آموزش های رایگان قرارداد های مالی و غیر مالی

نحوه نوشتن قرارداد بین دو نفر

نحوه نوشتن قرارداد بین دو نفر | موسسه حقوقی جاد

انجام قرارداد نویسی بین دو نفر زمانی انجام میگیرد ، که فردی سرمایه ای دارد و می خواهد با استفاده از ایده یک فرد دیگر ، سرمایه خود را چند برابر کند . عکس این موضوع هم می تواند انجام شود . به ین صورت که در قرارداد نویسی میان دو نفر ،فرد با داشتن ایده ای سود آور خورا با استفاده از سرمایه فردی دیگر ، بخواهد ایده سود آور خود را عملی کند . بنابراین افراد با نوشتن قراردادی میان خودشان ، برای آغاز شراکت کاری ، به طور دقیق تمامی جوانب موضوع مورد شراکت را تعریف  مشخص می کنند.

مواردی که باید در هنگام نوشتن قرارداد بین دو نفر به آن توجه کرد

موضوع یا عنوان قرارداد

پس از ذکر نام خدا ، نوشتن موضوع قرارداد به طور واضح  و مشخص امری ضروری است . مثلا قرارداد برای استخدام ، فروش و … که باید در این قسمت نوع قرارداد تعیین شود .

طرفین قرارداد

در بند مربوط به طرفین قرارداد ، باید مشخصات کامل شناسنامه و کارت ملی هر دو طرف ، به همراه آدرس و شماره تلفن محل سکونت و تلفن همراه ، کاملا دقیق و واضح نوشته شود اگر اطلاعات آن ها تغییر کرد ، باید این تغییرات در قسمت پیوست ذکر شود. اگر نماینده یا وکیل طرف مقابل با شما قرارداد را تنظیم می کند ، باید مشخصات او هم به عنوان نماینده یا وکیل فرد در متن قرارداد ثبت شود .

موضوع قرارداد

در این بند ماهیت کار دو طرف به طور دقیق مشخص می شود . که یکی از مهم ترین بند های قرارداد دو نفر است . موضوع قرارداد در هر زمینه ای که باشد ؛ مانند حق استفاده ، نگهداری ، واگذاری ، مشارکت فروش ، و ….. کاملا واضح و دقیق در این قسمت نوشته می شود .

تعیین مدت زمان قرارداد

برای نگارش یک قرارداد حقوقی درست ، باید مدت زمان شروع و پایان قرارداد و اینکه محدود یا ناحدود است ، به طور دقیق در آن تعیین و مشخص شود .

مبلغ قرارداد

در قرارداد نویسی ها ، بیشتر دعاوی حقوقی به دلیل مسائل مالی است . اگر می خواهید در زمان بروز مشکل در دادگاه موفق باشید. باید سعی کنید نحوه پرداخت ها و دریافت ها را کاملا درست و دقیق ذکر شود و هم به صورت برآورد باشد . حتی می توان در قسمت یا بندی جداگانه ، نحوه پرداخت مبلغ قرارداد را مشخص نمایید .

شروط و تعهدات قرارداد

در این قسمت تعهدات طرفین به صورت توافقی و اختیاری برای هر کدام ف در یک بند جداگانه ثبت می شود .

تا اینجا مواردی در مورد نوشتن قرارداد گفته شد که باید به صورت دقیق و واضح به منظور کاهش دعواهای حقوقی نوشته شود . اما موارد دیگری هستند ، که با توافق دو طرف به طور اختیاری می توانند به بندهای قرارداد اضافه کنند . این مارد شامل تضمین دادن به یکدیگر ، محل تحویل و تادیه ( دیر کرد ) ، حوادث قهری و فورس ماژور ، مرجع حل اختلاف و … است .

حوادث فورس ماژور

این بند به وقوع حوادثی می پردازد مانند ( شورش ، گردباد ، زلزله ، طوفان ، سیل ، اغتشاش ، و … ) که هیچ یک از طرفین قرارداد در آن مقصر نیستند . بار مسئولیت تعهد قرارداد ، به دلیل این موارد طبیعی و غیر قابل اجتناب از آن ها برداشته می شود.

مرجع حل اختلاف

در صورتی که دو طرف قرارداد ، به دلیل اختلاف نظر در اجرا و تفسیر آن به تفاهم و توافق برسند ، باید مرجعی به نام مرجع حل اختلاف را تعین و مشخص کنند . البته بهترین راه این است که ، افراد با صلح و سازش متشکل خود را حل کنند . اصلی ترین راه حل برای حل و فصل اختلافات جدی طرفین قرارداد مراجعه به دادگاه است .

شفافیت و قابل فهم بودن قرارداد از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود

از اصول مهم قرارداد نویسی بین دو نفر ، قابل فهم بودن آن برای اشخاص ثالث ( دیگران ) است . نگارش قرارداد باید گنگ و مبهم نبوده و از کلمات دو پهلو که دارای معنای متفاوتی هستند در آن استفاده نشود . متن قرارداد طوری نباشد ، که فقط برای دو طرف قابل فهم باشد . البته منظور از شخص ثالث یا دیگران ، وکیل ، قاضی و داور است ، که در زمان بروز اختلاف می توانند در رفع آن به افراد کمک کنند . بنابراین تمامی بندها باد شفاف باشند ، زیرا در بیشتر مواقع اختلافات به دلیل همین عدم شفافیت بروز می کند . اگر متن قرارداد به درستی نوشته نشود . مطمئنا رای دادگاه مطابق میل شما نخواهد بود . زیرا برای قضاوت محسوب می شود .

هدف از قرارداد نویسی بین و نفر

افرادی برای مشخص کردن وظایف خود و طرف مقابل ، در برابر کار یا موضوعی که برای آن قراردادی را منعقد می کنند ، قرارداد نویسی را انجام می دهند تعیین مقدار سهم هر یک از آنها در مقابل سود و زیان و موارد هر کدام از طرفین است ، به طور کلی هدف عمده و اصلی عقد قرارداد میان افراد محسوب می شود .

فوت یکی از طرفین قرارداد چه آثاری دارد ؟

فوت یکی از طرین قرارداد ، همواره امری مهم ومنفی در شراکت محسوب  میشود ، که سبب ایجاد مشکلات مختلفی می گردد . اگر دو طرف در زمان قرارداد نویسی در این باره چیزی را توافق نکرده باشند ، بدون طی کردن مراحل خاصی قرارداد خاتمه پیدا می کند ، یا به اصطلاح فسخ می شود بنابراین فوت یکی از شرکاء سبب انحلال قرارداد می شود .

نحوه نوشتن قرارداد بین دو نفر به این صورت بود ، که پس از ذکرکامل مشخصات دو طرف و توضیح دقیق درباره موضوع قرارداد و ثبت دقیق میزان آورده ها و تقسیم سود و زیان در آن مشخص می شود . در زمان نگارش قرارداد باید در نحوه به کارگیری کلمات بسیار دقت کرد ، زیرا در زمان بروز مشکل و ارجاء به مراجع قانونی هر کلمه ای با ر حقوقی و معنایی خود را داشته و بنابر چیزی که نوشته شده مورد قضاوت قرار می گیرد . کسی که قرارداد را می نویسد ، باید نسبتا به اصل قرارداد و نگارش آن آگاهی داشته باشد .

 

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *