید می توانید برای ارتقاع دانش خود در این حوزه و دریافت بهترین خدمات، در تمام هفته به مشاوران بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی مراجعه کنید.

امتیاز دهید