مقالات آموزشی رایگان موسسه حقوقی دکتر بهنیایی

ثبت موسسه داوری بدون پروانه وکالت

موسسات داوری به عنوان موسسات حقوقی به شمار می روند که خدمات داوری و حقوقی را به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می دهند. این موسسات برای شکل گیری نیاز به پرونده وکالت دارند. اما آیا ثبت موسسه داوری بدون پروانه وکالت امکان پذیر است؟ شرایط تاسیس موسسه حقوقی و داوری چیست؟

امروزه به دلیل کثرت ارتباطات و قراردادهای میان اشخاص، بروز اختلاف بین آن ها نیز امری اجتناب ناپذیر است. اشخاص برای حل مسائل و مشکلات بین خود می توانند به شیوه های مختلفی عمل کنند، مراجعه به دادگاه ها و دادسراها محتمل ترین شیوه حل اختلاف است که مورد استفاده طرفین درگیر در یک اختلاف قرار می گیرد.

اما در کنار این روش های قضایی، راه حل های مسالمت آمیزتری نیز وجود دارد که می توانید برای حل اختلاف به آن ها رجوع کنید. یکی از این راه حل ها ارجاع به داوری است که کم هزینه تر و سریعتر از رویه های دادگاهی بوده و مزایای بی شماری را برای طرفین درگیر به همراه دارد.

موسسات داوری نیز برای ارائه خدمات داوری به اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل می شوند تا به صورت تخصصی خدمات حقوقی و داوری ارائه دهند و موجب صرفه جویی در وقت و هزینه مردم گردند.

حدود اختیارات موسسات حقوقی براساس قانون داوری تجاری بین المللی مصوب سال 1376 و آیین نامه داوری تجاری بین المللی مصوب سال 1377 تعیین شده است که موارد زیر را در بر می گیرد:

  • پذیرش پرونده های داوری: هم ترین و اصلی ترین وظایف و اختیارات موسسه داوری، پذیرش پرونده های داوری از طرفین درگیری و اختلاف است.
  • انتخاب داور یا هیئت داوران: یک موسسه داوری می تواند داور یا هیئت داوران را از بین داوران خود یا داوران غیرعضو انتخاب نماید. داور یا داوران انتخابی باید صلاحیت رسیدگی به موضوع را داشته باشند و مستقل و بی طرف داوری نمایند.
  • انعقاد هرگونه قرارداد داوری با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی
  • نظارت بر روند رسیدگی داوری: یکی دیگر از حدود اختیارات موسسات داوری، نظارت بر روند رسیدگی داوری، اطمینان از اجرای صحیح مقررات داوری، انجام اقدامات مورد نیاز برای سرعت بخشیدن به فرایند داوری و انجام اقدامات لازم برای حل و فصل اختلاف است.
  • ابلاغ اوراق و تصمیمات داوری: ابلاغ اوراق و تصمیمات داوری به طرفین دعوا و داوران
  • اجرای تصمیمات داوری: انجام اقدامات مورد نیاز برای اجرای تصمیمات داوری
  • ارائه مشاوره های حقوقی درخصوص داوری
  • انجام امور پژوهشی و آموزشی در زمینه های داوری حقوقی

موسسه داوری چه خدماتی ارائه می دهند؟ برای آشنایی با این موضوع، خدمات قابل ارائه در موسسه حقوقی را بخوانید.

ثبت موسسه داوری بدون پروانه وکالت

به دلیل بازار کار داوری و درامد آن، بسیاری از فارغ التحصیلان حقوق یا وکلای دادگستری تمایل دارند تا موسسات حقوقی و داوری ثبت نمایند و از این طریق فرصت های تجاری و شغلی بیشتری را ایجاد کنند. وجود چنین موسسات داوری می تواند تا حد زیادی از حجم و تعداد پرونده های قضایی بکاهد.

اما شرایط تاسیس موسسه حقوقی و داوری به چه صورت است؟ آیا می توان برای ثبت موسسه داوری بدون پروانه وکالت اقدام کرد؟ مرجع ثبت موسسات داوری در حال حاضر اداره ثبت شرکت هاست و اشخاص برای ثبت موسسه داوری باید از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها اقدام نمایند.

موسسات داوری از جمله موسسات غیرتجاری به شمار می روند. برای ثبت موسسه داوری نیز نیاز است تا حداقل دو تن از موسسان و شرکای موسسه داوری، دارای پروانه وکالت دادگستری باشند. به عبارت دیگر ثبت موسسه داوری بدون پروانه وکالت امکان پذیر نیست.

یکی از مواد مهم که به موضوع ثبت شرکت ها و موسسات حقوقی می پردازد، ماده 55 قانون وکالت است. براساس این ماده اشخاص برای انجام امور حقوقی باید پروانه کسب داشته باشند. اگر بدون داشتن پروانه اقدام به ثبت موسسه داوری نمایند یا زمانی که پروانه آن ها در حالت تعلیق و ممنوع بودن از وکالت است، با تظاهر به وکالت اقدام به مداخله و انجام امور حقوقی نمایند مجرم شناخته شده و به پرداخت جریمه نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

درواقع از آنجایی که موسسات حقوقی مانند مراکز و موسسات داوری، با امور قانونی سر و کار داشته و تمام فعالیت های آنان در قالب قانون انجام می گیرد، این موضوع از حساسیت بیشتری برخوردار است و بنابراین باید تمامی فرآیند و مجوز ثبت، زیر نظر کانون وکلای دادگستری به انجام برسد. تاسیس موسسه داوری بدون پروانه وکالت می تواند منجر به پرداخت جریمه های نقدی شود.

برای تاسیس موسسات حقوقی و داوری، ثبت اطلاعات حقوقی امری واجب است و درصورت به ثبت نرساندن اطلاعات درست و عدم ارائه مدارک حقوقی مورد درخواست، عواقب و خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر این موسسات به عنوان شرکت های تضامنی شناخته می شوند که هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام بدهی شرکت در مقابل طلبکاران است.

برخی از مهم ترین شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسه داوری عبارتست از:

  • ارائه مدارک شناسایی و هویتی
  • عدم محکومیت کیفری و انتظامی
  • عضو نبودن در سایر موسسات حقوقی مشابه
  • عدم محرومیت از وکالت
  • ارائه دو نسخه از اساسنامه موسسه غیر تجاری
  • تکمیل دو نسخه تقاضانامه موسسات غیر تجاری
  • تهیه کپی برابر با اصل مدارک شناسایی تمامی افراد موسسه
  • ارائه نسخه اصلی وکالت نامه
  • ارائه فیش پرداختی هزینه های مربوطه
  • تهیه اصل مدرک قیم نامه در صورت نیاز
  • ارائه گواهی عدم جرایم کیفری و سوء پیشینه

بازهم تاکید می کنیم که ثبت موسسه داوری بدون پروانه وکالت امکان پذیر نیست و باید با ارائه پروانه وکالت اقدام به ثبت موسسه و دریافت مجوز کرد. سپس در اولین قدم بعد از دریافت مجوز، دو وکیل نیاز است که حداقل یکی از آن ها باید سابقه کار 10 سال به بالا داشته باشد. حداقل سرمایه اولیه مورد نیاز برای تاسیس و ثبت موسسه نیز در ابتدای کار یک میلیون ریال است.

سخن پایانی

ثبت موسسه داوری بدون پروانه وکالت، امکان پذیر نبوده و غیرقانونی است و چنانچه شخص یا اشخاصی بدون داشتن پروانه وکالت اقدام به ثبت موسسه داوری نمایند مجرم شناخته می شوند. شرایط تاسیس موسسه حقوقی و داوری تابع قانون داوری تجاری بین المللی و قانون وکالت است.

عدم آگاهی از نکات حقوقی درخصوص شرایط تاسیس موسسه حقوقی و داوری می تواند باعث طولانی شدن فرایند ثبت و تاسیس شده و هزینه های اشخاص را افزایش دهد. به همین دلیل توصیه می کنیم حتما از مشاوره های حقوقی تخصصی استفاده نمایید.

چنانچه درخصوص ثبت موسسه داوری و حقوقی خود نیازمند دریافت مشاوره و استفاده از وکلا و مشاوران تخصصی دارید با موسسه بین المللی داوری و حقوقی دکتر بهنیایی تماس بگیرید. وکلا و حقوقدانان بنیاد بهنیایی با سالها تجربه در امور داوری و همچنین برگزاری دوره های تخصصی آموزش داوری در سطح داخلی و بین المللی، آماده ارائه انواع خدمات حقوقی به متقاضیان محترم است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *