وکالت و داوری دعاوی

نقش وکیل در داوری حقوقی و اهمیت آن

نقش وکیل در داوری حقوقی و اهمیت آن

این موضوع نسبتاً معمول است که قراردادهای بین طرفین حاوی یک شرط داوری باشد که مقدمات لازم برای تشکیل جلسه داوری را به منظور حل و فصل اختلافات بین طرفین فراهم می کند. درواقع روش داوری در حل و فصل اختلافات بسیار رایج شده است، اما این سؤال مطرح می شود که نقش وکیل در داوری حقوقی و اهمیت آن چیست؟ یک داور حقوقی چطور می تواند مفید واقع شود؟ در واقعیت، وکلای داوری چه می کنند؟

باید گفت اگرچه طرفین معمولاً ملزم به استفاده از وکلا در داوری نیستند، اما استفاده از داوری حقوقی برای همه موارد (به جز قراردادهای کوچک و جزئی) بسیار توصیه می شود. در ادامه مطلب ما کارهایی را که وکلای داوری حقوقی معمولاً برای کمک به مشتریان خود انجام می‌دهند، و اهمیت نقش وکیل در داوری حقوقی را بیان خواهیم کرد.

برای انجام امور داوری در قراردادهای خود می توانید از تخصص و تجربه موسسه حقوقی دکتر بهنیایی، داور مستقل دعاوی با بیش از بیست سال تجربه و با داشتن بیش از هزار نفر دانش آموخته در این حوزه استفاده کنید. برای این منظور می توانید با شماره های دفتر تماس بگیرید.

منظور از وکیل در داوری حقوقی چیست؟

داوری حقوقی یک روش رایج حل اختلاف و جایگزینی برای دعاوی قضایی برای طرفین فراهم می کند. وقتی کسی قراردادی را با شرط داوری امضا می کند، درواقع با داوری موافقت می کند و آن ها (طرفین داوری) می توانند داوطلبانه یک جلسه داوری را برای حل اختلاف خود انتخاب کنند که نیاز به ارجاع پرونده مورد اختلاف به دادگاه ها را مرتفع می کند.

در بیشتر موارد، هر دو طرف بر انتخاب داور(ها) کنترل دارند، که معمولاً بر اساس فرآیند مشخص شده در شروط داوری است. طرفین همچنین بر برنامه ریزی جلسه داوری کنترل دارند.

یکی از مهم ترین مزایای داوری این است که برخلاف رسیدگی به پرونده در محاکم قضایی که ممکن است سالها طول بکشد تا شروع شود، داوری می تواند به محض آماده شدن طرفین، گاهی در عرض چند ماه، برنامه ریزی و اجرا شود.

از سوی دیگر در حالی که محاکمه ها یک دادرسی عمومی هستند، داوری ها امور خصوصی هستند. برای کسب و کارهایی که محرمانه بودن برایشان بسیار بااهمیت است، داوری مزیت قابل توجهی نسبت به دعاوی قضایی و دادگاهی دارد.

قواعد داوری نسبت به قوانین حاکم بر دعاوی قضایی سختگیری کمتری دارند. اساساً هر طرف شواهدی را به داور ارائه می ‌کند، داور شواهد را بررسی می ‌کند و به تصمیمی می ‌رسد که به عنوان رای داوری شناخته می ‌شود.

همانطور که گفته شد داوری نوعی شیوه جایگزین برای حل و فصل اختلاف است که در آن هر یک از طرفین پرونده خود را به یک داور منصوب (یا هیئتی متشکل از چند داور) ارائه می دهد. داور یک شخص ثالث بی طرف و یک وکیل یا فرد حرفه ای با تخصص در موضوع مورد نظر است.

نقش وکیل در داوری حقوقی و اهمیت آن

اهمیت نقش وکیل در داوری حقوقی

در حالی که اکثر طرفین نیازی به استفاده از وکیل در داوری ندارند، اما شما باید به صورت جدی آن را در نظر بگیرید. چراکه یک وکیل داوری می تواند خدمات مختلفی را برای کمک به شما انجام دهد. یک وکیل در داوری حقوقی به مشتریان خود در حل اختلافات تجاری از طریق داوری کمک می کند.

داوران می توانند تعیین کنند که آیا داوری بهترین روش برای حل اختلاف شما است یا خیر و همچنین به آماده سازی پرونده شما کمک می کنند. یک وکیل داوری علاوه بر راهنمایی شما در فرآیند داوری، می تواند به طرق مختلف به شما کمک کند.

یک وکیل در داوری حقوقی تجربه گسترده ای دارد و به مشتریان خود کمک می کند تا روند حل و فصل اختلافات خود را طی کنند. شما باید بدانید که مراحل داوری زمان بر و پیچیده هستند، به خصوص بدون کمک وکیل.

به صورت کلی وکلای داوری می توانند در هر مرحله از داوری به مشتریان خود کمک کنند، از جمله:

ثبت درخواست برای داوری یا پاسخ به یک درخواست

  • کمک به جمع آوری شواهد
  • آماده سازی مطالب ارسالی کتبی با شواهد پشتیبانی
  • تجزیه و تحلیل اظهارات و شواهد طرف مقابل
  • تجزیه و تحلیل موارد مورد اختلاف

وظایف وکیل در داوری حقوقی

  • ارزیابی پرونده توسط وکلای داوری

یکی از اولین وظایفی که یک وکیل داوری باید انجام دهد این است که تعیین کند آیا داوری علیه طرف مقابل از نظر حقوقی و همچنین مالی ارزش دارد یا خیر و همچنین تعیین استراتژی مناسب برای پرونده را نیز انجام می دهد. در این راستا وظیفه وکلای داوری این است که:

  • ارزیابی نقاط قوت و ضعف پرونده حقوقی مشتری، از جمله ادعاها و دفاعیاتی که می توان به طور معتبر انجام داد.
  • ارزیابی مسائل قضایی و همچنین مسائل اجرایی که ممکن است پیش بیاید.
  • در نظر گرفتن موقعیت احتمالی یا واقعی طرف مقابل و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن
  • ارائه راهنمایی به مشتری در مورد اینکه آیا شروع یک داوری توصیه می شود یا خیر و همچنین بیان خطرات بالقوه انجام آن.
  • گردآوری گزارش های کارشناسانه و اظهارات شاهد

استفاده از کارشناسان و شهود برای حمایت از یک پرونده در جلسات داوری، معمول است. یک وکیل داوری با تخصص مدیریت شبکه خود می تواند ارزش قابل توجهی برای این مرحله در فرآیند داوری ارائه دهد. یک وکیل داوری می تواند شواهدی را ارائه کند و شاهدان یا کارشناسان طرف مقابل را مورد بازجویی قرار دهد.

این تاکتیک ها که توسط وکلای باتجربه داوری حقوقی انجام می شود، می تواند شواهد ارزشمندی را برای پرونده شما جمع آوری کند.

  • اجرای مقررات داوری و آرای داوری

در حالی که طرفین به طور قراردادی موظف به پیگیری و اجرای رای داوری هستند (همانطور که در بندهای قرارداد داوری آورده شده است) گاهی اوقات یکی از طرفین از تبعیت از آرای داوری خودداری می کند. همچنین مواردی وجود دارد که طرف بازنده از پرداخت به موجب رای داوری خودداری می کند.

در این شرایط شما نیاز به استخدام یک وکیل داوری برای کمک به اجرای حقوق داوری خود دارید. هنگامی که یک موکل نیاز به بند داوری یا اجرای رأی داوری دارد، وکلای داوری به دنبال ارائه دادخواست در دادگاه هستند. در صورت لزوم، یک وکیل داوری ممکن است به شما کمک کند تا در مورد رای داوری اعتراض کنید.

  • انجام مراحل داوری الزام آور اجباری

دو نوع مختلف داوری وجود دارد: الزام آور و غیر الزام آور. داوری الزام آور مستلزم آن است که طرفین تصمیم داور را به عنوان رای نهایی بپذیرند، در حالی که داوری غیر الزام آور به هر یک از طرفین اجازه می دهد تا رای را رد کنند. اکثر قراردادها شامل شرطی برای داوری الزام آور اجباری هستند و داوری معمولاً الزام آور است، مگر اینکه طرفین قبلاً با داوری غیر الزام آور موافقت کنند.

اگر شما با داوری الزام آور اجباری درگیر هستید، باید به صورت جدی استخدام یک وکیل داوری را در نظر بگیرید. تجدید نظر در داوری های الزام آور بسیار دشوار است، به این معنی که تصمیم گرفته شده احتمالاً تصمیم نهایی است.

وکلای داوری دارای تخصص رویه ای و دانش حقوقی هستند تا در رسیدگی های داوری الزام آور کمک کنند و به شما بهترین شانس را برای رسیدن به نتیجه مطلوب می دهند.

به عنوان نتیجه گیری پایانی باید گفت که نقش وکیل در داوری حقوقی بسیار مهم و اساسی است. وکلا اطلاعات گسترده در زمینه های مختلف داشته و با تجربه زیاد در دعاوی داوری می توانند به شما برای رسیدن به بهترین نتیجه کمک کنند. در نتیجه اگر خواهان داوری هستید حتما از مشاوره یک وکیل در داوری حقوقی بهره مند شوید تا در انتها به نتیجه مطلوب و مور نظر خود دست پیدا کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *