مقالات آموزشی رایگان موسسه حقوقی دکتر بهنیایی

مزایای داوری حقوقی

مزایای داوری حقوقی

معرفی مزایای داوری حقوقی

همان طور که می دانید این روز ها حوزه داوری بیش از هر زمان دیگری در حال خدمت رسانی بوده و با مرور و گذر زمان نیز این خدمت رسانی افزایش وسیع تری را نیز شاهد خواهد بود.

به عبارتی هرچه به سمت پیش تر حرکت می کنیم، داوری نیز به سمت بیش تر شدن می رود.

با وجود مورد ذکر شده، حدس آن که داوری دارای مزیت هایی است و به دلیل این مزایای داوری حقوقی ست که روز به روز در حال گسترده تر شدن است، کار چندان دشواری نیست.

در این بخش قرار بر آن است که به این مزایای داوری حقوقی بپردازیم تا شما نیز آگاهی کافی را پیدا نموده و بدانید که ویژگی های مثبت داوری چه چیز هایی هستند تا با توجه به آن تصمیم بر اقدام را اتخاذ نمایید.

پیش از هر چیز باید گفته شود که مزایای داوری حقوقی برای تمام اشخاص حاضر در یک پرونده وجود دارد. به عبارتی مزیت های داوری حقوقی شامل یک فرد خاص در پرونده های حقوقی نخواهد بود بلکه ذی نفع این مزایا تمام افرادی هستند که به هر طریقی با بخشی از این پرونده ها ارتباط دارند.

در نتیجه می توان پاراگراف بالا را به 3 دسته خلاصه نمود:

  • مزایای داوری حقوقی برای داوران
  • مزایای داوری حقوقی برای موکلان
  • مزایای داوری حقوقی برای دادگاه

همان طور که مشخص شد، تمامی افرادی که در دادرسی یک پرونده حضور دارند، ذی نفع مزایای داوری حقوقی هستند. اما برای تبیین بهتر و بیشتر این موضوع، می توانید ادامه مطلب را همراهی نمایید.

مزایای داوری حقوقی

مزایای داوری حقوقی برای داوران

داوری برای داوران، دارای ویژگی های بسیاری ست که می توان در ابتدا به صورت تیتروار آنان را بیان نمود و سپس به صورت گسترده به شرح هرچه تمام ترِ آنان پرداخت. مزایای داوری حقوقی برای داوران به شرح ذیل است:

  • سریع تر بودن سرعت رسیدگی به پرونده ها
  • فشار کم
  • بازار کار مناسب
  • کم بودن تعداد داوران
  • هزینه آموزش کم
  • وجود پرونده های متعدد در حوزه داوری
  • و…

حال برای آن که تمام مواردِ مزایای داوری حقوقی برای داوران را به دقیق ترین صورت ممکن بشناسید، هر کدام به تفصیل برایتان شرح داده خواهند شد.

  • سریع تر بودن سرعت رسیدگی به پرونده ها

این مورد را پس از ذکر نمودن در این بخش، در بخش های مزایای داوری حقوقی برای موکلان و دادگاه ذکر نخواهیم نمود اما آن چه که بدیهی ست این است که دادگاه و موکل نیز به سریع بودن سرعت رسیدگی در پرونده ها توجه مناسبی نشان می دهند و این مزیت هر سه دسته مذکور را تحت الشعاع قرار می دهد. 

با پرونده داوری می توان سرعتِ رسیدگی به پرونده را به شدت کاهش داد و در نتیجه ی این کاهش سرعت، تعداد پرونده ها نیز جهت رسیدگی توسط یک فرد بیشتر خواهند شد.

داوری از بهترین تصمیم هایی ست که یک فرد حقوقی می تواند به عنوان شغل آن را اتخاذ نماید.

  • فشار کم

کم فشار بودن کار داوری، به دلیل سرعت بالا و دیگر موارد موثر، یکی از دیگر مزیت ها از مزایای داوری حقوقی ست که داوران حقوقی را برآن می دارد که پرونده های بیشتری را رسیدگی کرده و پیگیری نمایند.

  • بازار کار مناسب

به دلیل آن که این حرفه را می توان به صورت تقریبی یک حرفه تازه و نو در نظر گرفت (گرچه بیش از صد سال است که به جهان عرضه شده است اما متاسفانه کمی ناشناخته باقی مانده است) موقعیت شغلی مناسبی نیز برای آن وجود دارد.

با وجود این ویژگی، ترجیح بسیاری از وکلا آن است که به جای وکالت، داوری را به عنوان شغل برگزینند.

  • بالا بودن درآمد

بالا بودن درآمد در عین کم بودن فشار، نه فقط در داوری بلکه در هر شغلی می تواند تنها مزیت برای انتخاب آن شغل محسوب شود. اما مزایای داوری حقوقی در همین یک نکته خلاصه نمی شود و جز درآمد بالا، مزایای دیگری را نیز در خود دارد.

در نتیجه یکی از دلایل رونق این روزهای داوری همین بالا بودن درآمد در عین کم فشار بودن کار است.

  • کم بودن تعداد داوران

تعداد داوران به دلیل موردی که در 2 بخشِ پیشین ذکر شد، کمتر از آن چیزی ست که می پندارید. پس با وجود حضور پرونده کم تعداد بودن داوران به معنای آن است که شما به عنوان یک داور پرونده های بیشتری را برای رسیدگی و انتخاب در دسترس دارید. 

  • هزینه آموزش کم

کم بودن هزینه آموزش از دیگر مزایای داوری حقوقی است. این هزینه به حدی برای افراد به صرفه است که با اولین دریافت پرونده شان می توانند چند ده برابرِ هزینه انجام شده را به خود بازگردانند. ناچیز بودن هزینه آموزش داوری حقوقی نه تنها از ارزش آن نمی کاهد بلکه نمایان گر بعد فرهنگسازی آن نیز خواهد بود.

جهت دریافت دوره های آموزشی داوری می توانید با دیگر بخش های سایت در ارتباط باشید. بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی مطرح ترین برگزار کننده ی دوره های داوری ست.

همچنین می توانید با شماره های 02172418818 – 02171057113 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان متخصصان مجموعه بهره مند گردید.

  • وجود پرونده های متعدد در حوزه داوری

بالا بودن تعداد پرونده ها و متنوع بودن موضوعاتش می تواند از مزایای داوری حقوقی برای داوران محسوب شود.

  • و…

مزایای داوری حقوقی

مزایای داوری حقوقی برای موکلان 

مشخصا همانطور که ذکر شد داوری حقوقی سریع ترین راه ممکنِ رسیدگی به پرونده ها در دادگاه است. با توجه به این مسئله، تفاوت چندانی وجود ندارد میانِ مزایای داوری حقوقی برای داوران، موکلان و یا دادگاه.

هر سه موردِ ذکر شده از این مزیتِ سریع بودن بهره‌مند هستند اما پیش از هرچیز بهتر است این مورد را از گزینه های موجود حذف نماییم و به صورت تیتروار به شرح باقی مواردِ مزایای داوری حقوقی آن هم برای موکلان بپردازیم.

  • هزینه کم و به صرفه
  • انتخاب داور توسط طرفین
  • کاهش نیاز به رفت و آمد به دادگاه
  • رای برابر و حتی بالاتر از قاضی
  • و…

حال که به اختصار در مورد این موارد تیترهایی ذکر نموده‌ایم بهتر است به صورت دقیق نیز به شرح هر چه تمام ترِ هر یک از این گزینه ها بپردازیم:

هزینه کم و به صرفه

کم بودنِ هزینه داوری به نسبت دیگر روش ها از سری دلایلی‌ست که علاوه بر آن که از مزایای داوری حقوقی محسوب می‌ شود، داوری را ترجیحِ موکلان می‌گرداند. به همین سبب است که روزانه تعداد پرونده هایی که توسط داور به آن ها رسیدگی می شود در حال افزایش است.

کاهش رفت و آمد به دادگاه

یکی از دلایل نیمه کاره ماندنِ پرونده ها در دادگاه ها این است که رفت و آمد آن برای افراد سخت و دشوار است در نتیجه بسیاری از افراد پرونده های خود را به آینده موکول کرده و پرونده را نیمه کاره در دادگاه رها می نمایند. با داوری این مشکل رفع خواهد شد. 

با کاهش رفت و آمد به دادگاه ها می توان یکی از بهترین مزایای داوری حقوقی را تجربه نمود.

در نتیجه ی این مورد، می توان با حداقل میزان رجوع به محاکم قضایی، بیشترین نتیجه و بهره را در پرونده های حقوقی کسب نمود.

انتخاب داور توسط خود طرفین

با توجه به مزایای داوری حقوقی مذکور، و ذکر این مورد که داور مورد تاییدِ کامل دادگاه است، می توان چنین تصور کرد که داور توسط خود دادگاه انتخاب می‌ شود اما این تصور یک تصور کاملا کذب و خطاست.
انتخاب داور توسط طرفین پرونده یکی دیگر از مزایای داوری حقوقی ست. بی شک داوری، بهترین انتخاب برای رفع مشکلات پرونده خواهد بود.

نگاهِ داوری به پرونده ها ستیزه ‌جویانه نبوده و می توان آن را مصالحه آمیز ترین روش برای رفع مشکلات حقوقی دانست.

رای برابر و حتی بالاتر از قاضی

رای داور نه تنها چیزی از رای قاضی کمتر ندارد بلکه اعتبار آن از اعتبار قاضی نیز بیشتر است چرا که حکم قاضی را صرفا در کشور صادر شده اجرا می نمایند و رای داور اعتبار بین المللی و خارج مرزی نیز دارد.

مزایای داوری حقوقی

مزایای داوری حقوقی برای دادگاه

در بخش مزایای داوری حقوقی برای دادگاه نیازی به ذکر تیتر ها و توضیحات تکمیلی نخواهد بود. بی شک سرعت داوری، انتخاب توسط طرفین، کمتر بودن رفت و آمد به دادگاه که در مزایای داوری حقوقی برای موکلان و برای داوران ذکر شد، برای دادگاه نیز مزیت محسوب می‌ شود در نتیجه از سوی دادگاه و محاکم قضایی نیز مورد استقبال و در نتیجه مورد تایید خواهد بود

امید است که این محتوا توانسته باشد مطالب مکفی در زمینه مزایای داوری حقوقی در اختیارتان قرار داده باشد. موفق و پیروز باشید. 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *