حقوقی, مقالات آموزشی رایگان موسسه حقوقی دکتر بهنیایی

هزینه داوری حقوقی

هزینه داوری حقوقی | دکتر بهنیایی

داوری حقوقی یکی از روش های پر طرفدار کنونی برای رسیدگی به پرونده هاست. به همین سبب افراد بسیاری نیز به این روش میل پیدا نموده و سعی بر اقدام بر آن دارند. اما سوالاتی نیز برای آنان پیش خواهد آمد نظیر آن که:

داور حقوقی کیست؟

داور حقوقی چه می کند؟ هزینه داوری حقوقی چه میزان است؟ هزینه داوری حقوقی کمتر است یا قضاوت؟ از چه طریقی می توان هزینه داوری حقوقی را پرداخت نمود؟ در این مقاله به تمامی سوالات ذکر شده پاسخ خواهیم داد.

در همین سایت یعنی سایت بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی، به تک به تک این سوالات پاسخ کاملی ارائه شده است که می توانید جهت یافتن این پاسخ ها به دیگر مقالات مراجعه نمایید. اما در این بخش قرار بر آن است که به آخرین سوال مطرح شده یعنی هزینه داوری حقوقی چقدر است؟ بپردازیم تا با توجه به این مسئله، برای تصمیم گیری نهایی خود اقدام فرمایید.

برای اطلاع از هزینه داوری حقوقی برای پرونده خود آن هم به صورت دقیق، می توانید با راه های ارتباطی موجود در سایت با متخصصان بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی ارتباط بر قرار کرده و به صورت رایگان از خدمات آنان بهره مند گردید.

هزینه داوری حقوقی چقدر است؟

 اگر اندکی در زمینه حقوقی اطلاعات داشته باشید می دانید که پیگیری پرونده توسط دادگاه هرگز یک تعرفه ثابت نداشته و با توجه به نرخ مشخصی کار و فعالیت نمی کنند. با توجه به متغیر هایی، هزینه قضاوت نیز دست خوش تغییر می شود. داوری نیز همانند قضاوت به همین صورت دارای تغییر در هزینه داوری حقوقی است. 

نرخ دقیق از آن جهت قابل تشخیص نیست که متغیر هایی در هر پرونده حقوقی چه برای داوری حقوقی و چه برای قضاوت حقوقی به چشم می خورد. 

اما مهم تر از همه این که:

هزینه داوری حقوقی بیشتر است یا قضاوت؟

بی شک با کاهش رفت و آمد به دادگاه، هزینه کمتری نیز چه از نظر زمان و چه از نظر مالی پرداخت خواهید نمود. بدیهی است که در قضاوت، شما در یک پروسه قرار خواهید گرفت و هر کدام از مراحل این پروسه نیز دارای هزینه هایی است. با توجه به موارد ذکر شده می توان چنین تشخیص داد که هزینه داوری حقوقی بسیار کمتر از هزینه تمامی بخش های دادگاه است. 

به همین سبب داوری حقوقی معمولا انتخاب اول کسانی است که صرفه اقتصادی برایشان در اولویت است. از این ها گذشته دادگاه نیز به دلیل کاهش رفت و آمد از داوری اسقبال می کند.

اما آیا این کم بودن هزینه داوری حقوقی به این معناست که داوران حقوقی درآمد کمی دارند؟ قطعا خیر.

جالب است بدانید که حتی داوران حقوقی نیز از هزینه داوری حقوقی رضایت کامل را دارند چرا که درآمد آن ها نه تنها از سوی یک پرونده بلکه از تعدد پرونده های داوری ای است که در اختیار دارند. 

هزینه داوری حقوقی بیشتر است یا قضاوت؟ | دکتر بهنیایی

هزینه داوری حقوقی بیشتر است یا قضاوت؟ | دکتر بهنیایی

متغیر ها در هزینه داوری حقوقی

در ادامه به ذکر مواردی اشاره خواهیم نمود که با توجه به آن ها هزینه داوری حقوقی نیز تغییر پیدا خواهد کرد. گفتنی ست که در ابتدا به صورت تیتر وار به ذکر این موارد پرداخته و سپس به شرح کامل هر مورد می پردازیم تا با توجه به آن بتوانید به صورت دقیق از علل تغییر هزینه داوری حقوقی اطلاع داشته باشید

این مواردِ ایجاد کننده تغییر در هزینه داوری حقوقی به شرح ذیل هستند:

  • نوع پرونده ی ارجاع داده شده به داوری حقوقی
  • مدت زمان رسیدگی به پرونده در دست داور
  • میزان همکاری و مشارکت طرفین قرارداد داوری
  • مکان ارجاع پرونده به داوری حقوقی
  • و… 

حال که به صورت کلی به دلایل تغییر هزینه داوری حقوقی پرداختیم و اکنون یک شمای کلی در ذهن دارید، به شرح دقیق هر یک از این موارد می پردازیم تا به صورت دقیق بدانید که چرا هزینه داوری حقوقی یک هزینه ی متغیر است.

متغیر ها در هزینه داوری حقوقی | دکتر بهنیایی

متغیر ها در هزینه داوری حقوقی | دکتر بهنیایی

  • نوع پرونده ی ارجاع داده شده به داوری حقوقی

این که پرونده شما در چه حوزه ای قرار گرفته و علت رجوعتان به داور چیست و این که موضوع پرونده و هزینه پرونده به طور کل چه میزان است اهمیت بارزی در تعیین هزینه داوری حقوقی دارد. در نتیجه هر چه این پرونده ها سنگین تر باشد، هزینه نیز بالا تر رفته و هرچه سبک تر باشد میزان هزینه داوری حقوقی در آن کاهش می یابد.

  • مدت زمان رسیدگی به پرونده در دست داور

طولانی بودن مدت زمان رسیدگی می تواند سبب افزایش هزینه داوری حقوقی شود و هر چه زمان رسیدگی به پرونده کمتر باشد، هزینه نیز کاسته می شود. پس مدت زمان رسیدگی به پرونده هزینه داوری حقوقی را معین خواهد نمود. 

  • میزان همکاری و مشارکت طرفین قرارداد داوری

هرچه با همکاری طرفین مدت زمان رسیدگی به پرونده کاهش پیدا کرده و هر چه تسریع و همکاری به بهترین نحو ممکن انجام شود، هزینه داوری حقوقی نیز کاش می یابد. قطعا همکاری افراد در روند پرونده تاثیر بسزایی دارد.

  • مکان ارجاع پرونده به داوری حقوقی

این مورد گرچه کمتر بر هزینه داوری حقوقی تاثیر گذار است اما بی تاثیر نیز نیست. شهر و استان و منطقه انعقاد قرارداد پرونده در میزان هزینه ای که برای داوری حقوقی می شود تاثیر گذار است. 

  • و… 
حق الزحمه داوری حقوقی | دکتر بهنیایی

حق الزحمه داوری حقوقی | دکتر بهنیایی

حق الزحمه داوری حقوقی

بیشترین میزان هزینه داوری حقوقی برای حق الزحمه داوری حقوقی است. این حق الزحمه بر اساس مواردی که در پیش ذکر شد تعیین می شود اما می توان هزینه آن را به صورت عددی نیز برایتان بیان نمود اما به این دلیل که مشخص نیست شما چه زمانی در حال خواندن این مطلب هستید، می توانید برای آگاهی از رقم دقیق هزینه داوری حقوقی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

شماره تماس: ۰۲۱۷۲۴۱۸۸۱۸

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *