مقالات آموزشی رایگان موسسه حقوقی دکتر بهنیایی

شغل داوری حقوقی چیست؟

شغل داوری حقوقی

این روزها بازار کارهای حقوقی بیش از هر زمان دیگری پر رونق است. روزانه به دلیل افزایش دعاوی از سوی مراجعان، قطعا مشاغل حقوقی نیز بیش از پیش دارای شرایط مطلوب برای کار هستند. اما آن چه پر اهمیت و بدیهی است این است که وکالت به دلیل تعداد بسیار بالای وکلا، امکان درامد بالا را از دیگر افراد حقوقی که در حوزه وکالت و رسیدگی به دعاوی هستند سلب می نماید. در نتیجه ی این مسئله می توان یک شغل مناسب و جایگزین برای وکالت پیدا نمود. این جایگزین چیزی نیز بجز:

شغل داوری حقوقی

در این محتوا هر مسئله ای را که به شغل داوری حقوقی مرتبط است برایتان بیان می داریم تا با مطالعه آن، هرچه نیاز است برای شغل داوری حقوقی بدانید را دریافته و درک نموده و همچنین از راه و چاه ورود به شغل داوری حقوقی نیز آگاهی کافی را به دست آورید.

شغل داوری حقوقی چیست؟

شغل داوری حقوقی یک نوع شغلی ست که در آن همچون دادگاه به دعاوی افراد رسیدگی و مشکلاتشان نیز رفع و حل می گردد. این حل و فصل دعاوی افراد در داوری به گونه ای است که نمی توان آن را حتی درصدی مشابه کاری دانست که دادگاه انجام می دهد. به همین سبب در این محتوا به معرفی کامل شغل داوری حقوقی می پردازیم تا بتوانید از این تفاوت میان دادگاه و داور به صورت کامل با خبر شوید

داور حقوقی کیست؟

داور حقوقی شخصی است که طرفین اختلاف با تراضی یا توافق یکدیگر، وی را انتخاب نموده و از وی خواستار آن می شوند که به پرونده حقوقی آنان رسیدگی کرده و رای قطعی و نهایی را نیز صادر نماید. 

جالب است بدانید که این رای صادر شده از طرف شخصی که شغل داوری حقوقی را برگزیده است، نه تنها بین طرفین دارای اعتبار مکفی است بلکه حتی دادگاه نیز رای داور را یک رای قابل استناد و رسمی می شناسد و آن را به خودی خود قبول دارد. 

همچنین که شغل داوری حقوقی را هر شخصی با هر تحصیلات و رشته ای می تواند برگزیند. این تنها و تنها به دلیل آن است که داوری حقوقی را می توان در هر پرونده و موضوعی به کار گرفت و آن را بهترین و صلح جویانه ترین روش برای حل اختلافات دانست

البته که موانعی نیز بر سر راه افراد برای داوری هست که از آن دست موانع می توان به سن زیر 25 سال اشاره ای نمود که البته با وجود تراضی و اعلام رضایت طرفین قرارداد، این مانع نیز از سر راه افراد برای داوری برداشته می شود. 

شغل داوری حقوقی

درآمد شغل داوری حقوقی

درآمد شغل داوری حقوقی به دلیل بالا بودن تعداد پرونده ها و کم تعداد بودن داوران بسیار چشم گیر و بالاست. به دلیل همین نیز بسیاری از افرادی که شغل وکالت را برای خود برگزیده اند پس از مدتی ترجیحشان به سوی داوری مایل می شود. 

با وجود آن که درآمد شغل داوری حقوقی بسیار مناسب است اما به هیچ عنوان فشاری به افرادی که داوری را برای رسیدگی به پرونده خود برگزیده اند وارد نمی شود. 

بیشتر دلیل درآمد بالایی که از طریق شغل داوری حقوقی به دست می آید به دلیل وجود پرونده های متعدد و بسیار است نه آن که قرار بر وارد نمودن فشار به افرادِ موکل باشد. 

شغل داوری حقوقی در ایران

شغل داوری حقوقی یک شغل بین المللی است اما در ایران نیز مورد توجه قرار می گیرد. این به این معناست که اگر کسی در ایران داوری کرده و رای صادر نماید، این رای یک رای بین الملل محسوب می شود و می توان در هر جای دیگری از دنیا نیز همان رای را مورد استفاده قرار داد. در واقع این مهم ترین تفاوت میان رای شغل داوری حقوقی و رای دادگاه است. 

این که شما تنها و تنها می توانید از رای دادگاه در کشور صاد شده استفاده نمایید اما رای داور در تمام دنیا مورد حمایت قرار می گیرد. 

با وجود آن که از ابداع داوری حقوقی چیزی حدود یک صد سال و چند دهه می گذرد اما به تازگی شاهد افزایش استفاده و برگزیدن شغل داوری حقوقی هستیم. اگر مایل به برگزیدن شغل داوری حقوقی هستید بدانید که اگر امروز به آن اقدام نمایید بسیار بهتر از فردا خواهد بود. چرا که روزانه به تعداد افراد جدید در این حوزه افزوده می گردد و بهتر است زمانی که افرادی به تازگی پا بر این عرصه می گذارند، شما از نام داران این حوزه باشید و در شغل داوری حقوقی حرفی برای گفتن داشته باشید

برای آن که بتوانید شغل داوری حقوقی را برگزینید می توانید از دوره های داوری حقوقی بنیاد حقوقی دکتر بهنام بهنیایی استفاده کرده و از تجربه بیش از 20 سال داوری بنیان گذار این بنیاد و افراد حاضر در شغل داوری حقوقی مجموعه بهره مند گردید. 

مزایای شغل داوری حقوقی

همان طور که ذکر شد داوری حقوقی دارای ویژگی های بی نظیری است که در این بخش قصدمان آن است که به صورت تیتروار و اجمالی تنها به ذکر این مزایا اشاره ای نماییم 

مزایای شغل داوری حقوقی به شرح ذیل است:

  • اعتبار بین المللی و توان استفاده از آن در عرصه جهانی
  • درآمد بالا با وجود کمتر بودن فشار کاری
  • کاهش رفت و آمد به دادگاه 
  • صلح جویانه تر بودن
  • با وجود تراضی طرفین 
  • مورد تایید دادگاه 
  • انتخاب فرد دلخواه توسط طرفین
  • کم بودن محدودیت های انتخاب داور
  • و…

شغل داوری حقوقی

ورود به شغل داوری حقوقی

برای ورود به شغل داوری حقوقی بهترین کار و روش آن است که از طریق یک موسسه و یا بنیاد داوری، دوره های آموزشی داوری حقوقی را دریافت نموده و سپس به صورت تخصصی و زیر نظر آن موسسه به داوری مشغول شوید تا بتوانید تجربه لازم را به دست آورده و از طریق آن پس از گذر زمان کوتاهی وارد بازار کار  مستقل خود شوید. 

بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی این شرایط را برای شما فراهم نموده است. جهت شرکت در دوره های داوری حقوقی می توانید به روی دوره های حقوقی کلیک نموده و به دوره ها ارجاع داده شوید و پس از آن نیز شغل داوری حقوقی را برای خویش برگزینید.

فراموش نکنید که بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی پس از گذراندن دوره ها، خود پرونده های شما را در اختیارتان قرار خواهد داد. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و معایب و چرایی ثبت نام در این دوره می توانید به روی دوره داوری حقوقی کلیک نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *