وکالت و داوری دعاوی

قوانین جدید طلاق در ایران چیست ؟

قوانین جدید طلاق در ایران چیست

پیش از هر توضیحی لازم به ذکر است در ازدواج موقات طلاق وجود ندارد چرا که در عقد موقت با تمام شدن زمان تعیین شده یا بخشیده شدن زمان باقی مانده در عقد موقت از طرف شوهر زن از زوجیت مرد خارج می شود. پس طلاق که در لغت به معنی باز کردن گره است یعنی منحل شدن ازدواج دائم بر اساس قوانین و طبق تشریفاتی خاص.

با وجود این که در سال 1353 قانون جلوی قدرت نامحدود مرد در طلاق دادن زن را گرفت و تصویب شد که هریک از زن یا مرد طبق شرایط خاصی می توانند دادخواست طلاق ارائه دهند بعد از سال 1357 دوباره این قانون تصویب شد که مرد هر وقت که بخواه می تواند زن خود را طلاق دهد. در ایران قانون طلاق از فقه امامیه گرفته شده است .

در قانون مدنی سه نوع طلاق وجود دارد:

  • وقتی که اراده مرد بر طلاق دادن زن خود باشد طلاق جاری میشود
  • طلاق توافقی باعث فسخ نکاح می شود
  • درخواست زن برای طلاق گرفتن

اراده مرد بر طلاق دادن زن منجر به طلاق میشود.

همانطور که قبلا” گفته شد اختیار طلاق در ایران به دست مرد است و مرد هر وقت بخواهد بدون داشتن دلیل خاصی می تواند زن خود را طلاق دهد. ولی تنها یک محدودیت برای مرد وجو دارد و آن  این است که برای طلاق دادن زن خود باید به دادگاه مراجعه شود. وقتی دادگاه گواهی عدم سازش را صادر کند طلاق با صادر شدن این گوهی ثبت می شود.

البته وقتی مرد به دادگاه مراجعه کند دادگاه  به داوری حکم می دهدو اگر بعد از داوری هم بین زن و مرد سازش برقرار نشود دادگاه گواهی عدم ساز ش را صادر می کند . البته مرد وظیفه دارد نفقه و مریه و جهیزیه ی زن را به او پرداخت کند. و حتی در بعضی موارد زن می تواند اجرت المثل را هم از مرد بگیرد.

طلاق توافقی

در طلاق توافقی بر اساس توافقی که بین زن و مرد انجام می شود طلاق جاری می شود. البته در این نوع طلاق زن و شهر بر سر حضانت فرزندان و کلیه ی امور مالی به توافق رسیده اند. در طلاق توافقی کمتر تنش و دعوا ایجاد می شود و اگر زوجین بخواهند آسیب روحی و روانی کمتری به خودشان و فرزندانشان وارد شود از طلاق توافقی استفاده می کنند. البته در گذشته طلاق توافقی در سه روز انجام می شد ولی در حال حاضر برای حمایت از کانون خلنواده مراحل طلاق توافقی بیشتر طول می کشد. برای شروع مراحل طلاق توافقی شما باید به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید البته با در دست داشتن گواهی مشاور خانواده . اگر می خواهید با طلاق توافقی سریعتر به نتیجه برسید بهتر است از یک وکیل زبده کمک بگیرید تا احتیاجی به شرکت در جلسات مشاوره و یا جلسات دادگاه نداشته باشید و اینجا به شما پیشنهاد می کنیم با موسسه حقوقی دکتر بهنیایی تماس بگیرید که سالهاست برای حل مشکلات حقوقی هموطنان تلاش می کند و با کمک گرفتن از وکلای زبده و خبره ی موسسه حقوقی دکتر بهنیایی در سریعترین زمان ممکن به نتیجه ی مطلوب دست یابید.

در طلاق توافق طرفین در یک دوره ی زمانی 45 روزه باید در جلسات مشاوره شرکت کنند البته لازم نیست هر دو طرف باهم در جلسه مشاوره  حضور داشته باشند. بعد از جلسات مشاوره گواهی عدم سازش صادر می شود. و زوجه حتما” باید قبل از طلاق تست بارداری را انجام دهد. به طور کلی اگر از وکیل استفاده کنید می توانید طلاق توافقی را خیلی سریعتر به نتیجه برسانید.

نکات مهم در طلاق توافقی :

در ضمن گاهی زن یا شوهر برای طلاق توافقی به  یکدیگر وکالت می دهند که در این صورت هم پروسه ی طلاق همان زمان تعیین شده را طی می کند. اگر در طلاق توافقی زن دوشیزه باشد گواهی بکارت او را پزشکی قانونی صادر می کند.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی:

حضانت فرزندان در طلاق توافقی ماسله مهمی است و دادگاه آن را نیز تعیین می کند. زن و شوهر در طلاق توافقی می توانند در تمام موارد لازمه با هم توافق کنند و دادگاه توافق ایشان را می پذیرد. اما در قانون مدنی آمده است که حضانت فرزندانی که زیر هفت سال سن دارند با مادر است و نگهداری فرزندانی که بیش از هفت سال سن دارند به عهده ی پدر است. اما زن و مرد می توانند با توافق در سن حضانت فرزندان اعمال نفوذ نمایند.

در پرونده های طلاق توافقی دیده شده که زن با بخشیدن مهریه ی خود و دیگر حقوقی مالی خود حضانت فرزندان را در دست می گیرد و دادگاه همیشه به حس مادری زنان احترام گذاشته و در این موارد با زن همراهی می کند.

نوعی طلاق توافقی وجورد دارد که به دلیل کراهت زن نسبت به شوهر انجام می شود و زن در این نوع طلاق مالی را به شوهر می بخشد (مثلا” مهریه) تا طلاق انجام شود.

شرایط درخواست زن برای طلاق

همانطور که گفته شد مرد هروقت بخواهد می تواند درخواست طلاق دهد اما تحت شرایط خاصی زن نیز می تواند درخواست طلاق بدهد که عبارتند از:

  • در صورتی که شوهر به زن نفقه ندهد و یا توان پرداخت نفقه را نداشته باشد زن می تواند درخواست طلاق بدهدو دادگاه در این صورت حکم به طلاق می دهد. به موجب ماده 1129 از قانون مدنی.
  • در صورتی که زن در عسر و حرج باشد یعنی زندگی او در سختی و مشقت باشد می تواند درخواست طلاق دهد و اگر این عسر و حرج در دادگاه به اثبات رسد دادگاه حکم به طلاق می دهد. اگر شوهر نپذیرد که در این شرایط زن را طلاق دهد حاکم شرع طلاق را صادر می کند. به موجب ماده 1130 از قانون مدنی.
  • اگر مردی بدون اجازه ی همسرش ازدواج مجدد کند زن می تواند درخواست طلاق بدهد.
  • اگر مردی 4 سال غایب باشد و مجهول المکان زن می تواند تقاضای طلاق بدهد. دادگاه سه بار آگهی می دهد و این آگهی را در روزنامه های کثیر الانتشار به چاپ می رساند و لازم بیه ذکر است اگر یک سال از اولین اعلان دادگاه در روزنامه کثیر الانتشار بگذرد و شوهر حاضر نشود حکم موت او صادر می شود.
  • اگر زن در حین عقد حق طلاق را گرفته باشد می تواند طلاق بگیرد.

بار دیگر لازم به ذکر است اگر به ناچار تصمیم به طلاق دارید و می خواهید از فشار روانی شرکت در جلسات دادگاه اجتناب کنید  و زودتر و راحت تر به نتیجه برسید با وکلای زبده ی موسسه حقوقی دکتر بهنیایی قرارداد وکالت ببندید.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *