وکالت و داوری دعاوی

داوری در طلاق به درخواست زوجه

داوری در طلاق به درخواست زوجه | دکتر بهنیایی

در برخی موارد و مواقع زوجین تصمیم به اتمام رابطه عاطفی و زندگی مشترک خود می گیرند. طلاق، به روش ها و شیوه های متفاوت و متعددی رخ می دهد. داوری نیز یکی از آن دست مواردی است که در طلاق قابل استفاده است. در این مقاله به موضوع داوری در طلاق به درخواست زوجه می پردازیم، مزایا و معایب این روش را برای شما شرح خواهیم داد.

پس از مطالعه این مطلب درخواهید یافت که داوری در طلاق به درخواست زوجه به چه شیوه بوده و آیا انتخاب صحیحی هست یا خیر.

داوری در طلاق به درخواست زوجه پرسش و پاسخ

ابتدا به پرسش هایی که در زمینه داوری به درخواست زوجه ، زوج و یا هر دو طرف مطرح می گردد می پردازیم و سپس به طور کامل مراحل این کار را برای شما شرح خواهیم داد.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره در مورد داوری حقوقی با مشاورین دکتر بهنیایی در ارتباط باشید تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

  • علت استفاده از داوری در طلاق به درخواست زوجه یا زوج چیست؟
  • مزایای داوری در طلاق نسبت به وکالت چیست؟
  • آیا زوجه می تواند به صورت فردی درخواست داور نماید؟
  • آیا زوجه می تواند داور زن برای داوری پرونده طلاق انتخاب نماید؟

علت استفاده از داوری در طلاق به درخواست زوجه و زوج

در این بخش به علل انتخاب داوری در طلاق به درخواست زوجه و زوج می پردازیم و هر کدام را به صورت جداگانه برایتان شرح خواهیم داد.

  • داوری در طلاق به درخواست زوجه
  • داوری در طلاق به درخواست زوج
علت استفاده از داوری در طلاق به درخواست زوجه و زوج | دکتر بهنیایی

علت استفاده از داوری در طلاق به درخواست زوجه و زوج | دکتر بهنیایی

علت استفاده از داوری در طلاق به درخواست زوجه

برخلاف قانون درخواست طلاق که اگر از طریق زوجه صورت گیرد، به دلیل وجود قانون حق طلاق که عموما برعهده زوج است، دچار پیچیدگی خواهد شد. در تصمیم برای برگزیدن داور برای پیگیری پرونده طلاق چنین محدودیتی وجود نداشته و زوجه می تواند درخواست کننده دریافت خدمات استفاده از داور باشد.

با استفاده از داوری برای حل و فصل پرونده طلاق داور منافع زوجین به یک میزان خواهد بود و این امر یکی از علل تمایل داوری در طلاق به درخواست زوجه است.

علت استفاده از داوری در طلاق به درخواست زوج

کمتر بودن چالش های داوری به نسبت همکاری با دادگاه می تواند یکی از دلایل تمایل آقایان به پیگیری پرونده همراه با داور باشد.

داوران سعی در کسب رضایت طرفین پرونده دارند و بدیهی است تمایل افراد برای داوری طلاق بیشتر از سایر راه های پیگیری پرونده طلاق و متارکه باشد، چرا که روشی صلح جویانه نیز بشمار می رود.

یکی از علل استفاده از داوری در طلاق به درخواست زوجه و یا زوج، مزایای متعدد داوری بشمار می رود. همین مزایا باعث شده همه روزه به تعداد پرونده های طلاق متقاضی داوری افزوده شود.

طلاق چه از طریق زن و چه از طرف مرد باشد محدودیتی برای بهره مندی از داور حقوقی ایجاد نمی نماید. انتخاب درست داور برای پرونده طلاق از طریق زوجه و زوج تنش های مسیر پیگیری تا نتیجه را بسیار کاهش می دهد و این مورد برای آرامش طرفین پرونده از اهمیت بسیاار بالایی برخوردار است. داوری در طلاق به درخواست زوجه بهترین انتخاب هر فردی برای طلاق خواهد بود.

مزایای داوری در طلاق به درخواست زوجه نسبت به وکالت

انتخاب وکیل برای پرونده طلاق و جدایی، از هزینه های بسیار بالایی برخوردار است و همه افراد امکان بهره مندی از وکیل را به دلیل مسائل مالی ندارند. این در حالیست که داوری در طلاق به درخواست زوجه و زوج باعث کاهش هزینه های روند پیگیری پرونده خواهد شد و رسیدگی به نتیجه را تسریع می بخشد.

از دیگر مزایای داوری در پرونده های طلاق سرعت بالای رسیدگی به پرونده و جلوگیری از به هدر رفتن وقت و انرژی افراد در چنین پرونده هایی با سطح استرس و تنش بالاست.

با داوری در طلاق به درخواست زوجه و زوج طرفین امکان دسترسی راحت تر و بدون محدودیت به داور خود را دارا می باشند و می توانند هر زمان که تمایل داشتند با وی در ارتباط باشند

با مروری بر آنچه تا به اینجا دریافتیم میتوان علل و مزایای مهم داوری در طلاق به درخواست زوجه و زوج را چنین بر شمرد:

  • عدم محدودیت درخواست داور برای طرفین پرونده طلاق
  • کاهش تنش های مسیر پیگیری پرونده
  • کاهش هزینه های پرونده
  • سرعت بالا برای رسیدن به نتیجه نهایی
  • امکان دسترسی به داور بدون محدودیت
  • و…
مزایای داوری در طلاق به درخواست زوجه نسبت به وکالت | دکتر بهنیایی

مزایای داوری در طلاق به درخواست زوجه نسبت به وکالت | دکتر بهنیایی

داوری در طلاق به درخواست زوجه به صورت مستقل می شود؟

برای ارائه درخواست داور به دادگاه محدودیت جنسیتی وجود نداشته و زوجه یا همان زن هم می تواند به قاضی و دادگاه درخواست داور دهد.

نکته حائز اهمیت در مورد درخواست داوری پذیرش و رضایت هر دو طرف پرونده است و متقاضیان باید رضایت طرف دوم پرونده خود را نیز در نظر بگیرند. داوری در طلاق به درخواست زوجه نیز باید به تایید زوج نیز رسد.

آیا زوجه می تواند داور زن برای داوری پرونده طلاق انتخاب نماید؟

برای داوری در پرونده طلاق  محدودیت جنسیتی وجود ندارد، زوج و زوجه می توانند داور زن برای رسیدگی به پرونده متارکه خود انتخاب کنند. داوری در طلاق به درخواست زوجه قابل انجام است و داور نیز می تواند زن باشد.

داوران چه زن و چه مرد باید دارای شرایط خاصی بوده و مورد تایید دادگاه و قاضی باشند تا رای صادره از طرف ایشان مورد تایید و اجرا دادگاه قرار گیرد. داوری در طلاق به درخواست زوجه از طرف زوجه و با یک داور خانم نیز می تواند باشد.

تا اینجا به توضیح داوری در طلاق به درخواست زوجه و زوج پرداختیم. حال چگونگی کار داوری در موضوع طلاق را به اختصار بررسی کرده و سپس به معرفی موسسه حقوقی متخصص برای پذیرش داوری طلاق می پردازیم .

داوری در طلاق

پس از مراجعه زوجین به دادگاه به منظور اقدام برای طلاق ابتدا قاضی پرونده برای برطرف کردن اختلافات و بهبود بخشیدن به رابطه زوج مراجع کننده تلاش میکند و در پرونده های این چنینی الویت با آشتی و برطرف شدن اختلاف است تا صدور رای برای جدایی زوجین.

در صورت برطرف نشدن اختلافات پس از تلاش های قاضی دادگاه بنا بر تمایل و درخواست یکی از زوجین و یا هر دو طرف قاضی دادگاه پرونده را برای داوری ارجاع خواهد داد. پس از ارجاع و صدور قرار داوری پرونده طلاق، زوجین می توانند برای رسیدگی به پرونده داوری مورد اعتماد و متخصص برگزینند. تفاوتی ندارد داوری در طلاق به درخواست زوجه است و یا زوج.

یکی از مزایای ارجاع پرونده های طلاق به داوری به جای دادگاه کم شدن ایجاد تنش و دعوا بین دو طرف پرونده است.

در صورت مورد قبول بودن رای داور قاضی دادگاه بر اساس نظر داور انتخابی، برای پرونده طلاق  رای نهایی را صادر خواهد کرد.

بنابراین افراد متقاضی طلاق باید در انتخاب داور دقت لازم را در نظر گیرند.

شرایط مورد تایید دادگاه برای داوری طلاق

پس از آنکه با وجود تلاش های قاضی دادگاه برای بهبود بخشبدن به روابط طرفین پرونده ، زوجین همچنان بر درخواست خود پایبند بوده و تمایل به طلاق داشتند قاضی ، پرونده را به داور ارجاع میدهد. داوری در طلاق به درخواست زوجه مورد تایید دادگاه نیز هست.

از زمان رای قاضی مبنی بر ارجاع پرونده به داور زوج و زوجه مدت زمان 20 روز فرصت دارند تا داور مورد تایید خود را به دادگاه مربوطه معرفی نمایند.

در این بخش به صورت گزینشی به بخشی از شرایط دادگاه و قاضی برای قبول داور انتخابی زوج و زوجه می پردازیم:

  • داور انتخابی نباید از بستگان زوجین تا درجه دوم از طبقه سوم باشد.
  • حداقل سن مورد تایید دادگاه و قاضی برای داوری پرونده طلاق 25 سال است.
  • داور انتخابی می بایست اهلیت قانونی داشته باشد.
  • سابقه کیفری نداشته باشد.
  • داور انتخابی باید مورد اعتماد و پذیرش دو طرف پرونده یعنی زوج و زوجه باشد

داوری در طلاق به درخواست زوجه نیز همین قوانین را دارد.

برای موارد مذکور تبصره هایی نیز وجود دارد:

تبصره

  • در صورتی که طرفین پرونده ( زوج و زوجه ) شخص واجد شرایط داوری را نیابند دادگاه با تصمیم قاضی برای طرفین به منظور حضور در دادگاه داور انتخاب می نماید.
  • در صورت تراضی طرفین پرونده که در موضوع طلاق زوج و زوجه می باشند، داور می تواند با سنی کمتر از 25 سال، داوری پرونده را بر عهده گیرد. داوری در طلاق به درخواست زوجه نیز مستثنی نیست.
داور برای انتخاب داوری در طلاق به درخواست زوجه | دکتر بهنیایی

داور برای انتخاب داوری در طلاق به درخواست زوجه | دکتر بهنیایی

داور برای انتخاب داوری در طلاق به درخواست زوجه

پس از پرداختن به موضوع داوری در طلاق به درخواست زوجه ، داوری در طلاق به درخواست زوج و چگونگی کار داور طلاق و متارکه، در این بخش موسسه ای معتبر، متخصص و با سابقه بالا را معرفی خواهیم کرد.

بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی با بیش از 20 سال سابقه یکی از با سابقه ترین و موفق ترین موسسات در زمینه داوری می باشد.

موسسه دکتر بهنیایی همچنین در زمینه داوری در طلاق و متارکه نیز فعالیت دارد. با برقراری تماس با  مشاوران تخصصی این موسسه و یا با مراجعه حضوری میتوانید در زمینه داوری در طلاق، مشاوره کامل دریافت کرده و از همکاری و ثبت پرونده در این موسسه رضایت کامل از نتیجه نهایی اقدام خود به دست آورید.

امید است که اکنون به صورت کامل اطلاعات کافی در مورد داوری در طلاق به درخواست زوجه داشته باشید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *