مفهوم حقوق حمل و نقل :

این عمل در واقع جزو زیر شاخه های علم حقوق بوده و به تازگی زیر مجموعه این علم قرار گرفته است . در واقع به معنای این است که شخصی در مقابل شخصی دیگر تعهد می دهد که بار یا وسیله ای را که از مبدایی به مقصدی با شرایط معین و با وسیله ای معین به صورت سالم تحویل دهد.

امروزه به دلیل پیشرفت علم بشریت و انسان ها حمل و نقل نیز پیشرفت چشمگیری داشته است که از هر طریق بتوان از مبدایی به مقصدی سفر کرد یا اشیا و وسیله ای را فرستاد . به همین مضموم برای پایمال نشدن حقوق اشخاص قانونی به نام حقوق حمل و نقل ایجاد شده تا نظم و حقوق شخصی بهم نریزد.

در کل حمل و نقل را به 3 دسته میتوان تقسیم نمود :

  1. حمل و نقل هوایی
  2. حمل و نقل زمینی 
  3. حمل و نقل دریایی

حقوق حمل و نقل از نوع حمل و نقل زمینی :

حمل و نقل جاده ای:

حمل کننده کالا شخصی است که ضمانت می دهد کالا از زمانی که به دست او رسیده تا زمانی که ان را تحویل صاحب بار می دهد با شرایط معین , سالم برسد .

همچنین قرارداد های حمل جاده ای به وسیله بارنامه منعقد میشود  که امضا فرستنده کالا و حمل‌کننده آن باید هردو این بارنامه را امضا کنند البته نبود بارنامه اسیبی به قرارداد وارد نمی کند و همچنان شرایط و ضوابط ان قرار داد باید حفظ شود. بارنامه در 3 نسخه تنظیم میشود :

اولین نسخه را فرستنده دارد . دومین نسخه به همراه بار و مسئول فرد حمل کننده قرار داد و سومین نسخه به دست مسئول دریافت کننده بار است .در صورتی که وسیله یا کالا از چند بخش تشکیل شده باشد یا قطعه قطعه باشد فرد فرستنده و یا گیرنده می تواند درخواست بارنامه های جداگانه داشته باشد . 

نکته : درصورتی که فرد فرستنده اطلاعات نامشخص و نادرست به فرد حمل کننده دهد و در صورتی که خسارتی به بار ایجاد شود و یا به مقصد مورد نظر نرسد . فرد فرستنده مسئول تمامی خسارات بوده و ان هارا باید پرداخت کند پس برای پایمال نشدن حقوق حمل و نقل جاده ای این نکات را در نظر داشته باشید.

حمل و نقل ریلی:

حقوق حمل و نقل ریلی به صورت بین المللی است بدین صورت که زمانی که یک کالا بین دو کشور متفاوت جابجا می شود قراردادی بین محل فرستنده و محل گیرنده نوشته میشود که باید با شرایط معینی که دو کشور به توافق رسیده اند و کنوانسیون ان دو کشور تایید کرده است , کالا ها جا به جا شوند .

متصدی حمل باید تحویل کالا را روی بارنامه گواهی کند و به فرستنده کالا تحویل دهد. برای هر محموله باید بارنامه‌ای مجزا تنظیم شود و یک بارنامه نمی‌تواند به بیش از یک بار موجود در واگن تعلق داشته باشد؛ مگر اینکه به نحو دیگری توافق شده باشد.

بارنامه باید دارای محل و روز تنظیم ، نام و نشانی فرستنده کالا، نام و نشانی متصدی حمل‌ونقل باشد یا اگر به کاربر تحویل نشده باشد ، نام و نشانی شخصی که فرستنده کالا را به وی تحویل داده است، محل و روز تحویل بار، محل تحویل کالا، نام و نشانی گیرنده کالا، تعداد بسته‌بندی و شرح نوع کالا و فرستنده موظف است اسناد ضروری را که هم حمل کننده بار و هم گیرنده بار لازم است بداند را ضمیمه  بارنامه کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار متصدی حمل‌ونقل قرار دهد.برای امنیت و رعایت شدن حقوق حمل و نقل ریلی این نکات را در نظر داشته باشید.

حقوق حمل و نقل از نوع حمل و نقل دریایی :

حمل و نقل دریایی به علت اینکه اکثر کشور ها از این نوع حمل و نقل برای ارسال کالا ها و وسیله ها استفاده  میکنند . جزو حمل و نقل های بین المللی قرار گرفته است به صورتی که ارزش و اهمیت زیادی برای حقوق حمل و نقل دریایی در نظر گرفته اند.

ترابری دریایی به دلیل اینکه بر قیمت تمام شده کالا تاثیر می‌گذارد، از اهمیت زیادی برخوردار بوده باعث ایجاد یک محیط رقابتی می‌شود. از مزایای استفاده از این حمل و نقل می‌توان به انتقال بار به کشورهایی که فقط با راه‌های آبی قابل دسترس هستند، اشاره کرد. همچنین این روش بسیار امن است و هزینه نسبتا معقولی دارد. تنها عیب این روش کند بودن و دیر رسیدن کالا ها به دست گیرنده است که ضعف این روش محسوب می شود.

باید بدانید که ایران دارای 11 بندر بازرگانی است که حجم کالاهای موجود در این بنادر به حدود 188 میلیون تن کالا می‌رسد. واردات و صادرات ایران اغلب با این روش انجام می‌شود و با دیگر انواع روش های حمل و نقل جابه جایی کالای کمتری انجام می‌گیرد.

اگر قصد ارسال کالا و مرسوله به دیگر نقاط جهان را دارید بهتر است پیش از ارسال بلیط و اسناد  و مدارک مورد نیاز برای انتقال بار مورد نظر خود را به همراه داشته باشید.

مؤسسه حقوقی و داوری بهنیایی، با در نظرگرفتن اهمیت ویژه حقوق حمل و نقل دریایی ، آمادة ارائه خدمات حقوقی متعدد به صاحبان کالا و متصدیان حمل‌و نقل (شرکت‌های کشتیرانی) است.

حقوق حمل و نقل از نوع حمل و نقل هوایی :

با توجه به پیشرفت حمل و نقل در زمینه هوایی کنوانسیون ها و قوانین جدیدی برای نظم و حفظ حقوق حمل و نقل هوایی تنظیم شده است . این نوع از حمل و نقل هم به صورت بین المللی و هم به صورت داخلی انجام می پذیرد.

در این نوع حمل و نقل قراردادی بین فرستنده بار و حمل کننده بار بسته می شود . درصورتی که به بار خسارت و زیان وارد شود این قرارداد به کار می اید و اشخاص فرستنده و حمل کننده بار باید برای تبرئه شدن شواهدی را بازگو کنند. براساس مادة ۲۰ معاهدة ورشو، اگر متصدی حمل‌ونقل ثابت کند که خود و عاملان او همه تدابیر لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت در نظر نگرفته‌اند یا اینکه این تصمیم‌گیری برای او و عاملانش غیرممکن بوده است، مسئولیتی نخواهند داشت.

همچنین اگر متصدی حمل‌ونقل ثابت کند که خسارت واردشده ، ناشی از عمل خود شخص زیان‌دیده بوده است، دادگاه می‌تواند براساس قانون، متصدی حمل‌ونقل را به‌طورکلی یا جزئی از مسئولیت مبرا کند.

برای اینکه بتوانید کالا خود را با استفاده از روش هوایی انتقال دهید، باید از ترانزیت کالا استفاده کنید. برای ترانزیت کردن کالا، شرکت‌ها و آژانس‌های وجود دارد که با مراجعه به آن‌ها و ارائه اسناد و مدارک و پر کردن فرم درخواست ترانزیت را ارائه دهید. در ابتدا توجه کنید که آیا کالای شما در لیست کالاهای مجاز قرار دارد و سپس برای انتقال آن درخواست بدهید.

پیش از اینکه کالای خود را به ترانزیت کالاها بفرستید , هزینه ان را بررسی کنید . ارسال بعضی از کالا ها از طریق حمل و نقل هوایی اصلا به صرفه نیست.

خدمات موسسه بهنیایی در جهت حفظ حقوق حمل و نقل و کالا های شما :

کمیسیون حقوق حمل‌ونقل

مؤسسة حقوقی و داوری بهنیایی

امروزه با توجه به پیشرفت جوامع و افزایش نیازهای اجتماعی و گسترش روابط تجاری و اقتصادی، مشاورة حقوقی قراردادهای حمل‌ونقل، اهمیت فراوانی دارد. به‌طورکلی روش‌های اساسی برای حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالاها به شش دستة حمل‌ونقل هوایی، حمل‌ونقل دریایی، حمل‌ونقل جاده‌ای، حمل‌ونقل ریلی، حمل از طریق خط لوله و حمل‌ونقل مرکب که ترکیبی از روش‌های قبلی است، تقسیم می‌شود.

حمل‌ونقل هوایی

با توجه به پیشرفت‌های مراودات هوایی به‌ویژه در زمینه‌های تجاری و بازرگانی، قوانین داخلی و کنوانسیون‌های بین‌المللی، حدود مسئولیت متصدیان حمل‌ونقل هوایی را مدنظر قرار داده‌اند. شخصی که خسارتی به دیگری وارد می‌کند، باید آن‌ را جبران کند. ظاهر مدارک حمل، دربارة حمل‌ونقل هوایی نشان‌دهندة وجود قرارداد میان طرفین است؛ بنابراین رابطة میان متصدی حمل‌ونقل و شخصی که به او خسارت وارد شده است، براساس قرارداد منعقد شده و از نوع مسئولیت قراردادی است.
زیان‌دیده باید ثابت کند که خسارت واردشده به او، ناشی از عمل متصدی حمل‌ونقل است. متصدی حمل‌ونقل نیز برای رهایی از مسئولیت باید ثابت کند که خسارت ناشی از علتی خارجی است و ارتباطی به او نداشته است.
براساس مادة 20 معاهدة ورشو، اگر متصدی حمل‌ونقل ثابت کند که خود و عاملان او همة تدابیر لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت در نظر نگرفته‌اند یا اینکه این تصمیم‌گیری برای او و عاملانش غیرممکن بوده است، مسئولیتی نخواهند داشت. همچنین اگر متصدی حمل‌ونقل ثابت کند که خسارت واردشده، ناشی از عمل خود شخص زیان‌دیده بوده است، دادگاه می‌تواند براساس قانون، متصدی حمل‌ونقل را به‌طورکلی یا جزئی از مسئولیت مبرا کند.

حمل‌ونقل دریایی

حمل‌ونقل دریایی امری مهم است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. از آنجا که این نوع از حمل‌ونقل بخش فراوانی از جابه‌جایی کالا در تجارت بین‌المللی را به خود اختصاص داده است، مدنظر حقوق‌دانان و کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی قرار گرفته است.
مؤسسة حقوقی و داوری بهنیایی، با در نظرگرفتن اهمیت ویژة حمل‌ونقل دریایی، آمادة ارائة خدمات حقوقی متعدد به صاحبان کالا و متصدیان حمل‌ونقل (شرکت‌های کشتیرانی) است.

حمل‌ونقل جاده‌ای

حمل‌کنندة کالا مسئول فعل یا ترک فعل نمایندگان یا کارکنان یا اشخاصی است که طی فرایند حمل کالا از آن‌ها استفاده خواهد کرد؛ البته تا زمانی‌که این اشخاص در چارچوب وظیفة شغلی خود عمل کرده باشند. قرارداد حمل جاده‌ای به‌کمک بارنامه منعقد می‌شود؛ با وجود این، نبود بارنامه آسیبی به ماهیت قرارداد وارد نمی‌کند. بارنامه باید در سه نسخه تنظیم شود و امضا فرستندة کالا و حمل‌کننده آن را امضا کنند.
نسخة اول به فرستنده تسلیم می‌شود، نسخة دوم همراه و ضمیمة کالای حمل‌شده خواهد بود و نسخة سوم را متصدی حمل‌ونقل نگهداری خواهد کرد. اگر کالا از چند بخش تشکیل شده باشد، یا چند نوع کالا باشد یا با چند وسیلة نقلیه بارگیری شود، فرستنده یا حمل‌کننده حق خواهد داشت که تقاضای صدور بارنامة جداگانه کنند. اگر فرستنده اطلاعات نادرست به حمل‌کننده بدهد، فرستنده مسئول تمام خسارات و صدمات واردشده به حمل‌کننده خواهد بود. درصورتی‌که مشخصات ذکرشده در تنظیم بارنامه به تقاضای فرستنده در بارنامه قید نشود، وی مسئول تمام خسارات واردشده خواهد بود؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

حمل‌ونقل ریلی

مقررات کنوانسیون حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌آهن دربارة تمامی قراردادهایی قابل‌اعمال است که محل بارگیری، محل تخلیه و تحویل کالا در دو کشور مختلف عضو این کنوانسیون قرار داشته باشد، یا در صورتی‌که عملیات بارگیری و تحویل کالا در دو کشور پیش‌بینی شده باشد که یکی از آن دو کشور عضو کنوانسیون باشند. متصدی حمل باید تحویل کالا را روی بارنامه گواهی کند و به فرستندة کالا تحویل دهد. برای هر محموله باید بارنامه‌ای مجزا تنظیم شود و یک بارنامه نمی‌تواند به بیش از یک بار موجود در واگن تعلق داشته باشد؛ مگر اینکه به نحو دیگری توافق شده باشد. بارنامه باید حاوی محل و روز تنظیم، نام و نشانی فرستندة کالا، نام و نشانی متصدی حمل‌ونقل باشد یا اگر به کاربر تحویل داده نشده باشد، نام و نشانی شخصی که فرستنده کالا را به وی تحویل داده است، محل و روز تحویل بار، محل تحویل کالا، نام و نشانی گیرندة کالا، تعداد بسته‌بندی و شرح نوع کالا و علائم مشخصة آن باشد و فرستنده موظف است اسناد ضروری را ضمیمة بارنامه کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار متصدی حمل‌ونقل قرار دهد.

حمل از طریق خط لوله

مقررات کنوانسیون حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌آهن درباره تمامی قراردادهایی قابل‌اعمال است که محل بارگیری، محل تخلیه و تحویل کالا در دو کشور مختلف عضو این کنوانسیون قرار داشته باشد، یا در صورتی‌که عملیات بارگیری و تحویل کالا در دو کشور پیش‌بینی شده باشد که یکی از آن دو کشور عضو کنوانسیون باشند. متصدی حمل باید تحویل کالا را روی بارنامه گواهی کند و به فرستنده کالا تحویل دهد. برای هر محموله باید بارنامه‌ای مجزا تنظیم شود و یک بارنامه نمی‌تواند به بیش از یک بار موجود در واگن تعلق داشته باشد؛ مگر اینکه به نحو دیگری توافق شده باشد. بارنامه باید حاوی محل و روز تنظیم، نام و نشانی فرستنده کالا، نام و نشانی متصدی حمل‌ونقل باشد یا اگر به کاربر تحویل داده نشده باشد، نام و نشانی شخصی که فرستنده کالا را به وی تحویل داده است، محل و روز تحویل بار، محل تحویل کالا، نام و نشانی گیرنده کالا، تعداد بسته‌بندی و شرح نوع کالا و علائم مشخصه آن باشد و فرستنده موظف است اسناد ضروری را ضمیمه بارنامه کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار متصدی حمل‌ونقل قرار دهد.

خدمات مؤسسه بهنیایی در حوزه  حمل و نقل

  • ​​​​​​​نوشتن قراردادهای بین‌المللی دریایی بین صاحبین کالا و فرستنده های حمل‌ونقل دریایی و شرکت‌های کشتیرانی فعال در زمینه حمل‌ونقل
  • انجام مشاوره‌های تخصصی در رابطه با حفظ حقوق حمل و نقل دریایی
  • انجام داوری و میانجی‌گری با دانش کامل به قوانین داخلی و بین‌ المللی و کنوانسیون‌های مربوطۀ بین‌المللی
  • قبول وکالت از جانب هر یک از طرفین دعوا و پیگیری موضوع تا کسب نتیجه دلخواه
  • انجام وکالت به صورت کاملا تخصصی درحوزه مشکلات مربوط به حمل‌ و نقل ملی و بین‌المللی
  • مشاوره، مذاکره، تنظیم و تفسیر انواع قراردادهای داخلی و بین‌المللی در زمینه حمل‌ونقل کالا، اسناد حمل،
  • پیگیری خسارت های وارد شده به محموله ، خسارات ناشی از تأخیر در تحویل، تأخیر در بارگیری و تخلیه و خسارات معطلی کشتی و کانتینر
  • دعاوی مربوط به اسناد حمل، بارنامه و اسناد پرداخت
  • دعاوی مربوط به عدم تحویل و استرداد مال التجاره، الزام به تسلیم کالا، تسلیم رسید یا اسناد حمل
  • دعاوی مرتبط با اجاره، مالکیت، خرید و فروش، رهن، توقیف و رفع توقیف کشتی
  • تعیین و تشخیص قانون حاکم، مرجع صالح رسیدگی و شروط موافقت‌نامه داوری
  • قبول وکالت و پیگیری کلیه دعاوی مرتبط با صنعت هوایی اعم از ایرلاین‌های داخلی و خارجی در محاکم قضایی و واحد رسیدگی به شکایت هواپیمایی کشوری در جهت پایمال نشدن حقوق حمل و نقل هوایی
  • انعقاد قرارداد مشاوره حقوقی با خطوط هوایی داخلی و خارجی
  • ارائه مشاوره جهت اخذ نمایندگی از شرکت‌های هوایی خارجی
  • اخذ مجوزهای لازم جهت حمل‌ونقل هوایی از مراجع ذی­ربط در ایران
  • ثبت نمایندگی G.S.A  و یا ثبت شعبه Branch شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران
  • تنظیم کلیه قراردادها جهت حفظ حقوق حمل و نقل هوایی و شرکت‌های هواپیمایی اعم از داخلی و خارجی از قبیل انعقاد قرارداد با شرکت‌های دولتی وخصوصی، آژانس‌ها، پرسنل و غیره
  • ارائه مشاوره حقوقی به آژانس‌های هواپیمایی و هتل‌داری و مراکز اقامتی
  • ارائه خدمات مشاوره اخذ مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز هتل و گردشگری و مراکز اقامتی
  • تنظیم قراردادهای مربوط به آژانس‌های خدمات مسافرتی و مراکز اقامتی و هتل‌ها از قبیل قراردادهای چارتری، تورهای خارجی و داخلی با مسافر یا سایر آژانس­ها

 

امتیاز دهید