حقوقی

مجوز داوری از شورای حل اختلاف

مجوز داوری از شورای حل اختلاف | دکتر بهنیایی

آیا مجوز داوری از شورای حل اختلاف صادر می شود؟

در توضیح مجوز داوری از شورای حل اختلاف خواهیم پرداخت که: به منظور ارتقاء نظام داوری که به جای رسیدگی قضایی به کار می رود، در تحول قضایی و برای افزایش مشارکت مردم در حل و فصل اختلافات و کاهش دادن رجوع، ارباب رجوعان به مراجع قضایی و سرعت دادن به حل و فصل اختلافات، دستورالعمل هایی صادر شده که طبق این دستورالعمل ها :

  • حل و فصل اختلافات حقوقی بین دو طرف دعوی می تواند به وسیله داورانی که بر اساس توافق دو طرف دعوی انتخاب می شوند، انجام شود.
  • داور می تواند حرفه ای یا غیر حرفه ای باشد، یعنی اگر پروانه داوری داشته باشد حرفه ای است و اگر پروانه داوری نداشته باشد غیر حرفه ای است.
  • یک شخص بی طرف حقیقی هم می تواند باشد که با توافق دو طرف دعوی به طور مستقیم یا غیر مستقیم از سوی دو طرف دعوی برای حل و فصل اختلاف تعیین شود .
  • یا دو طرف دعوی می توانند از یک موسسه داوری کمک بگیرند.

کانون داوری یک نهاد حقوقی مستقل و غیر دولتی است و به این ترتیب است که مجوز داوری از شورای حل اختلاف سرچشمه می گیرد.

آیا فقط مجوز داوری از شورای حل اختلاف صادر می شود یا شورای حل اختلاف خودش داوری می کند؟

در راستای حل اختلافات و ایجاد صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی و تحت نظارت قوه قضاییه و با شروط تعیین شده در قانون ، شوراهای حل اختلاف تشکیل می شوند و مجوز داوری از شورای حل اختلاف گرفته می شود.

لازم به ذکر است شورای حل اختلاف می تواند فقط بین افراد غیر دولتی صلح و سازش برقرار کند و مجوز داوری از شورای حل اختلاف برای حل و فصل مشکلات اشخاص غیر دولتی صادر می شود. شورای حل اختلاف نمی تواند بین اشخاص دولتی صلح و سازش برقرار کند.

مجوز داوری از شورای حل اختلاف می آید اما داوری چیست؟

داوری نهادی است که اشخاص برای حل و فصل اختلافات بین خودشان به آن مراجعه می کنند. سلسله مراتب کار در نهاد داوری برعکس دادرسی در دادگاهها با سرعت انجام می شود. وقتی نهاد داوری رای صادر می کند ، آن رای از طریق دادگاه به انجام می رسد.

کسی نمی تواند رای صادره در نهاد داوری را باطل کند مگر در مواردی که رای صادره در نهاد داوری مطابق با اصول حقوقی و اسناد رسمی نباشد و یا اصلا” برخلاف اصول حقوقی و اسناد رسمی باشد. در این صورت ذینفع می تواند از دادگاه درخواست کند که رای داوری باطل گردد . مجوز داوری از شورای حل اختلاف با توجه به تمام این موارد صادر می شود.

چرا مجوز داوری از شورای حل اختلاف صادر می شود؟

برای مثال از آن جایی که نهاد خانواده بر پایه محبت و عشق بنیاد می شود نمی توان در مورد اختلافات و دعاوی خانوادگی با عجله و شتابزدگی و مانند سایر دعاوی برخورد کرد. در برخورد با دعاوی خانوادگی باید با سعه صدر تصمیم گرفت. چرا که تصمیم شتابزده در این موارد مخصوصا جدایی بین اعضای خانواده صدمات جبران ناپذیری به فرد و جامعه وارد می کند.

پس چرا مسائل خانوادگی در دادگاهی که با توجه به مراتب خشک اداری و شاید بشود گفت بدون دلسوزی کار می کنند ، انجام شود ؟چرا که راه حل بهتری برای حل مشکلات و منزعات خانوادگی موجود است.  به همین دلیل است که مجوز داوری از شورای حل اختلاف صادر می شود. با هدف ایجاد صلح و سازش بین افراد خانواده و به عنوان یکی از مراجع قضایی رسیدگی کننده به دعاوی خانوادگی ، شوراهای حل اختلاف وارد عمل می شوند و مجوز داوری از شورای حل اختلاف صادر می شود.

محاسن مجوز داوری از شورای حل اختلاف چیست؟

اولین حسن آن می تواند کاهش دادن مراجعه کردن به دادگاهها باشد و سپس برطرف کردن اختلافات خانوادگی با سازش کردن ، همین طور جلوگیری از طولانی شدن جریان دعوی و در ضمن دچار نشدن به تشریفات آیین دادرسی و حفظ کرامت شخصیت ارباب رجوع . به همین دلیل است که مجوز داوری از شورای حل اختلاف صادر می شود. 

آیا وقتی مجوز داوری از شورای حل اختلاف صادر شد به موسسه داوری مراجعه کنیم؟

قانون شوراها باعث شده که دادگاهها اجازه داشته باشند با توجه به کیفیت دعوی و در صورت وجود امکان حل و فصل اختلاف ، پرونده را به شورای حل اختلاف ارائه دهند. وقتی شورای حل اختلاف پرونده را دریافت می کند وظیفه دارد برای ایجاد سازش بین دو طرف دعوی تلاش کند. و نتیجه ی کار خود را به دادگاه اعلام کند چه موفق شده باشد بین دوطرف دعوی سازش ایجاد کند و چه موفق نشده باشد سازش ایجاد کند. اما دوطرف دعوی دو راه دارند:

  • برای داوری به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.
  • مجوز داوری از شورای حل اختلاف که صادر شد به موسسه داوری مراجعه کنند.

پس طرفین دعوی می توانند پرونده شان را به شورای حل اختلاف بسپارند که البته در شورای حل اختلاف داوران عمومی کار می کنند و متخصص در موارد خاص مثل بورس یا مثلا ارث شاید موجود نباشد.

در شورای حل اختلاف قاضی مسئولان رسیدگی به پرونده را انتخاب می کند اما در موسسه داوری داوران را طرفین دعوی انتخاب می کنند و دادگاه هم می پذیرد. اما به هر حال چه در شورای حل اختلاف و چه در موسسه داوری تلاش بر ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوی است.

پس از صدور مجوز داوری از شورای حل اختلاف به کدام موسسه داوری مراجعه شود؟

در اینجا پس از تمام توضیحات موسسه داوری بهنیایی به عنوان یک موسسه پیشرو و متخصص در تمام امور داوری معرفی می گردد. جناب آقای دکتر بهنیایی که همیشه به دنبال یافتن بهترین راه حل ها برای مشکلات خانواده های ایرانی بوده اند و به امر تحکیم بنیاد خانواده بسیار اهمیت می دهند ، مدیریت موسسه بهنیایی را به عهده دارند و با تلاش های بی وقفه و روز افزون

برای ایجاد بهترین کیفیت در کار داوری دست از تلاش و پژوهش نمی کشند و پس از صدور مجوز داوری توسط شورای حل اختلاف با مراجعه به موسسه بهنیایی می توان اطمینان داشت که پس از 100 پرونده موفق این موسسه شما پرونده موفق بعدی را در دست خواهید داشت. 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *