مقالات آموزشی رایگان موسسه حقوقی دکتر بهنیایی

داور حقوقی کیست؟

بهترین داوری حقوقی ایران | دکتر بهنیایی

همان طور که می دانید داوری حقوقی یکی از پر رونق ترین انواع رسیدگی به پرونده هایی است که در دادگاه ها در جریان هستند. مسلما برای آن که بدانید داوری حقوقی از چه آغاز و سرانجام به چه منتج می شود، نیازمند آگاهی از این هستید که داور حقوقی کیست؟ 

بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی، برگزار کننده ی دوره های جامع داوری و مرجع معتبر داوران ایران، در این محتوا به بررسی و تبیین داور حقوقی پرداخته تا بتوانید با علم بر آن، ارجاع پرونده و یا دریافت دوره داشته باشید.

داور حقوقی کیست و چه می کند؟

داور حقوقی را نمی توان شخص معین و مشخصی دانست. در مورد داور حقوقی می توان چنین پنداشت که هر شخص یا اشخاصی که طرفین انتخاب نمایند، سمت داور را به خود می گیرد.

به عبارتی این شخص یا اشخاص را هر دو طرف در رضایت کامل، همان طور که از نامش پیداست، داورِ خود اعلام می کنند تا به پرونده آنان رسیدگی نماید.

داور، بر اساس لغت نیز نمایان گر داوری کردن و قضاوت نمودن است. به همین سبب داور حقوقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی در پرونده، داوری نموده و در انتها هر رای که صادر نماید لازم الاجرا گشته و مورد حمایت و تایید دادگاه نیز واقع می شود. منظور از تاییدیه آن است که رای داور از جانب دادگاه تایید و دارای اعتبار مکفی ست. 

داور حقوقی کیست و چه می کند؟ | دکتر بهنیایی

داور حقوقی کیست و چه می کند؟ | دکتر بهنیایی

رای صادر شده از جانب داور را، رای داوری می نامند. این رای داوری حکمی است که بر روند پرونده قید زده و آن را به اتمام می رساند.

داور حقوقی معمولا دارای روحیه ای مصالحه جویانه است و به طور کل داوری نیز برای همین امر پدید آمده است که افراد بتوانند بدون درگیری های رایج، پرونده های حقوقی خود را رسیدگی نمایند. 

بر خلاف دعاوی مطرح شده در دادگاه ها، پرونده های داوری با صلح و مدارا رسیدگی می شوند. در نتیجه بر اساس همین مورد ذکر شده می توانید به این نتیجه برسید که تمامی پرونده ها امکان ارجاع به داوری را فراهم نمی کنند. که خود این استثناها طالب یک مقاله دیگر برای ذکر هستند. 

می توانید با شماره ۰۲۱۷۲۴۱۸۸۱۸ در تماس باشید تا استعلام گیرید که پرونده تان مناسب داوری هست یا خیر. 

مزایای دریافت داور حقوقی

تا به اینجای مطلب با داور حقوقی و آن چه بر عهده وی است به حد مکفی آشنا شده اید. حال می توانید با مشاهده مطالب پیشین، این موضوع را دریابید که مزایای داوری حقوقی چه چیز هایی هستند. اما برای سهل تر شدن و تسهیل آگاهی شما در امر مزایای داوری حقوقی در این بخش به این مزیت ها اشاره ای خواهیم نمود.

البته برای آن که بتوانید به صورت دقیق و کامل اطلاعاتی کسب نمایید، در ابتدا به صورت تیتر وار و سپس به صورت کامل، به شرح هر یک از این تیتر ها خواهیم پرداخت. مزایای داور حقوقی به شرح ذیل می باشد:

  • بالا بردن سرعت رسیدگی به پرونده ها
  • کم هزینه بودن نسبت به سایر روش های رسیدگی به پرونده ها
  • مورد تایید بودن داور حقوقی در دادگاه   
  • محرمانه ماندن اطلاعات موجود در پرونده ها
  • امکان متفاوت بودن زبان رسیدگی به پرونده ها
  • و…

حال جهت آن که بتوانید به صورت دقیق بدانید که داور حقوقی کیست و چه می کند هر یک از موارد شرح داده شده را به صورت دقیق و کامل برایتان تشریح خواهیم نمود.

  • بالا بردن سرعت رسیدگی به پرونده ها

این که سرعت رسیدگی در پرونده ها با به کار بستن داور حقوقی در پرونده به شدت افزایش پیدا خواهد نمود امری غیر قابل انکار و کتمان است. پس از آن که پرونده خود را به داوری حقوقی ارجاع می دهید، این داوران می توانند با حداکثر سرعت ممکن پرونده را به رای رسانده و شما را از رفت و آمد های بسیار به دادگاه معاف نمایند.

در نتیجه برای آنان که عجله بسیاری برای حل اختلاف دارند، داور حقوقی می تواند گزینه مناسب تری به نسبت دیگر روش های رسیدگی به پرونده باشد.

  • کم هزینه بودن نسبت به سایر روش های رسیدگی به پرونده ها

هزینه داور حقوقی چه در پرونده های کلان و چه در خرده پرونده ها کمتر از دیگر افرادی ست که با سمت های مختلف به پرونده شما رسیدگی می نمایند.

در نتیجه اگر علاوه بر سرعت بالا نیازمند صرفه اقتصادی نیز هستید، می توانید با انتخاب یک داور حقوقی خوب برای پرونده تان، هم زمان با هم از این مزایا بهره مند گردید.

  • مورد تایید بودن دادگاه 

رای داور حقوقی مورد تایید و دفاع دادگاه است. به عبارتی اگر داور حقوقی رای صادر نماید، آن رای، رای قطعی خواهد بود. البته که در برخی موارد استثنا، ابطال رای داوری حقوقی نیز میسر است اما به صورت کلی و بدون در نظر گرفتن این موارد استثنا، می توان رای داور حقوقی را با پشتیبانی قطعی دادگاه دانست.

  • محرمانه ماندن اطلاعات موجود در پرونده ها

اطلاعات می توانند در پرونده های داور حقوقی، به صورت محرمانه میان طرفین و داور و اندک افراد واجب دیگر صورت پذیرد. این مورد برای آنان که حریم پرونده برایشان اهمیت بسزا و بالایی دارد، یکی از مهم ترین مزایای داور حقوقی محسوب می شود

  • متفاوت بودن زبان رسیدگی به پرونده ها

در دادگاه ها و با به خدمت گرفتن وکلا، تنها می توانید با زبان رسمی کشور خود به پرونده هایتان رسیدگی نمایید و امکان این که زبان دیگری را برای پرونده برگزینید وجود ندارد. اما در پرونده هایی که داور حقوقی به آن ها رسیدگی می نماید، خوشبختانه می توان زبان دیگری را نیز برای رسیدگی به پرونده برگزید.

  • و…
هزینه داور حقوقی | دکتر بهنیایی

هزینه داور حقوقی | دکتر بهنیایی

هزینه داور حقوقی

همان طور که به صورت گروهی در مزایای داور حقوقی ذکر شد، در این بخش نیز به صورت مستقل به این مهم (هزینه داور حقوقی) می پردازیم. هزینه داوری حقوقی بسیار کمتر از آن چیزی است که به آن می اندیشید. این مورد را نیز در نظر داشته باشید که به طور کل نمی توان هزینه را به صورت دقیق بیان نمود چرا که با توجه به مواردی که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد، رقم دقیق تعیین می گردد.

  • نوع پرونده و علت مراجعه در مشخص کردن و تعیین نمودن هزینه دخیل است 
  • داور حقوقی که پرونده را می پذیرد، افزایش یا کاهش هزینه را در بر دارد
  • محل ارجاع پرونده در هزینه داوری حقوقی دخیل است
  • و…

با توجه به این که این موارد به صورت متغیر در نظر گرفته شده اند بهتر است بدانید که منظور از کم هزینه بودن داوری حقوقی، به صرفه تر بودن به نسبت دیگر روش های رسیدگی به پرونده است.

بهترین داور حقوقی کیست؟ (شرایط ارجاع پرونده)

به دلیل کم تعداد بودن داور و داوران حقوقی، می توان علاوه بر سرعت در پیدا نمودنشان، دچار سردرگمی نیز بشوید چرا که کم تعداد بودن آن ها دست شما را برای انتخاب، بسیار کمتر از حد معمول باز می گذارند. اما این که بهترین داور حقوقی کیست و چگونه می توانید پرونده های خود را به وی ارجاع دهید را شرح خواهیم داد.

بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی با بیش از 20 سال سابقه فعالیت در عرصه حقوقی و داوری، علاوه بر دریافت پرونده های داوری، به تربیت داور حقوقی نیز مشغول است و با برگزاری دوره های خود، تعداد کثیری از داوران حقوقی را به حوزه کاری خود افزوده است.

بهترین داور حقوقی کیست؟ (شرایط ارجاع پرونده) | دکتر بهنیایی

بهترین داور حقوقی کیست؟ (شرایط ارجاع پرونده) | دکتر بهنیایی

در نتیجه می توان با اتکا بر علم و سابقه این مجموعه، بهترین داور حقوقی را از همین موسسه طلب نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این که کدام داور حقوقی مناسب شماست و آیا پرونده تان شامل دریافت خدمات داوری حقوقی می شود یا خیر می توانید با متخصصان بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی در ارتباط باشید.

به شماره: ۰۲۱۷۲۴۱۸۸۱۸

امید است که این مقاله مطالب مورد نیاز شما در حوزه داوری حقوقی را در اختیارتان قرار داده باشد و اکنون بیش از پیش بر این علم و آگاهی داشته باشید که داور حقوقی کیست.

موفق و پیروز باشید

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *