مقالات آموزشی رایگان موسسه حقوقی دکتر بهنیایی

داوری حقوقی تجاری: راهکار حل اختلاف تجاری

داوری حقوقی تجاری

داوری یک فرآیند حل و فصل اختلاف است که در آن طرفین توافق می کنند که شخص یا اشخاص ثالث بی طرف و مستقل (داور) نتیجه اختلاف را بر اساس موضوعات ارائه شده تعیین کنند. رای داور قطعی و لازم الاجرا است. روش داوری یا میانجیگری، به عنوان یک روش ترکیبی و یکپارچه برای حل و فصل اختلافات در زمینه های مختلف تجاری، حقوقی، اقتصادی، مدیریتی و… در تمام دنیا شناخته می شود. با این مقدمه قصد داریم تا در این مطلب به موضوع مهم داوری حقوقی تجاری: راهکار حل اختلافات تجاری بپردازیم.

اما قبل از پرداختن به موضوع داوری حقوقی تجاری، اگر درگیر هر نوع اختلاف هستید، می توانید جهت تنظیم قراردادهای داوری خود توسط دکتر بهنیایی، داور مستقل دعاوی با بیش از بیست سال تجربه و با داشتن بیش از هزار نفر دانش آموخته در این حوزه با شماره های دفتر تماس بگیرید.

داوری در حل اختلافات طرفین

همانطور که در ابتدای مطلب عنوان شد روش میانجی گری یا داوری شامل استفاده از یک داور بی طرف در حل اختلافات بین طرفین است که بر اساس واقعیت هایی که به وی ارائه می شود تصمیم می گیرد. این تصمیم عموماً از نظر قانونی لازم الاجرا است.

به عبارت دیگر داوری جایگزینی برای دعوای قضایی و به عنوان یک روش رسمی برای حل و فصل اختلافات است. طرفین توافق می کنند که اختلاف مورد نظر را به داوری ارائه کنند و معمولاً یک توافقنامه یا بند داوری به همین منظور در خود قرارداد گنجانده می شود. سپس یک داور مستقل یا هیئت داوران تصمیم می گیرند و تصمیم آن ها برای طرفین قطعی و لازم الاجرا است. طرفین در توافقنامه خود آزادند که تعداد داوران را انتخاب کنند.

باید بدانید اگر از داوری در موضوعات مورد اختلاف خود بهره مند شوید، به لحاظ اقتصادی کاراتر بوده و به لحاظ مدیریتی نیز روش داوری به دلیل انعطاف‌پذیری، کنترل بیشتری بر فرایند به طرفین اعطا می ‌کند.

طرف ‌های اختلاف می ‌توانند انتخاب کنند که داوری کجا برگزار می‌ شود، چه کسی (و چند نفر) هیئت داوری را تشکیل می‌ دهند و داوری چه رویه‌ ای را دنبال خواهد کرد. داوری ‌ها معمولاً محرمانه هستند و این ممکن است برای طرف ‌هایی که می ‌خواهند از تبلیغات منفی که ممکن است در دادگاه های علنی منفعت آن ها را به خطر بیاندازد، اجتناب کنند.

زمانی که طرفین تصمیم به استفاده از داوری بگیرند، قوانین داوری نیز مورد توافق قرار خواهد گرفت.

برخی از این قوانین شامل موارد زیر خواهد بود:

  1. انجام داوری، از جمله اسنادی که باید بین طرفین به اشتراک گذاشته شود
  2. مراحل تعیین داور
  3. رویه خود داوری (شامل اظهارات هر یک از طرفین)
  4. محدودیت های زمانی
  5. حل اختلافات تجاری با داوری حقوقی تجاری

در دنیای امروز به دلیل افزایش ارتباطات و معاملات تجاری در بین اشخاص اعم از شخص حقیق یا حقوقی، شاهد دگرگونی های گسترده ای در زمینه قوانین و نظام حقوق تجارت هستیم. اما همانطور که می دانید این توسعه ارتباطات تجاری، لاجرم باعث بروز اختلافاتی نیز در معاملات تجاري می شود.

حل اختلاف تجاری معمولاً شامل حل و فصل اختلافات حقوقی مرتبط با تجارت است. توافق ممکن است از طریق بحث های حقوقی، رسیدگی های دادگاه یا حل اختلاف جایگزین انجام شود. برای اختلافات تجاری در اغلب کشورها، شرکت‌ ها و طرفین اختلاف ممکن است برای رسیدن به یک نتیجه سریع‌ تر و حفظ روابط شرکت، به حل اختلاف جایگزین روی بیاورند. داوری حقوقی تجاری اغلب به جای پیگیری دعاوی تجاری بالقوه گران قیمت از طریق سیستم دادگاه انتخاب می شود.

حل و فصل و داوری اختلافات تجاری چیست؟

به طور کلی حل اختلافات تجاری ممکن است شامل مذاکره بین طرفین، دعوای قضایی و حل اختلاف جایگزین (داوری) باشد.

داوری حقوقی تجاری به روش حل و فصل اختلافات بین طرفین در خارج از سیستم دادگاه اشاره دارد. این روش ها به طرفین کمک می کند تا با یکدیگر همکاری کنند و به یک راه حل متقابل برای اختلاف نظر خود برسند. این رویکرد داوری، میانجی گری، سازش و مذاکره را در بر می گیرد.

در بسیاری از روش‌های داوری حقوقی تجاری، معمولاً یک متخصص واجد شرایط طرفین را چه با هم یا جداگانه راهنمایی می‌ کند. این کار برای ایجاد زمینه های مشترک و تعیین یک مسیر مناسب رو به جلو انجام می شود. بر خلاف دعوا، که در آن یک طرف معمولاً مشمول یک حکم ناخوشایند (از منظر خودش) است، اما در داوری حقوقی تجاری اغلب ممکن است همه طرف های درگیر در مورد راه حل توافق کنند.

مزایای داوری حقوقی تجاری

روش های جایگزین حل اختلافات تجاری مابین طرفین از جمله روش داوری حقوقی تجاری اغلب می تواند به طرفین در یافتن راه حل بدون نیاز به دعاوی قضایی کمک کند.

داوری شامل یک داور بی طرف می شود و همانطور که گفته شد، یک داور بر اساس واقعیت هایی که ارائه می شود تصمیم می گیرد. این تصمیم عموماً از نظر قانونی لازم الاجرا است. داوری معمولاً مقرون به صرفه تر از دعاوی ارائه شده به دادگاه ها است. این موضوع به این دلیل است که یک داور توانایی صدور راه حل انعطاف پذیرتر از دادگاه را دارد.

انتخاب مذاکره و حل اختلاف جایگزین معمولاً یک رویکرد سریع‌ تر و کم‌ هزینه ‌تر برای حل یک اختلاف حقوقی در مقایسه با دعاوی قضایی است. این کار کمک می کند تا زمان طرفین برای تمرکز بر تجارت خود به جای یک نبرد حقوقی طولانی و بعضا مضر آزاد شود.

علاوه بر این، داوری حقوقیتجاری به عنوان روش جایگزین حل اختلافات تجاری، فرصتی را برای طرفین فراهم می کند تا روابط خود را اصلاح کنند. در برخی موارد، این روش ها حتی می توانند به طور بالقوه شراکت تجاری خود را برای منافع مشترک خود تجدید کنند.

استفاده از برخی روش های جایگزین حل اختلاف، مانند داوری، می تواند سودمند باشد زیرا همه طرف های درگیر در مورد نتیجه توافق دارند. این تضمین می کند که هیچ نتیجه ناخواسته ای بر کسی تحمیل نمی شود و در نتیجه یک سناریوی برد-برد برای هر دو طرف ایجاد می شود.

ویژگی های یک داوری حقوقی تجاری

داوری حقوقی تجاری، در زمینه حل اختلاف تجاری گزینه بسیار خوبی است به خصوص زمانی که اختلاف ناشی از مسائل فنی یا عملیاتی باشد، زیرا طرفین قادر خواهند بود داورانی را با تخصص در آن زمینه خاص انتخاب کنند.

اما انتخاب داوری متخصص در زمینه حل اختلاف تجاری، موضوع و فرایند مهمی است، چراکه پیگیری یک اختلاف تجاری کوچک و به ظاهر بی اهمیت ممکن است تا سال ها به طول بیانجامد، بنابراین در انتخاب داوری حقوقی تجاری برای حل اختلاف تجاری خود باید دقت لازم را داشته باشید.

موارد زیر را می توان به عنوان با ارزش ترین ویژگی های داوری شناسایی و بیان کرد:

  • قابلیت اجرایی بودن آرا
  •  اجتناب از سیستم های حقوقی خاص/ دادگاه های ملی
  • انعطاف پذیری
  • توانایی طرفین در انتخاب داوران
  •  رازداری و حریم خصوصی.

انعطاف پذیری و سازگاری ذاتی فرآیند داوری حقوقی تجاری به طرفین این آزادی را می دهد که نحوه حل و فصل اختلافات تجاری خود را شکل دهند و نهادهای داوری مختلف نیز طیف گسترده ای از گزینه های نوآورانه را برای تنظیم فرآیند مطابق با نیازهای خود، از جمله مسیرهای سریعتر و ارزان تر، به طرفین ارائه می دهند.

یک روش داوری حقوقی تجاری کارآمد با هدف تسهیل حل و فصل سریع و مقرون به صرفه اختلافات تجاری، به ویژه آنهایی که شامل فناوری ‌های دیجیتال جدید مانند دارایی‌ های رمزنگاری شده و قراردادهای هوشمند هستند، ارائه می ‌کند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *