آموزش های رایگان قرارداد های مالی و غیر مالی

تنظیم قرارداد داوری از نظر حقوقی

تنظیم قرارداد داوری از نظر حقوقی

همه ی نکات در رابطه با قرارداد داوری

پیش از هر چیز متذکر شویم جهت تنظیم قراردادهای داوری خود توسط آقای دکتر بهنیایی داور مستقل دعاوی با بیش از بیست سال تجربه و با داشتن بیش از هزار نفر دانش آموخته در این حوزه با شماره های دفتر تماس بگیرید.

۰۲۱۷۱۰۵۷۱۱۳

۰۲۱۷۲۴۱۸۸۱۸

همه ی نکات مهم در رابطه با قرارداد داوری

در این مقاله قصد داریم شما را با زوایای مختلف قرارداد داوری آشنا کنیم و در انتها یک نمونه قرارداد برای شما درج کنیم تا بتوانید بیشتر با قرارداد داوری آشنا شوید البته فراموش نکنید استفاده از نمونه قراردادها برای شما تجویز نمی شود چرا که برای هر فردی با توجه به موضوع قرارداد پایه و نیاز های طرفین قرارداد داوری اختصاصی تنظیم شود.

برای امور مهم خود حتما قرارداد داوری تنظیم کنید

ما ممکن است بخواهید یک ملک را معامله کنید یا حتی یک ماشین خرید یا فروش کنید یا قرارداد مشارکت در ساخت منعقد کنید یا هر نوع قرارداد دیگری از جمله قرارداد پیمانکاری یا همکاری یا مشارکت مدنی منعقد کنید حتی کسانی که برای خرید شرکت اقدام میکنند حتما باید در کنار قرارداد اصلی یک قرارداد داوری نیز تنظیم کنند.

قرارداد داوری چه مزایایی دارد؟ شما هر یک از این اقدامات حقوقی را بخواهید انجام دهید ممکن است به اختلافات حقوقی برخورد کنید و مجبور شوید اختلاف خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید؛ پیگیری یک اختلاف هر چند کم اهمیت و کوچک از طریق مراجع قضایی ممکن است تا سه سال هم زمان ببرد که قطعا مطلوب شما نخواهد بود اما با داشتن قرارداد داوری و انتخاب داور و درج شرایط داوری در قرارداد به راحتی اختلاف شما درسه ماه حل خواهد شد.

در قرداد داوری باید چه نکاتی اشاره شود؟

  • طرفین قرارداد
  • موضوع داوری
  • داوران مرضی الطرفین
  • مدت داوری
  • صلاحیت داوران
  • اجرت داوری
  • نحوه ی انشاء رای داور
  • نحوه ی تصحیح و رفع اشتباه رای داور بعد از بروز اختلاف
  • صلح موضوع ارجاعی به داوران
  • نحوه ی رسیدگی داوران
  • مسئولیت داوران
  • تکالیف طرفین در موضوع داوری

آیا با وجود قرارداد داوری باز هم میتوان اختلاف را به دادگاه ارجاع داد؟

خیر وقتی قرارداد داوری داشته باشید امگان پیگیری قضایی پرونده از هیچ مرجع رسیدگی امکان پذیر نمیباشد و لزوما باید داور به اختلاف رسیدگی کند؛ مگز در برخی شرایط که دادگاه میتواند ورود کند؛ از جمله اینکه داور از رسیدگی استنکاف کند و طرفین مجددا بر داور دیگری توافق نکنند و مورد بعدی اینکه رای داوری در دادگاه منجر به ابطال شود که در این حالت هم دادگاه می تواند به مساله ورود پیدا کند

ایا ممکن است یک طرف بعد از بروز اختلاف به داور مراجعه کند بدون اینکه توافق قبلی با طرف دیگر اختلاف داشته باشد؟ بله این امر امکانپذیر است؛ و اگر طرف دیگر بدون اینکه اعتراضی کند با رسیدگی به اختلاف توسط داور موافقت کند، به آن قرارداد عملی داوری گفته می شود.

تعیین مدت در قرارداد داوری چه اثری دارد؟ اثر تعیین مدت در قرارداد داوری این است که بعد از اتمام این بازه ی زمانی طرفین میتوانند اختلاف خود را از طریق مراجع حل اختلاف دادگستری پیگیری کنند؛ البته تعیین مدت در قرارداد داوری ضروری نیست اما وقتی طرفین یک بازه ی زمانی برای قرارداد داوری خود تعیین میکنند به این معنا است که بعد از اتمام این زمان دیگر تعهدی نسبت به این انجام این قرارداد ندارند و میتوانند مانند زمانی عمل کنند که هیچ قراردادی نداشته اند.

قرارداد داوری مشروط چیست؟

منظور از این قرارداد این است که طرفین زمانی میتوانند به داوری مراجعه کنند که یک شرط را انجام داده باشند به عنوان مثال شرط میکنند که فقط زمانی میتوانند به داوری مراجعه کنند که با یکدیگر مذاکره کرده باشند و در صورتی که مذاکره ای انجام نشده باشد امکان مراجعه به داوری برای ایشان وجود نخواهد داشت. حتی میتوان چنین گفت که اگر شرط محقق نشده باشد حتی داور هم صلاحیت رسیدگی به داوری را ندارد.

آیا قرارداد داوری میتواند به صورت شفاهی منعقد شود؟

در هیچ کجای قانونی بر لزوم مکتوب بودن قراردادها تاکیدی صورت نگرفته است؛ از طرفی در هیچ کجای قانون منعی بر شفاهی بودن قرارداد داوری وجود ندارد؛ بنابراین قرارداد داوری میتواند مانند دیگر قراردادهابه صورت شفاهی منعقد شود تنها ایراد قراردادهای شفاهی نحوه ی اثبات آنها است؛ یعنی اگر یک طرف منکر شود که ایشان شفاها قراردادی منعقد کرده اند، طرف دیگر به سختی می تواند وجود قرارداد شفاهی را اثبات کند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *