وکالت و داوری دعاوی

کارآموز وکالت چه کسی است؟

کارآموز وکالت چه کسی است؟

افراد پس از طی مراحل دانشجویی در رشته ی حقوق و اخذ مدرک کارشناسی در این رشته امکان شرکت در یک از آزمون های حقوقی را دارند. یکی از این آزمون های حقوقی آزمون وکالت است که در حال حاضر دو نهاد این آزمون را برگزار میکند یکی کانون وکلای دادگستری و دیگری مرکز مشاوران قوه ی قضاییه؛ افرادی که حداقل نمره ی قبولی را کسب می کنند می توانند پس از طی مراحلی وارد مرحله ی کارآموزی شوند. پس از قانون تسهیل مصاحبه ی علمی از آزمون مرکز مشاوران قوه ی قضاییه برداشته شد و مصاحبه ی عقیدتی و روانشناسی باقی ماند که افراد بعد از گذراندن این مرحله نتیجه ی نهایی قبولی خود را دریافت می کنند. در کانون وکلای دادگستری نیز یک سری آیین نامه ها و شرایط جدیدی برای ورود به کارآموزی وضع شده است از جمله آزمون هایی که است که بعد از قبولی در آزمون وکالت و گذراندن کلاس آموزشی داوطلبان باید بگذرانند تا بتوانند وارد مرحله ی کارآموزی شوند.

آیا کارآموزان می توانند پرونده بگیرند؟

کارآموز وکالت تحت نظر وکیل سرپرست می‌توانند کار کنند و در برخی پرونده‌ها ورود کنند. برای مثال کارآموزان وکالت امکان گرفتن پرونده‌هایی را که دادگاه انقلاب، صالح به رسیدگی به آنها است ندارند یا دیوان عالی کشور معمولا وکالت کارآموزان در پرونده‌ها را قبول نمی کند. همینطور کارآموز وکالت برای گرفتن پرونده‌هایی که سقف مالی دارند، یعنی اگر بهای خواسته از یک میزانی فراتر باشد کارآموز نمی تواند آن پرونده را بگیرد.

دستمزد کار آموز وکالت چه میزان است؟

مثالی ازافزایش سقف ریالی برای خواسته‌های دعاوی که کارآموز وکالت می‌تواند در آن اعلام وکالت کند، این است که کانون کلای دادگستری مرکز سقف ریالی میزان خواسته‌های دعاوی را از بهمن ۱۴۰۱ تا دو میلیارد تومان افزایش داد و سقف ریالی بهای خواسته همان پانصد میلیون تومان باقی ماند.

آیا کارآموز وکالت می توانند  کار داوری انجام دهد؟

بله کارآموز وکالت این امکان را دارند به به  صورت مستقل داوری کند و طرفین یک اختلاف ایشان را به عنوان داور مرضی‌الطرفین انتخاب کنند یا اینکه در قراردادهای خود، ایشان را به عنوان داور قرار دهند که در صورت بروز اختلاف بتوانند به ایشان مراجعه کنند. با توجه به اینکه کارآموز وکالت آمادگی زیادی در دوره‌ی کارآموزی خود نسبت به نگارش لوایح و قراردادها کسب می‌کند می‌تواند نسبت به کسانی که غیرحقوقی یا کارشناس حقوق هستند و به فعالیت داوری اقدام می‌کنند موفق‌تر هم عمل کند.

کارآموز وکالت چگونه می تواند وارد حرفه ی داوری شود؟

از آنجایی که در دانشکده‌ی‌های حقوق کمتر به مباحث داوری پرداخته می‌شود و حتی کسانی که در کارشناسی‌ارشد رشته‌ی حقوق تجاری اقتصادی یا حقوق خصوصی هستند، چندان کاربردی داوری را آموزش نمی‌بینند،‌ از همین روی می توانند دوره‌های داوری جامعی که در موسسه‌ی بین‌المللی داوری دکتر بهنیایی تدوین شده است بگذرانند و به این ترتیب آموزش‌های کاملی در این حوزه دریافت کنند و با مدارک آموزشی معتبری که دریافت می‌کنند رزومه‌ی علمی قوی و خوبی در زمینه ی داوری برای خود ایجاد کنند.

آیا برای کارآموزان وکالت بازار کاری مناسبی وجود دارد؟

به طور کلی همه ی افرادی که در حوزه ی حقوقی فعالیت می کنند خواه وکلا،‌ داوران یا کارآموزان وکالت با علم خود سنجیده می شوند بنابراین هر میزان علم و تخصص ایشان در حرفه های حقوقی می تواند به پیشرفت کاری ایشان کمک کند. گذراندن دوره های کاربردی حقوقی می تواند برای همه ی کسانی که در زمینه های حقوقی فعالیت می کنند بسیار مفید و پرفایده باشد و به ایشان کمک کند تا آموخته های نظری خود را به نحو احسن به عمل تبدیل کنند.

آيا وکیل سرپرست ملزم است که به کارآموز وکالت پرونده ارجاع دهد؟

خیر و در عمل هم این اتفاق کمتر می افتد،‌ بسیاری از وکلا در ابتدای راه که می خواهند سرپرستی کارآموز را قبول کنند اینچنین مطرح می کنند که از ارجاع پرونده های حقوقی و کیفری معذور هستند و همینطور هیچ مبلغی بابت پذیرفتن سرپرستی او دریافت نمی کنند و مبلغی هم تحت عنوان حقوق پرداخت نمی کنند اما کارآموز وکالت با در نظر گرفتن محدودیت هایی که برای گرفتن پرونده دارد می توند خود پرونده قبول کند و زیر نظر وکیل سرپرست آن را به سرانجام برساند.

مدت زمان کارآموزی کارآموزان وکالت چه اندازه است؟

کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه پس از گذراندن ۱۸ ماه کارآموزی و طی مراحلی که بر آنها تکلیف شده است باید در آزمون اختبار شرکت کنند.

وظایف کارآموزان مرکز وکا طبق دستورالعملی که در مرکز وکلا پیش بینی شده است عبارت از موارد زیر است:

کارآموز باید، به مدت دو ماه، در دوره توجیهی شرکت کند؛

کارآموز باید، به مدت حداقل 50 ساعت در دوره آموزشی – کاربردی شرکت کند؛

کارآموز باید، به مدت حداقل 30 ساعت در همایش ها و سخنرانی های علمی که توسط مرکز یا هیات مدیره استانی برگزار می گردد، شرکت کند؛

کارآموز باید، اقدام به تهیه کار تحقیقی نموده و آن را در قالب سمینار یا اثر علمی و پژوهشی در موضوعات حقوقی، ارائه دهد؛

کارآموز باید، طی مدت 18 ماه، هر ماه 4 روز (جمعا 72 روز)، در جلسات دادگاه های حقوقی و کیفری شرکت کند؛

کارآموز باید، به تعداد بیست فقره، اقدام به تهیه گزارش از پرونده های جلسات دادگاه های حقوقی و کیفری شرکت کرده نماید؛

کارآموز باید، در دوره کارآموزی، امور وکالتی را تحت نظر وکیل سرپرست انجام دهد؛

کارآموز باید، سایر تکالیف به صلاحدید کمیسیون، کمیته کارآموزی و کمیسیون استانی را انجام داده و پس از تشکیل پرونده، به مدت 2 ماه، در دوره توجیهی که توسط کمیسیون یا کمیسیون های استانی برگزار می گردد، شرکت کند.

کارآموز از وکالت در دیوان عالی کشور ممنوع است؛

کارآموز نمی تواند در خصوص دعاوی راجع به اصل نکاح و فسخ آن، اصل طلاق، نسب، حجر، ثلث، حبس، وصیت، تولیت و وقف، وکالت کند؛

کارآموز نمی تواند دعاوی مالی با خواسته بیش از 200 میلیون تومان را وکالت کند؛

کارآموز نمی تواند دعاوی مربوط به جرایم مستوجب حد یا مجازات تعزیری درجه 5 و بالاتر را وکالت نماید؛

شایان ذکر است که وکالت توامان وکیل پایه یک و کارآموز، سببی برای معافیت از ممنوعیت های مذکور نیست و وکالت در دعاوی طلاق به درخواست زوج و زوجه یا طلاق توافقی در مراحل بدوی و تجدیدنظر و همچنین وکالت در کلیه مراحل دیوان عدالت اداری در صلاحیت کارآموز می باشد.

جهت دریافت مشاوره ی بیشتر در رابطه با مقررات کارآموزی و نحوه ی ورود به حیطه ی داوری با مشاوران ما تماس بگیرید.

۰۲۱۷۱۰۵۷۱۱۴

2.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *