وکالت و داوری دعاوی

هزینه های طلاق گرفتن

هزینه های طلاق گرفتن

هیچکس وقتی ازدواج می کند قصد ندارد که طلاق بگیرد. ولی همیشه ممکن است یکی از زوجین در خواست طلاق دهد. در کشور ما حق طلاق با مرد است و از آن جایی که حق طلاق با مرد است اگر زن بخواهد درخواست طلاق دهد باید دلایل محکم و محکمه پسندی داشته باشد. زنان تنها زمانی که دلایل محکمه پسندی برای طلاق داشته باشند می توانند دادخواست طلاق را ارائه دهند. و در چنین حالتی تمام هزینه های ثبت و صیغه ی طلاق در محضر به عهده ی زن خواهد بود  که دادخواست را ارائه داده است. بنابراین اگر زوجه ای قصد داشت دادخواست طلاق بدهد باید قبل از شروع این کار تمام هزینه ها ی لازم از جمله هزینه ی استخدام وکیل را مورد نظر قرار دهد. شما اگر به وکیل خبره ای در زمینه ی طلاق احتیاج دارید می توانید از موسسه ی حقوقی دکتر بهنیایی کمک بگیرید. و در مورد هزینه های طلاق مورد راهنمایی قرار بگیرید.

اما زنان با چه دلایلی می توانند درخواست طلاق کنند؟

مثلا” عسر و حرج دلیل مهمی است که با استناد به آن یعنی در حالتی زندگی زن سخت می گذرد و وقتی زنی حق و حقوقش و نفقه اش توسط شوهر پرداخت نشده باشد می تواند در این حالت درخواست طلاق دهد. پس از این که داخواست طلاق توسط زن ارائه شد دادگاه شوهر او را احضار می کند تا پرونده را مورد بررسی قرار دهد. درضمن اگردر زمان تعیین شده توسط دادگاه مرد در دادگاه حضور پیدا نکند ، دادگاه حکم طلاق را صادر می کند. و البته تمام هرینه طلاق باید توسط زن پرداخت شود.

دلایلی چند برای ارائه درخواست طلاق توسط زن(زوجه):

  1. اگر مرد معتاد باشد زن می تواند درخواست طلاق کند.
  2. اگر مرد دچار ناتوانی جنسی باشد یا مبتلا به امراض مقاربتی باشد زن می تواند درخواست طلاق کند.
  3. اگر اثبات شود که مرد به زنش خیانت کرده زن می تواند درخواست طلاق کند.
  4. اگر مردی زنش را بلا تکلیف رها کند و برود زن می تواند درخواست طلاق کند.
  5. اگر مردی شش ماه یا بیشتر نفقه ندهد زن می تواند درخواست طلاق کند.
  6. اگر مردی برای همسرش مسکن تهیه نکند زن می تواند درخواست طلاق دهد.
  7. اگر مردی سلامت روانی نداشته باشد زن می تواند درخواست طلاق دهد.
  8. اگر مردی سلامت جسمانی نداشته باشد زن می تواند درخواست طلاق دهد.
  9. اگر مردی به مدت ششش ماه زنش را ترک کند و مجهول المکان باشد زن می تواند درخواست طلاق دهد.
  10. اگر مردی بدون رضایت همسرش ازدواج مجدد بکند همسر او می تواند درخواست طلاق را ارائه دهد.

در مواردی که ذکر شد زن می تواند خودش دادخواست طلاق را تهیه کند و هزینه طلاق را بپردازد . یا از وکیل برای تهیه دادخواست طلاق کمک بگیرد و در دفاتر الکترونیک قضایی دادخواست خود را ثبت کند.

دراین جا سعی می شود ریز هزینه طلاق ذکر شود :

اگر دادگاه بخواهد به دادخواست طلاق ترتیب اثر دهد باید هزینه های طلاق برای ثبت دادخواست و رسیدگی و دادرسی پرداخت شود. این هزینه ها علاوه بر هزینه هایی است که زن باید برای وکیل پرداخت کند.

  • هزینه برای تنظیم دادخواست طلاق . ثبت دادخواست طلاق در دفاتر الکترونیک قضایی هزینه دارد.
  • از هزینه های طلاق می توان به هزینه برای کپی برابر اصل تمام مدارک شناسایی و عقدنامه نام برد.
  • دادرسی به درخواست زن از هزینه های طلاق است.
  • قبل از طلاق جلسات مشاوره ای برای زن و شوهر تشکیل می شود که جزوهزینه های طلاق هزینه ی این جلسات است.
  • دادگاه داوری را برای پرونده طلاق انتخاب میکند که انتخاب داور هزینه دارد و در هزینه های طلاق باید این مورد را در نظر بگیرید.
  • دادگاه تجدید نظر هم هزینه دارد. یعنی اگر بخواهید و بتوانید به رای دادگاه اعتراض کنید این مهم هم هزینه هایی دارد که باید در لیست هزینه های طلاق محاسبه شود.
  • و در آخر وقتی در دفتر خانه صیغه ی طلاق جاری می شود و طلاق ثبت می گردد هزینه ای باید به دفتر خانه پرداخت شود که باید آن را هم در هزینه های طلاق مورد محاسبه قرار دهید.

توضیحاتی بیشتر در مورد هزینه های طلاق:

طلاق می تواند توافقی باشد اما اگر زن درخواست طلاق کند پرونده پیچیدگی و سختی های زیادی دارد. در نتیجه به نظر می رسد اگر بخواهید با توافق طلاق بگیرید و طلاق توافقی داشته باشید هزینه های طلاق کمتر خواهد بود اما وقتی زن درخواست طلاق می دهد و نیاز به استخدام یک وکیل خبره دارد هزینه های طلاق بیشتر خواهد بود. در این پرونده باید اول مشخص شود که آییا مرد می خواهد طلاق بگیرد یا خیر؟ آِا زن می خواهد در این طلاق مهریه ی خود را ببخشد یا این که زوجه می خواهد مهریه ی خود را تمام و کمال بگیرد؟ اصلا” زن دلیل محکمه پسندی برای ارائه ی دادخواست طلاق دارد؟ البته واضح است که اگزر زن حق طلاق داشته باشد دادخواست طلاق ساده تر به نتیجه خواهد رسید. اما اگر زن حق طلاق نداشته باشد و مرد هم مایل نباشد همسرش را طلاق دهد آ«گاه پرونده پیچیدگی های فراوانی خواهد داشت و زوجه ای که به طلاق اصرار ورزد باید مدتها پله های دادگاه را بالا و پایین برود و مدت زمان طولانی درگیر دادخواست طلاق خواهد بود تا به نتیجه برسد و شاید هم به نتیجه نرسد. به خصوص اگر درخواست دریافت مهریه اش را هم داشته باشد. ولی کمک گرفتن از یک وکیل خبره که به چم و خم کار به خوبی آَناست می تواند مشکل شما را حل کند که البته طبیعی است که هزینه هایی را در بر خواهد داشت اما شما را به نتیجه ی مطلوب می رساند و از رنج جلسات نفسگیر دادگاه شما را می رهاند. شما می توانید از موسسه حقوقی دکتر بهنیایی که سالهاست تجربه و دانش و نیک نظری را در کنار هم گرد آ<رده برای شروع دادخواست طلاق کمک بگیرید. این موسسه با دراختیار داشتن وکلای خبره و با راهنمایی شما می تواند شما را به نتیجه ی مطلوب برساند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *