مطالب آموزشی رایگان سرمایه گذاری در ایران

همه چیز درباره سرمایه گذاری در طلا

همه چیز درباره سرمایه گذاری در طلا

زمانی که صحبت از روش های مختلف سرمایه گذاری می شود، حتما افراد درخصوص سرمایه گذاری در طلا نیز مشتاق صحبت کردن می باشند، اینجا دیگر مبلغ سرمایه گذاری تفاوتی ندارد. طلا گزینه ارزشمندی است و افراد با هر میزان سرمایه ای که در اختیار داشته اشند، حتما به سرمایه گذاری در طلا هم فکر می کنند.در این  مطلب سعی می کنیم تا هرآنچه که در مورد این روش سرمایه گذاری وجود دارد را برای شما بیان کنیم. موضوعاتی که به آن ها می پردازیم شامل:

  • سرمایه گذاری در طلا
  • آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟
  • چه طلایی برای سرمایه گذاری بخریم؟
  • برای سرمایه گذاری سکه بخریم یا طلا؟
  • سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو؟
  • سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا دلار؟
  • بهترین روش سرمایه گذاری در طلا
  • خرید نقره برای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری روی طلا

امروزه سرمایه گذاران کوچک و بزرگ برای حفظ ارزش دارایی های خود به دنبال روش های سرمایه گذاری می گردند که هرکدام ریسک و بازده خاص خود را دارد. طلا نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

از دیرباز انسان ها متوجه ارزشمند بودن فلز طلا شدند و این فلز همواره مورد توجه بوده است. از ساخت زیورآلات تا سکه های طلا، اشکال مختلف این فلز همیشه محبوب بوده اند. طلا اگرچه در گذشته بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و افراد اشکال مختلف آن را بیشتر برای مصرف نگهداری می کردند تا در مراسم و تشریفات خاص استفاده کنند، اما این فلز گرانبها امروزه تبدیل به یک روش سرمایه گذاری شده است.

همانطور که می دانید سابقه سرمایه گذاری در طلا بیش از سایر روش های سرمایه گذاری معمول است. یعنی حتی زمانی که افراد طلا را بیشتر برای استفاده های شخصی می خریدند نیز ارزش آن در طول زمان افزایش پیدا کرده و اگر قصد فروش ان را داشتند با مبلغی بالاتر و میزانی سود نسبت به خرید اولیه خود، می توانستند آن را بفروشند.

از دلایل اصلی سرمایه گذاری در طلا می توان به ارزش پایدار طلا، پذیرش جهانی و توجه عموم به آن اشاره کرد. طلا همواره به عنوان پشتوانه ای برای حفظ ارزش پول به کار گرفته می شد و همچنان نیز پشتوانه بانک های مرکزی کشورهای مختلف است.

آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟

با مقدمه ذکر شده اما باز هم این سوال پیش می آید که آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟ این نکته را در نظر داشته باشید که این فلز گرانبها همیشه در اوج قرار ندارد و برخی از مواقع نیز ممکن است در شرایط نامساعد و در سراشیبی قرار داشته باشد. به عبارت دیگر سرمایه گذاری در طلا همواره با ریسک همراه است، مانند تمامی روش های سرمایه گذاری.

در میان روش های مختلف سرمایه گذاری، کدام روش برتر است؟ اگر به این موضوع علاقه مند هستید مطلب سرمایه گذاری برتر را مطالعه نمایید.

چه طلایی برای سرمایه گذاری بخریم؟

روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد، هرکدام از این روش ها دارای بازده و ریسک های مختلفی است. بنابراین بسته به این که چه طلایی را برای سرمایه گذاری بخریم و روی چه روشی سرمایه گذاری کنیم، ریسک و بازده به دست آمده متفاوت است.شما قبل از انتخاب روش سرمایه گذاری در طلا، باید تعیین کنید به چه میزان ریسک پذیر هستید؟ چراکه براساس میزان ریسک پذیری و شخصیت خود، باید روش درست را انتخاب کنید و بی گدار به آب نزنید.

سه روش اصلی در سرمایه گذاری در طلا وجود دارد که هرکدام نیز ممکن است شامل موارد مختلفی شوند.

1: خرید طلا به صورت فیزیکی

در خرید طلا به صورت فیزیکی شما می توانید انواع اشکال طلا را از سکه تا شمش یا جواهرات خریداری کنید. خرید طلا به صورت فیزیکی معمولا باید با دید بلندمدت انجام گیرد. بنابراین افرادی اقدام به این روش سرمایه گذاری می کنند که هدفشان حفظ ارزش طلا در بلند مدت است. البته معمولا خانم ها به دید زیبایی نیز اقدام به خرید طلا می کنند که قدمت زیادی دارد.

نکته مهم در خرید طلای فیزیکی این است که باید ریسک نگهداری از آن را بپذیرید. از سوی دیگر خرید طلا به این شکل نیازمند پرداخت اجرت ساخت و مالیات به فروشنده است.

2: سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا

صندوق های سرمایه گذاری، انواع مختلفی دارند. این صندوق ها سرمایه های اندک افراد را جمع آوری کرده و در پروژه های پربازده سرمایه گذاری می کنند که البته میزان ریسک و بازده متفاوتی دارند.

یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری طلا است. با سرمایه گذاری در این صندوق ها دیگر نیاز نیست تا نگران پذیرش ریسک های نگهداری فیزیکی طلا باشید یا بخواهید مبالغی را به عنوان هزینه های ضرب و کارمزد ساخت به فروشنده پرداخت کنید. شما در این روش می توانید به صورت الکترونیکی در طلا سرمایه گذاری کنید.

البته در نظر داشته باشید که در انتخاب صندوق سرمایه گذاری طلا دقت کنید و تا حد امکان در مورد مفاهیم بازار سرمایه و شیوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مطالعه و تحقیق کنید.

برای آگاهی بیشتر نسبت به کارکرد انواع صندوق های سرمایه گذاری می توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

سرمایه گذاری در قراردادهای آتی طلا

قراردادهای آتی این امکان را به شما می دهد تا باتوجه به افزایش یا کاهش قیمت طلا در آینده، روی آن سرمایه گذاری نمایید. شما در این روش از بازده بیشتری برخوردار می شوید اما باید در نظر بگیرید که این روش خطر و ریسک بیشتری در بر داشته و حتما باید با انواع روش های تحلیل بازارهای مالی (تحلیل فاندامنتال طلا، تحلیل تکنیکال طلا و پیش بینی قیمت طلا) آشنا باشید.

برای سرمایه گذاری سکه بخریم یا طلا؟

خرید طلا یه صورت فیزیکی شامل موارد مختلفی می شود. در ادامه برخی از روش های سرمایه گذاری در طلا را با هم بررسی می کنیم.

  • خرید شمش طلا برای سرمایه گذاری: یکی از گزینه های خرید و سرمایه گذاری این فلز گرانبها، خرید شمش طلاست. شمش یک طلای خالص است. ارزش گذاری شمش در بازار براساس وزن و قیمت فعلی انجام می شود.

خرید شمش طلا برای سرمایه گذاری یک روش متداول است، چراکه ذخیره ارزش بوده و در برابر تورم مقاومت می کند. متداول ترین وزن های شمش، شامل شمش های 1 اونس، 10 اونس و 100 اونس است که البته در وزن های بیشتر و کمتر نیز وجود دارد. (هر اونس طلا طبق اونس تروا ۳۱٫۱۰۳۴۷۶۸ گرم است)

آنچه که خلوص شمش ها را تعیین می کند این است که ضرابخانه های دولتی یا پالایشگاه های خصوصی اقدام به ضرب آن ها می کنند و شمش ها مهر خلوص به منظور تعیین وزن و ظرافت دارند.

همانطور که گفتیم قیمت شمش طلا براساس شرایط بازار متفاوت است (که خود متأثر از عوامل زیادی است)، بنابراین سرمایه گذاری روی شمش یک سرمایه گذاری نوسانی است.

  • خرید سکه تمام: سکه تمام بهار آزادی توسط بانک مرکزی با عیار 21.6 (همان عیار22) و وزن 8.13 گرم تولید می شود. قیمت این سکه نیز در مقایسه با دیگر سکه بیشتر است و به دو صورت طرح قدیم و جدید در بازار به فروش می رسند که هیچ تفاوتی از نظر وزن و عیار ندارند.

به باور بسیاری خرید سکه های تمام برای سرمایه گذاری با توجه به رشد آن طی سال های اخیر بهتر است. اما هرنوع سکه ای می خرید، دانستن حباب سکه اهمیت زیادی دارد تا درواقع پول به حباب ندهید.

  • خرید نیم سکه: نیم سکه از اشکال دیگر سکه به شمار می رود که وزنی معادل 066 گرم و عیار 22 دارد.
  • خرید ربع سکه: عیار ربع سکه در بازار ایران 22 و وزن آن 2.033 است. ربع سکه نیز در سال های اخیر رشد زیادی را تجربه کرده است.
  • خرید سکه یک گرمی: با توجه به پایین آمدن قدرت خرید مردم و همچنین به دلایلی مانند هدیه دادن، ضرب و خرید و فروش سکه های یک گرمی (با عیار 22 و وزن یک گرم) در سال های اخیر رشد داشته است. این نوع سکه برای سرمایه گذاری چندان توصیه نمی شود.
  • خرید طلای خام و آب شده برای سرمایه گذاری: منظور از طلای خام، همان طلای ۲۴ عیار است که نسبت به طلای آب شده عیار بالاتر و ناخالصی‌ های کمتری دارد. درواقع آنچه طلای خام را نسبت به طلای آب شده متمایز می کند این است که در عیار، قیمت و کارمزد بایکدیگر متفاوت هستند.

طلای آب شده قیمت کمتری داشته، عیار آن پایین تر است و نیازی به پرداخت اجرت نیست، اما طلای خام دارای عیار بالاتر و قیمت بیشتری است و باید کارمزد بپردازید. یکی دیگر از تفاوت های این دو در شکل ظاهری است که طلای آب شده شکل نامنظمی دارد اما طلای خام در قالب شمش است.

نکته خیلی مهم در خرید طلای آب شده که اغلب افراد را به دلیل نداشتن کارمزد اجرت ساخت و مالیات وسوسه می کند، این است که امکان تقلب و وجود ناخالصی در این نوع طلا وجود دارد. بنابراین حتما باید از جای معتبر خریداری شود.

  • سرمایه گذاری روی سکه پارسیان: سکه پارسیان از طلای 18عیار ساخته شده و برخلاف باقی سکه ها که توسط بانک مرکزی ضرب می شوند، سکه پارسیان توسط شرکت های مختلف ضرب می شود. در قیمت سکه پارسیان اجرت و مالیات محاسبه نمی ‌شود.

برای محاسبه قیمت سکه پارسیان، باید وزن سکه را در قیمت یک گرم طلای 18 عیار ضرب کنید و همچنین سود فروشنده و هزینه پرس و بسته بندی را در نظر بگیرید.

نکته مهم: در نظر داشته باشید که براساس نظر کارشناسان اقتصادی و با توجه به بازدهی پایین سکه پارسیان نسبت به باقی سکه ها، این سکه نسبت به سایر روش های سرمایه گذاری در طلا چندان مناسب نیست و توصیه نمی شود.

سکه بهتر است یا طلا؟

طلا بخریم یا سکه و یا بهترین نوع سکه برای پس انداز و سرمایه گذاری چیست؟ در پاسخ باید گفت اینکه سرمایه گذاری و خرید سکه به نفع شماست یا خرید طلا (اشکال مختلف طلا مانند دستبند، جواهرات و …) باید به هدف خود توجه کنید. اگر هدف شما پس انداز و حفظ ارزش پول باشد و نه جنبه مصرفی و زیبایی، خرید سکه معمولا بهتر است.

شما نیازی نیست در خرید سکه به فروشنده اجرت ساخت بپردازید. از سوی دیگر با یادگیری روش های تحلیل و آشنایی با بازارها به راحتی می توانید از خرید و فروش سکه به سود بیشتری دست پیدا کنید.

در بین انواع سکه ها، سکه تمام گزینه بهتری برای خرید و سرمایه گذاری بلند مدت است، چون حباب کمتری نسبت به سکه های دیگر دارد. البته تمام این موارد باتوجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و دنیا می تواند متفاوت باشد و قطعی نیست. به همین دلیل است که تأکید داریم حتما روش های تحلیل را بلد باشید یا از یک کارشناس و متخصص مشورت بگیرید.

از سوی دیگر انتخاب طلا یا سکه برای سرمایه گذاری، بستگی بسیار زیادی به میزان بودجه شما نیز دارد. شما زمانی می توانید سکه ای را خریداری کنید که بودجه لازم را داشته باشید، در غیر ان صورت می توانید با توجه به بودجه خود طلا بخرید.

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو؟

سرمایه گذاری در خرید اتومبیل نیز یکی دیگر از روش هایی است که برخی از افراد نسبت به آن بسیار مشتاق و راغب هستند. اما باید در نظر بگیرید سرمایه گذاری در خودرو نیاز به سرمایه به مراتب بسیار بیشتری دارد. اما سرمایه گذاری در خودرو مزایایی دارد، از جمله اینکه:

  • خرید خودرو می تواند نیاز به شما به وسیله نقلیه را نیز پاسخ دهد.
  • سود بالاتر در بازار خودرو نسبت به طلا و دلار و …یکی دیگر از مزیت های خرید خودرو است.
  • امکان خرید خودروی کارکرده و در عین حال کسب سود از آن هنگام فروش.
  • وابستگی بین تولید خودرو و قیمت دلار، روند افزایشی قیمت دلار در کشور و رابطه مستقیم آن با قیمت تمام شده خودرو، باعث می شود تا با بالاتر رفتن قیمت دلار، قیمت خودرو نیز افزایش یابد. در نتیجه سود بیشتری از خرید خودرو نصیب خریدار شود.

اما در عین حال خرید خودرو معایبی هم دارد. از جمله اینکه خودرو ها ممکن است دزدیده شوند یا در تصادفات آسیب زیادی ببینند.

ورود به عرصه خرید خودرو برای سرمایه گذاری نیازمند سرمایه زیادی است و همه افراد نمی توانند از پس این میزان سرمایه برآیند.

هزینه های سوخت و تعمیر اتومبیل در صورت خرابی نیز یکی دیگر از معایب آن به شمار می رود.

باتوجه به موارد گفته شده، اینکه سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو در درجه اول به میزان سرمایه شما بستگی دارد. از سوی دیگر قیمت طلا به صورت جهانی تعیین می شود، معمولا نوسانات طلا مثبت است و طلا در کل دنیا به عنوان فلز ارزشمند شناخته می شود و پشتوانه بانک های مرکزی است، بنابراین سرمایه گذاری در طلا نسبت به خرید خودرو می تواند بازدهی و سوددهی مناسبتری داشته باشد.

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا دلار؟

خرید دلار و سایر ارزهای خارجی موارد استفاده زیادی دارد مانند مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور، سرمایه گذاری نیز یکی از دلایل خرید دلار به شمار می رود. افراد دلار را می خرند تا درصورت بالاتر رفتن قیمت آن نسبت به ارزش پول ملی، به سود دست پیدا کنند.

در شرایط تورمی مانند شرایط امروز جامعه، خرید دلار و طلا هردو می تواند بازدهی خوبی را برای افراد به دنبال داشته باشد. به شرط اینکه در نقاط درست ورود کنید و دلار را در قیمت های بالا خریداری نکنید با این تصور که قیمت آن بالاتر خواهد رفت.

به عبارت دیگر باید در قیمت درست، دلار را بخرید و سرمایه گذاری کنید و نقطه ورود درست به بازار را بشناسید که این کار نیازمند آشنایی با روش های تحلیل و آگاهی از اوضاع و احوال اقتصادی و سیاسی است.

از سوی دیگر در خرید و فروش دلار محدودیت هایی توسط دولت اعمال می شود که به هر میزان که بخواهید نمی توانید دلار بخرید. اما در مجموع سرمایه گذاری در طلا و دلار در شرایط تورمی می تواند بازده خوبی داشته باشد.

بهترین روش سرمایه گذاری در طلا

سرمایه گذاری روی طلا معمولا در شرایط اقتصادی باثبات چندان مورد اقبال نیست، اما در زمان بحران های سیاسی و عدم اطمینان های اقتصادی در کشورها، مانند رکود یا بحران مالی، تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن افزایش پیدا می کند.

سرمایه گذاری در طلا مانند هر سرمایه گذاری دیگری، نیازمند این است که قبل از سرمایه گذاری، اهداف مالی و ریسک پذیری خود را به دقت در نظر بگیرید. سرمایه گذاری درعین حال که می تواند به حفظ ارزش دارایی شما کمک می کند؛ به همان میزان نیز ممکن است باعث از دست رفتن دارایی شما شود.

هرکدام از روش های سرمایه گذاری در طلا می تواند بهترین روش سرمایه گذاری در این فلز کمیاب و ارزشمند باشد به شرط آن که متناسب با میزان ریسک پذیری خود انتخاب کنید.

درصورتی که شما از دانش تحلیل برخوردار هستید یا می توانید از نظرات تخصصی یک مشاور سرمایه گذاری استفاده کنید، می توانید ریسک سرمایه گذار خود را کاهش داده و به سود بیشتری دست پیدا کنید.

خرید نقره برای سرمایه گذاری

شاید خرید نقره مرتبط با موضوع سرمایه گذاری در طلا نباشد. اما به سبب اهمیتی که دارد بهتر است به این شیوه سرمایه گذاری نیز اشاره ای داشته باشیم. نقره دومین فلز برای سرمایه گذاری در جهان است که محبوبیت زیادی دارد. اما در کشور ما اینگونه نیست. دلیل این موضوع این است که معمولا در فرهنگ ایران، نقره به عنوان فلزی برای سرمایه گذاری شناخته نمی شود.

نقره به شدت همسو با رشد اقتصادی است. یعنی اگر اقتصاد در شرایط رکود باشد، استفاده صنایع از این فلز کمتر و در نتیجه قیمت آن کاهش پیدا می کند. برخلاف آن، زمانی که در جامعه شاهد رشد اقتصادی باشیم، به طبع آن قیمت نقره نیز بالا می رود.

نوسانات قیمت نقره نسبت به طلا بسیار بیشتر است و بنابراین هنگام خرید نقره برای سرمایه گذاری در نظر داشته باشید که این فلز در عین ارزشمند بودن و مورد استفاده بودن در صنایع، به عنوان یک سرمایه‌ گذاری پرریسک‌ نسبت به طلا در بازارهای مالی شناخته می شود.

پس در خرید آن دقت کنید و به میزان ریسک پذیری و دانش خود از بازارهای مالی توجه کنید، حتما از نظرات کارشناسان و مشاوران متخصص نیز بهره مند شوید.

سخن پایانی

روش های سرمایه گذاری در طلا متفاوت هستند. هرکدام از آن ها ریسک سرمایه گذاری مخصوص به خود را دارند. آنچه که به شما توصیه می کنیم این است که نه تنها طلا، بلکه هر روش سرمایه گذاری در بازارهای مالی، به شناخت درست بازارها، تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی و سیاسی و توجه به میزان ریسک پذیری شما بستگی دارد.

بنیاد حقوقی جاد با دارابودن سال ها تجربه در زمینه های حقوقی بین المللی و با همکاری در حوزه های مدیریت حقوقی و اقتصادی در صنایع بزرگ و سرمایه ‌پذیر، آماده ارائه خدمات حقوقی در حوزه سرمایه گذاری های داخلی و بین المللی است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *