وکالت و داوری دعاوی

انواع وکالتنامه چیست؟

انواع وکالتنامه چیست؟

تعریف عقد وکالت

عقد وکالت عقدی است که به موجب آن شخصی دیگری را انتخاب می کند تا یک سری از اموری را که به او وکالت داده است اجرا کند. لازم نیست که فردی که به آن وکالت می دهید حتما وکیل دادگستری باشد بلکه می تواند یک فرد عادی باشد که در این حالت به او وکیل مدنی گفته می شود. بنابراین وکیل مدنی کسی است که به موجب عقد وکالت وکیل دیگری شده است اما لزوما وکیل مدنی نیست.

انواع وکالتنامه ها کدام هستند؟

وکالتنامه ها در انواع متنوعی تنظیم می شوند و مهم است که افراد از نواع وکالتنامه اطلاع کافی داشته باشند. چرا که عدم اطلاع از انواع وکالتنامه منجر به این می شود که افراد از زوایای مختلف این وکالتنامه ها مطلع نباشند و چه بسا به علت اشتباه در انتخاب نوع مناسب وکالتنامه در مورد کار خود ضررهای زیادی در کار به ایشان وارد شود.

انواع وکالتنامه ها از لحاظ میزان اختیاری وکیل:

  • وکالت ساده: در این نوع از وکالتنامه شخص موکل به طور کامل و با جزئیات در وکالتنامه قید می کند که چه اختیاراتی دارد و موکل نمی تواند خارج از حدود اختیارات خود کاری انجام دهد .
  • وکالت تام الاختیار: در این نوع از وکالتنامه شخص به طور کامل کللیه ی امور مالی و غیرمالی خود را به وکیل می سپارد البته بر خلاف تصور عموم در وکالتنامه های تام الاختیار نیز لازم است موکل در وکالتنامه ذکر کند که اختیارات وکیل مشخص شود؛ تصور عمومی بر این است که در وکالتنامه های تام الاختیاری نیازی به ذکر اختیارات وکیل نیست اما این یک تصور کاملا اشتباه است.

انواع وکالتنامه ها از لحاظ امکان فسخ شدن یا نشدن

  • وکالت ساده: در نوع وکالت،‌ موکل هر زمان که بخواهد می تواند وکیل را عزل کند و همینطور وکیل هر زمان که بخواهد می تواند از وکالت خود استعفا دهد. همینطور هر نوع عقد وکالتی خواه بلاعزل باشد خواه ساده با حجر و فوت طرفین نیز منحل می شود.
  • وکالت بلاعزل: وکالت بلاعزل نوعی از وکالت است که در آن موکل حق عزل وکیل را از خود ساقط میکند و پس از آن نمی تواند در آن مدت زمانی که در وکالتنامه تعیین کرده است وکیل را عزل کند. برای تنظیم وکالتنامه به صورت بلاعزل به چند صورت میتواند عمل کرد. یک حالتی است که در آن خود عقد وکالت ذیل یک قرارداد لازم منعقد می شود که در این حالت با باطل شدن قرارداد اصلی عقد وکالت هم باطل می شود و یک حالت دیگر حالتی است که عقد وکالت در سندی جداگانه تنظیم می شود اما شرط بلاعزل بودن وکیل ذیل یک عقد لازم درج می شود که در این حالت چنانچه عقد لازم باطل شود صرفا شرط بلاعزل بودن وکیل باطل می شود اما اصل عقد وکالت کاملا صحیح است.

انواع وکالتنامه از لحاظ قضایی بودن

  • وکالت قضایی: وکالت قضایی نوعی از وکالت است که در آن شخص یک وکیل دادگستری را با یک وکالتنامه ی قضایی به عنوان وکیل خود جهت  پیگیری امور قضایی خود در دادسرا یا دادگاه یا شوراهای حل اختلاف انتخاب می کند. وکالت گرفتن از افراد جهت پیگیری های قضایی ایشان در دادگاه و دادسرا صرفا برای وکلای دادگستری ممکن است.
  • وکالت مدنی: هر شخص اهلیت داری می تواند به انتخاب افراد به عنوان وکیل مدنی او در ادارات مختلف جهت امور مالی یا غیرمالی موکل به عنوان وکیل اقدام کند. در این حالت به این فرد وکیل مدنی گفته می شود و نیازی به این نیست که او وکیل دادگستری باشد. اما داشتن اهلیت تمتع و استیفا برای این فرد ضروری است.
  • وکالت اتفاقی: در این نوع از وکالت فرد وکیل دادگستری نیست اما کافی است کارشناس حقوق باشد تا بتواند برای اقدام خود ازتا درجه ی دوم از طبقه ی سوم در دادگستری فقط برای سه نوبت در سال وکالت کند.

انواع وکالتنامه از لحاظ رسمی و عادی بودن:

وکالتنامه ی رسمی: به وکالتنامه ای گفته می شود که طرفین آن را در دفتر اسناد رسمی تنظیم می کنند.

وکالتنامه ی عادی: به وکالتنامه ای گفته می شود که بین طرفین منعقد می شود و در دفتر اسناد رسمی هم ثبت نمی شود. در این حالت این وکالتنامه کاملا معتبر است بین طرفین اما یک سند عادی محسوب می شود.

در نظر داشته باشید که پیش از تنظیم هر گونه وکالتنامه ای بهتر است از یک وکیل متخصص مشاوره ی رایگان دریافت کنید.

دریافت مشاوره از وکیل متخصص به شما کمک می کند تا با اطمینان خاطر بیشتری وکالتنامه را تنظیم کنید و درگیر انتخاب نوع وکالتنامه ای که برای کار شما مناسب است نشوید و در زمان و با هزینه ی کمتری وکالتنامه ای متناسب با هدف و خواسته شما است تنظیم کنید.

آیا اعطای وکالت به وکیل مانع اقدام خود موکل است؟

خیر، ‌با وکالت دادن به وکیل اختیار موکل سلب و ساقط نمی شود و او می تواند در امری که وکالت داده است خود نیز اقدامات لازم را انجام دهدد؛ و حتی یکی از روش های انحلال عقد وکالت حتی در وکالت های تام الاختیار نیز همین است که موکل خود آن امری را که به وکیل اختیار داده است انجام دهد و در نتجه موضوع عقد وکالت از بین برود که در این حالت عقد وکالت منفسخ می شود.

وکیل معاضدتی به عنوان یکی از انواع وکالت ها چیست؟

وکالت های معاضدتی نیز نوعی از وکالت های قضایی هستند که در زمانی اتفاق می افتد که فرد برای پیگیری پرونده ی خود توسط وکیل تمکن مالی کافی ندارد که به صورت رایگان برای اون وکیل معاضدتی تعیین می شود و وکیل نیز حق دریافت هیچ گونه حق الوکاله ای از این فرد ندارد و پرونده ی او را به صورت رایگان در دادگاه پیگیری می کند.

چند نمونه ی دیگر از وکالتنامه ها را نان ببرید:

  • وکالتنامه های بانکی
  • وکالتنامه ی فروش ملک
  • وکالتنامه ی انحصار وراثت
  • وکالتنامه ی فروش خودرو
  • و …

منظور از وکالتنامه ی بانکی این است که فرد به دیگری بابت انجام امور بانکی خود وکالت می دهد.

جهت دریافت مشاوره و  راهنمایی بیشتر در خصوص تنظیم انواع وکالتنامه ها با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۷۱۰۵۷۱۱۳

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *