مطالب آموزشی رایگان سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس | موسسه حقوقی جاد

یکی از راه های سرمایه گذاری که سال هاست توجه فعالان در بازارهای سرمایه را به خود جلب میکند، سرمایه گذاری در بورس و اوراق بهادار است. در تمامی کشورها بورس امکان سرمایه گذاری در شرکت ها و صنایع مختلف را برای مردم فراهم می آورد. بورس ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

درواقع برای بسیاری از افراد سرمایه گذاری در بازارهای مالی، راهی برای حفظ و افزایش ارزش سرمایه است و بسیاری از مردم یکی از راه های مقابله با تورم افسارگریخته را ورود به بازار سرمایه می دانند.بورس جایی است که باتوجه به میزان سرمایه ای که در اختیار دارید، در سهام شرکت های کوچک و بزرگ و صنایع مختلف، و همچنین در سود و زیان آن ها شریک هستید.

آنچه در ادامه میخوانید:

  1. چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  2. مزایای سرمایه گذاری در بورس
  3. آموزش سرمایه گذاری در بورس
  4. حداقل سرمایه گذاری در بورس
  5. چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

تب و تاب سرمایه گذاری در بورس باعث شده تا افراد بی شماری بدون اطلاع از روش های سرمایه گذاری در بورس، سرمایه خود را وارد کرده و بعضا دچار ضرر و زیان یا از دست دادن تمام سرمایه خود شوند. بازار مالی نیاز به آگاهی از روش های سرمایه گذاری دارد، خواه سرمایه گذاری در بورس باشد یا ارزهای دیجیتال، طلا یا املاک و مستغلات و…

سرمایه گذاری در بورس را می توان به دو دسته سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری غیرمستقیم تقسیم کرد:

  • سرمایه گذاری مستقیم

منظور از روش سرمایه گذاری مستقیم این است که فرد با سرمایه خود به صورت مستقیم و با رصد بورس و بازار از طریق اینترنت اقدام به خرید سهام شرکت های بورسی می کند. روش مستقیم نیازمند شناخت کافی از روش های تحلیل و آگاهی از ابزارهای معامله گری و رفتار بازار است. افراد غیرحرفه ای بدون داشتن دانش و تجربه و تخصص ممکن است از این طریق سرمایه خود را از دست بدهند.

برای سرمایه گذاری مستقیم در بورس باید ابتدا با ثبت نام در سامانه سجام شروع کنید، احراز هویت انجام دهید و در نهایت کد بورسی دریافت کنید، سپس به یکی از کارگزاری های معتبر و مورد تایید سازمان بورس و اراق بهادار رفته، ثبت نام کنید. سپس می توانید از طریق پلتفرم آنلاین کارگزاری خود، اقدام به خرید و فروش سهام در بورس نمایید.

در سرمایه گذاری به روش مستقیم در بورس، افراد باید دارای روحیه ریسک پذیری نسبتا بالایی باشند. این روش همچنین نیازمند آگاهی، دانش و تجربه کافی در مورد اقتصاد کشور، صنایع محتلف و نوسانات بازاراست. بنابراین اگر در این زمینه تخصص ندارید ورود نکنید.

  • سرمایه گذاری غیرمستقیم

روش غیرمستقیم یکی دیگر از انواع روش های سرمایه گذاری در بورس و اوراق بهادار است. به این معنا که شخص به صورت مستقیم درگیر خرید و فروش در بورس نمی شود. به جای آن با انتخاب یکی از صندوق های سرمایه گذاری و یا سبدگردانی ها و در اختیار قرارداد سرمایه خود به آن ها، از ریسک و بازده این صندوق ها بهره مند می شود.

در این روش شما برای مدیریت ریسک و دارایی که در اختیار این صندوق ها قرار داده اید درصد کمی را به عنوان کارمزد به آن ها پردخت می کنید و دیگر نیازی نیست تا از تجربه در خرید و فروش بازار برخوردار باشید یا روش های تحلیل را یاد بگیرید یا زمان زیادی را صرف نمایید. از سوی دیگر شما نیازی ندارید نگران شرایط مختلف سیاسی یا اقتصادی باشید.

چراکه معمولا این صندوق ها و سبدگردانی ها سرمایه های سرمایه گذاران را در جاهایی سرمایه گذاری می کنند که نوسانات کمتری داشته باشد. (البته نه همه آن ها)

بنابراین ساز و کار روش سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری صورت می گیرد یا از طریق سبد گردانی ها.

در صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه های خرد و اندک افراد تجمیع شده و در خرید و فروش انواع سهام واوراق بهادار استفاده می شود. درواقع مزیت این صندوق ها امکان سرمایه گذاری با مبالغ اندک است.

مزیت دیگر صندوق های سرمایه گذاری این است که این صندوق ها سرمایه سرمایه گذاران را در مجموعه ای از سهام، اوراق قرضه و اوراق مشارکت و … سرمایه گذاری می کنند تا ریسک را تا حد زیادی کاهش دهند.

صندوق های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند. از جمله صندوق ‌های با درآمد ثابت، صندوق ‌های سهامی و صندوق‌ های مختلط که میزان ریسک هرکدام متفاوت است. به عنوان مثال میزان ریسک در صندوق های با درآمد ثابت کمتر و صندوق های مختلط ترکیبی از ریسک زیاد و کم است.

اما در سبدگردانی ها، شما دارایی های خود را به یک شرکت حقوقی مجاز می سپارید تا در مورد چگونگی خرید و فروش و میزان خرید و فروش سهام، راهنمایی های لازم را دریافت کرده و بهترین تصمیم گیری را انجام دهید.

درواقع سبدگردان به جای شما، سبد سهام را می چیند و این کار را براساس تجربه و مهارت خود در رصد بازار سرمایه انجام می دهد تا بیشترین بازده و کمترین ریسک را داشته باشید.

روش سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار بورس فقط مختص به افراد بی تجربه یا کم تجربه و یا افراد با سطح پذیرش ریسک کم نیست، بلکه افراد با میزان ریسک های مختلف می توانند از این روش استفاده نمایند.

مزایای سرمایه گذار در بورس

مواردی که به عنوان مزایای سرمایه گذاری بیان می شود، زمانی می تواند به واقعیت تبدیل شود که شما آگاهانه و با دانش و تخصص و شناخت کافی وارد بازار بورس شوید یا این کار را از طریق سرمایه گذاری غیرمستقیم و کمک گرفتن از صندوق ها یا سبدگردانی های مطمئن انجام دهید.

در این صورت حتی در شرایطی که بازار شرایط خوبی ندارد، شما می توانید به سود دست یابید. اما زمانی که بدون دانش و آگاهی ورود کنید حتی در شرایط ثبات و رشد اقتصادی نیز ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.

مزایای سرمایه گذاری دربورس:

  • بازدهی مناسب
  • نقدشوندگی بالا
  • برخورداری از حمایت قانونی

بنیاد حقوقی جاد با همکاری در حوزه های مدیریت حقوقی و اقتصادی در صنایع بزرگ و سرمایه ‌پذیر، آماده ارائه خدمات حقوقی در حوزه سرمایه گذاری های داخلی و بین المللی است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

آموزش سرمایه گذاری در بورس

برای اینکه بتوانید در بورس و اوراق بهادار سرمایه گذاری کنید، لازم است تا در ابتدا مراحل زیر را طی نمایید.

مرحله اول: ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی

سامانه سجام یا سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان، جایی است که کار شما برای سرمایه گذاری در بورس شروع می شود. تمامی افراد فعال در بازارهای مالی باید در ابتدا در این سامانه ثبت نام کرده، احراز هویت شوند تا بتوانند کد بورسی دریافت کنند.به عبارت دیگر بدون ثبت نام در این سامانه کد بورسی دریافت نمی کنید.

در روش غیرحضوری و آنلاین، شما می توانید یا با مراجعه به وب سایت سامانه سجام اقدام به ثبت نام و احراز هویت نمایید. پس از احراز هویت در سجام به صورت آنلاین، فرایند ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی تمام می شود.

در روش حضوری می توانید از طریق مراجعه حضوری و به صورت آفلاین اقدام به دریافت کد بورسی نمایید. در مراجعه حضوری هم نیاز است تا ابتدا شما اطلاعات خود را وارد سامانه سجام کرده و پس از طی کردن مراحل و تایید مراجع ذی صلاح کد 10 رقمی دریافت نمایید.

سپس با به همراه داشتن این کد پیگیری ده رقمی و شناسنامه و کارت ملی خود، به یکی از کارگزاری‌ها یا دفاتر پیشخوان دولت می روید و احراز هویت حضوری انجام می دهید تا کد بورسی دریافت کنید.

مرحله دوم: انتخاب کارگزاری برای انجام معاملات

برای اینکه بتوانید اقدام به خرید و فروش سهام در بورس کنید، نیاز است تا حتما این کار را از طریق یک کارگزاری رسمی مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار انجام دهید. یعنی نمی توانید به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش نمایید مگر اینکه یکی از کارگزاری های معتبر را واسطه قرار دهید.

بعد از ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد معاملاتی و انتخاب کارگزاری، می توانید از پنل معاملاتی کارگزاری برای خرید و فروش سهام استفاده کنید.

برای این کار، یک نام کاربری و کلمه عبور از کارگزاری دریافت می کنید و با وارد کردن نام کاربری و رمز ورود، وارد پنل کارگزاری شده و خرید وفروش انجام می دهید.

مرحله سوم: واریز وجه به حساب معاملاتی خود در کارگزاری

برای اینکه سهمی را خرید و فروش کنید، نیاز است تا حساب کاربری خود در پنل کارگزاری را شارژ کرده و واریز وجه انجام دهید. با این کار می توانید فرایند خرید و فروش سهام را شروع کنید.

نکته ای که در انتهای این بخش باید بدانید این است که کارگزاری ها برای انجام خدمات خود و معاملاتی که شما انجام می دهید، از شما کارمزد دریافت می کنند. مبلغ این کارمزد با توجه به نوع اوراق بهادار و نوع بازاری که خرید و فروش انجام داده اید متفاوت است.

حداقل سرمایه گذاری در بورس

حداقل سرمایه ای که برای ورود به بازار بورس و خرید و فروش سهام واوراق بهادار نیاز است، براساس قانون بورس و اوراق بهادار 5 میلیون ریال یا 500 هزار تومان است. به عبارت دیگر هر سفارش ارسالی (خرید یا فروش) در پنل کاربری شما باید حداقل 500 هزار تومان باشد.

این قانون برای سهامی که برای اولین بار در بورس عرضه می شود صدق نمی کند (عرضه اولی ها).

کلام پایانی

سرمایه گذاری در بورس یکی از راه های ورود به بازارهای مالی است. شما می توانید به صورت مستقیم یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانی ها، اقدام به خرید و فروش سهام در بازار بورس کنید. اما به شما توصیه می کنیم اگر در ابتدای راه هستید و هنوز تجربه، دانش و مهارت کافی و لازم را به دست نیاورده اید، سرمایه گذاری به روش غیر مستقیم را انتخاب کنید.

 

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *