وکالت و داوری دعاوی

شرایط داوری در طلاق چگونه است؟

شرایط داوری در طلاق چگونه است؟

برای عده ای سوال است که داوری در طلاق چگونه؟ آیا همه ی طلاق ها ابتدا به داوری میروند؟ آیا در همه ی انواع طلاق داوری ضروری است؟ یا فقط در نوع خاصی از آنها داوری ضروری است؟

طلاق انواع مختلفی دارد از جمله طلاق توافقی، طلاق به درخواست زوج و طلاق به درخواست زوجه؛ در مواردی که طلاق به صورت توافقی نیست بله به درخواست زوج یا زوجه است در این حالت؛ داوری اجباری است و دادگاه با صدور قرار داوری طرفین را به داوری ارجاع می دهد و تا زمانی که طرفین داور را انتخاب نکنند و داور برای سازش تلاش نکند لذا دادگاه به طلاق رسیدگی نخواهد کرد.

ارجاع پرونده به داوری در طلاق چگونه است؟

بعد از اینکه یکی از طرفین یعنی زوج یا زوجه دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه داد، دادگاه قرار داوری صادر می کند و طرفین موظف هستند یک داور که واجد شرایط باشد به دادگاه معرفی کنند؛ دادگاه ابتدا شرایط داور را بررسی می کند و اگر فرد واجد شرایط بود او را تایید می کند در غیر اینصورت او را رد می کند؛ اگر داور از نظر دادگاه پذیرفته شد ابتدا داور طی یک لایحه به دادگاه قبول خود را اعلام می کند و پس از آن طی یک یا چند جلسه ای که برای داور در نطر گرفته می شود به سازش و حل اختلاف بین طرفین می پردازد.

در داوری طلاق دادگاه برای داور زمان محدودی را در نظر بگیرد تا برای سازش تلاش کند اما اگر زمانی که دادگاه برای داوری در نظر گرفته است کافی نباشد داور میتواند از دادگاه تقاضای تمدید آن را بنماید؛ که در این حالت دادگاه زمان داوری را تمدید میکند؛از آنجایی که داوری در طلاق قواعد مشخص و از پیش تعیین شده ای ندارد بنابر هر پرونده می تواند متفاوت باشد.

آیا داور طلاق می تواند از خویشاوندان باشد؟

بله یکی از اولویت های انتخاب داور این است که از بین خویشاوندان انتخاب شود؛ داور منتخب زوجین می تواند زن یا مرد باشد بنابراین به لحاظ جنسیت تفاوتی در انتخاب وجود ندارد اما اگر طرفین فرد واجد صلاحیتی که داوری را نیز بپذیرد پیدا نکردند، دادگاه برای ایشان یک داور انتخاب می کند.

از جمله شرایط داوری در طلاق عبارت است از:

۱- داور نباید زیر ۳۰ سال سن داشته باشد

۲- داور منتخب باسد به مسائل شرعی، خانوادگی و اجتماعی اگاهی کامل داشته باشد.

۳- داور منتخب برای داوری در طلاق نباید فرد مجرد باشد؛ اما می تواند از افرادی باشد که طلاق گرفته است یا همسر او فوت شده است.

پس تا اینجا به بسیاری از سوالات متداول در مورد انتخاب داور پاسخ داده شد؛ هم در مورد اینکه آیا داور طلاق می تواند زن باشد؟ که جواب مثبت است؛ آیا داور در طلاق می تواند از خویشاوندان باشد که باز هم جواب مثبت است و اینکه آیا داوری در طلاق اجباری است یا خیر؟ که گفتیم در غیر از موارد طلاق توافقی داوری در طلاق اجباری است.

روند داوری در طلاق چگونه است؟

داوران منتخب باید حداقل دو جلسه برای زوجین تشکیل دهند و در این جلسا سعی کنند با ارائه ی راهکارهای مختلف به صلح و سازش بین زوجین بپردازند؛ سوال دیگری که بسیار رایج است این است که آیا عدم حضور یکی از زوجین در جلسه مانع تشکیل جلسه است یا خیر؟ خیر مانع تشکیل جلسه نمی شود و داور موظف است جلسه را تشکیل دهد و روند جلسه ی داوری را طی کند و نظر خود را پیرامون داوری اعلام نماید.

تفاوت داوری در طلاق با داوری های تجاری و دیگر داوری های مدنی چیست؟

منظور از داوری در طلاق تلاش برای صلح و سازش است و داورانی که در طلاق انتخاب می شوند وظیفه ی اصلی شان این است که تلاش کنند بین طرفین با ارائه ی راهکارهای مختلف سازش برقرار کنند؛ خواه سازش برقرار شود خواه سازش برقرار نشود داور نظر خود را به دادگاه مبنی بر حصول سازش یا عدم حصول آن اعلام میکند.

اما در دیگر داوری ها؛ داور رای صادر می کند و تلاش او لزوما برای ایجاد صلح و سازش بین طرفین نیست بلکه باید با توجه به دفاعیات طرفین و مفاد پرونده یک رای منصفانه صادر کند که در دادگاه نیز منجر به ابطال نشود بنابراین این داوری صلح و سازش نیست بلکه صدور رای است؛ رایی که الزام اور بین طرفین نیز هست.

روند داوری در طلاق به صورت خلاصه:

۱- تنظیم و ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی و ابلاغ شدن دادخواست طلاق از طریق سامانه ی ثنا

۲- تلاش قاضی برای ایجاد صلح و سازش بین طرفین

۳- در صورت عدم انصراف طرفین از طلاق، پرونده ی ایشان به داوری ارجاع می شود که شرایط انتخاب داور توسط طرفین را به طور کامل ذکر نمودیم.

۴- معرفی داوران طلاق توسط طرفین و پرداخت هزینه ی ایشان

۵- تشکیل جلسات داوری و تلاش داور برای صلح و سازش و اعلام نتیجه ی حصول سازش یا عدم حصول ان و اعلام به دادگاه

۶- بررسی رای داور توسط دادگاه

۷- اتخاذ تصمیم نهایی توسط قاضی دادگستری مبنی بر موافقت با طلاق زوجین و عدم موافقت آن.

داوری در طلاق به درخواست زن چه شرایطی دارد؟

در مواقعی که طلاق به درخواست زن اتفاق می افتد داوری اجباری است و دادگاه یک هفته به طرفین مهلت می دهد تا داور را انتخاب کنند.

اگر طرفین یا یکی از ایشان موفق به انتخاب داور نشدند تکلیف چیست؟ در این حالت میتوانند از واحد داوری مستقر در دادگستری استفاده کنند و داور خود را از بین ایشان انتخاب کنند.

هزینه ی داوری در طلاق چقدر است؟ آیا داوری در طلاق هزینه ای هم دارد یا خیر؟

بله طبق ماده ۱۵ آیین نامه ی اجرایی قانون حملیت از خانواده داوری در طلاق مستلزم پرداخت هزینه است که البته در صورت عدم توانایی طرفین از پرداخت هزینه، دادگاه می تواند ایشان را از پرداخت معاف کند. مبلغی که در نظر گرفته شده است مبلغ صد هزار تومان است.

مرحله ی بعد از داوری در طلاق چیست؟

بعد از آنکه داور منتخب برای طلاق، تلاش خود را برای صلح و سازش بین طرفین انجام داد، نظر خود را مبنی بر حصول سازش بین طرفین یا عدم حصول آن در قالب رای اعلام میکند؛ دادگاه نظر داور را بررسی می کند؛ نظری که داور در قالب رای ارائه می دهد برای دادگاه الزام آور نیست؛ و دادگاه می تواند بنابر مصلحت خود بر خلاف آن تصمیم بگیرد.

اگر خوانده ی دادخواست طلاق از انتخاب داور سر باز زد نتیجه چه خواهد بود؟ در این حالت دادگاه دادخواست را رد نخواهد کرد بلکه به درخواست خواهان یک داور برای خوانده انتخاب می کند.

مراحل تبدیل شدن به یک داور موفق چیست؟برای تبدیل شدن به یک داور موفق پیش از هر چیزی باید علاقه مند به حل و فصل اختلافات باشید و یک فرد متعهد باشید؛ برخی از افراد صرفا به علت اینکه داوری یک حوزه ی پردرآمد است، تمایل به ورود به این حوزه را دارند. قطعا برای ورود به حوزه ی داوری تخصصی نیاز به دریافت آموزش دارید؛ آموزش هایی که به شما کمک میکند تا به همه ی جوانب داوری های مدنی و بین المللی واقف شوید؛ علاوه بر این به نکاتی که باید برای نگارش رای داوری رعایت کنید نیز به طور کامل آشنا شوید؛ ما به شما آموزش های جامع دکتر بهنیایی را پیشنهاد میکنیم.

آیا برای شرکت کردن در دوره های داوری و درج اسامی در خانه داوران ایران نیازمند پیش نیاز خاصی هستیم؟ اصولا طبق قانون آیین دادرسی مدنی برای داور شدن نیازی به پیش نیاز خاصی ندارید اما برخی از این مقرره چنین برداشت میکنند که هر فردی با هر میزان اشنایی با داوری می تواند کار داوری انجام دهد اما با عواقب آن آشنایی ندارند؛ در واقع کسانی که بدون هیچ گونه آشنایی با مبحث داوری و بدون به دست آوردن هیچ تخصصی وارد حوزه ی داوری می شوند به این اصل توجه نمیکنند که می تواند چه عواقبی برای ایشان داشته باشد و چه ضمانت اجراهایی منتظر ایشان است؛ بنابراین حتما برای موفق شدن در یک پرونده ی داوری و صدور یک رای موفقیت آمیز که منتهی به ابطال در دادگستری نشود، نیازمند دریافت آموزش هستید.

پس برای دریافت آموزش های داوری نیازمند پیش نیاز خاصی نیستید اما دریافت آموزش پیش نیاز ورود به پرونده های داوری است تا از بروز مسئولیت هایی که در آینده ممکن است گریبانگیر شما شود جلوگیری کنید.

انجام داوری بدون تخصص چه ضمانت اجراهایی می تواند دشته باشد؟

علاوه بر اینکه داور ممکن است تا ۵ شال تعلیق شود، امکان اینکه طرفین از باب مسئولیت مدنی از داور پیگیری قضایی کنند نیز وجود دارد چرا که یک داور غیرمتخصص می تواند موجب اتلاف وقت و هزینه های طرفین در یک پرونده شود که این برای هیچ فردی به ویژه تجار مطلوب نیست.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *