داوری حقوقی بین الملل

تفاوت داوری داخلی و بین المللی چیست؟

تفاوت داوری داخلی و بین المللی | دکتر بهنیایی

تمامی افرادی که اهلیت اقامه دعوا را دارند، می توانند اختلافات داخلی و بین المللی خود را چه در مراجع قضایی طرح شده باشد چه نشده باشد و در صورت طرح شدن در هر مرحله ای که باشد به داوری ارجاع دهند.داوری داخلی و بین المللی با تراضی طرفین و طبق قوانین و مقررات داوری ضمن توافقات طرفین اختلاف انجام می شود. بررسی و انجام پرونده های حقوقی داوری بین الملل  یکی دیگر از خدماتی است که بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی انجام میدهد.

داوری داخلی و بین المللی دارای چه مزیت هایی می باشد؟

از آنجایی که در داوری داخلی و بین المللی رفع اختلاف متداعیین به شیوه ای ساده تر و کوتاه تر از مراجع قضایی انجام می شود، بنابراین نسبت به طرح دعوا در مراجع قضایی دارای مزیت هایی است. این مزیت ها در داوری داخلی و بین المللی عبارت اند از:

 انتخاب داور توسط متداعیین

یکی از مهم ترین ویژگی های داوری، انتخاب داور مورد توافق و شناخته شده ی خودشان است، در صورتی که در مراج قضایی چنین امکانی وجود ندارد و قاضی از پیش تعیین شده است.

محل رسیدگی در داوری داخلی و بین المللی با تراضی طرفین یا انتخاب داور است.

طرفین به جای حضور در دادگاه، در محلی که توسط داور یا توافق طرفین انتخاب شده است، مراجعه می کنند و دشواری هایی که برای حضور افراد در مراجع قضایی مانند رفت و آمد، هزینه و… است وجود ندارد.

سرعت رسیدگی در داوری داخلی و بین المللی

یکی از مشکلاتی که طرفین اختلاف در مراجع قضایی با آن مواجه هستند، پایین بودن سرعت رسیدگی به اختلافات در مراجع قضایی می باشد، که در داوری مدت زمان رسیدگی تا صدور رأی به حداقل می رسد.

کمتر بودن هزینه های داوری

هزینه های رسیدگی در داوری داخلی و بین المللی به میزان چشمگیری نسبت به رسیدگی در محاکم قضایی کمتر است.

مزیت های عنوان شده برای داوری داخلی و بین المللی تنها بخشی از این مزیت ها است و در کنار آنها می توان به رعایت محرمانگی، اجرای سریع رأی، کم شدن حجم پرونده ها در محاکم قضایی، سهولت و آسانی رسیدگی و… اشاره کرد.

داوری از چه زمانی شروع می شود؟

داوری داخلی و بین المللی از زمانی شروع می شود که درخواست داوری به خوانده داوری ابلاغ شده باشد، مگر اینکه طرفین طور دیگری توافق کرده باشند. با توجه به اینکه داوری داخلی و بین المللی امری کاملا توافقی است در  تمام مراحل، تراضی طرفین در اولویت می باشد.

بیشتر بدانید:داوری حقوقی در قرارداد های بین المللی 

موافقت نامه ی داوری داخلی و بین المللی چیست؟

قراردادی است بین طرفین که به موجب آن تمام یا بعضی ازاختلافاتی که در مورد یک یا چند رابطه حقوقی معین اعم از قراردادی یا غیرقراردادی بوجود آمده یا ممکن است پیش آید به مرجع داوری ارجاع می شود. موافقتنامه داوری داخلی و بین المللی ممکن است به صورت شرط داوری در قرارداد و یا به صورت قرارداد جداگانه باشد.

درخواست داوری داخلی و بین المللی باید حاوی چه نکاتی باشد؟

درخواست داوری داخلی و بین المللی نیازمند اطلاعاتی است که در قانون داوری به صورت دقیق تصریح شده است. این اطلاعات عبارت اند از:
1) نام و نشانی طرفین
2) درخواست ارجاع اختلاف به داوری
3) بیان ادعا و خواسته آن
4) وجود شرط داوری یا موافقتنامه داوری
درخواست داوری داخلی و بین المللی ممکن است حاوی اطلاعاتی در مورد تعداد داوران و چگونگی انتخاب آنان و همچنین راجع به موافقت نامه ها، قراردادها و یا وقایعی که موجب بروز اختلاف شده است، باشد.

محل داوری داخلی و بین المللی

داوری داخلی و بین المللی در محل مورد توافق طرفین انجام میشود. درصورت عدم توافق، محل داوری با توجه به اوضاع و احوال دعوا و سهولت دسترسی طرفین، توسط داور تعیین می شود.

ختم رسیدگی در داوری های داخلی و بین المللی

رسیدگی داوری داخلی و بین المللی با صدور رأی نهایی یا به موجب دستور «داور» در موارد زیر خاتمه می یابد:
1) استراداد دعوا توسط خواهان مگر اینکه خوانده به آن اعتراض کند و «داور» برای وی منافع قانونی و موجهی در حل وفصل نهایی اختلاف احراز کند.
2) عدم امکان و یا عدم لزوم ادامه رسیدگی در داوری داخلی و بین المللی به دلیل دیگر به تشخیص داور
3) توافق طرفین در ختم رسیدگی

ضرورت ارجاع اختلافات به داوری داخلی و بین المللی

با نظر به اینکه فعالیت های اقتصادی و آمار شرکت های فعال رو به افزایش است و به همان میزان تعداد پرونده‌های حقوقی و اختلافات نیز رشد قابل توجهی داشته است، به منظور مرتفع نمودن مشکلات حقوقی و کاهش حجم پرونده های حقوقی در محاکم قضایی می توان با آموزش های اصولی و تربیت داوران متخصص و کارآمد، نهاد داوری داخلی و بین المللی را تقویت نمود، تا بتوانید به بهترین و موجه‌ترین شکل، اختلافات حقوقی ناشی از قرارداد را با طرف مقابل خود حل و فصل نمایید.

تربیت داور متخصص برای داوری حقوقی و بین المللی

همانطور که بیان شد اجرای موفق داوری داخلی و بین المللی مستلزم حضور و فعالیت داورانی مجرب است، بنابراین اولین رسالت مؤسسات داوری می تواند تربیت علاقه مندان به این حوزه با جدید ترین مطالب روز و همچنین تحلیل پرونده های داوری باشد. این امر نیازمند سال ها تخصص و تجربه در حوزه ی داوری داخلی و بین المللی است که هم اکنون توسط تیمی مجرب و استاد برجسته در مؤسسه حقوقی داوری دکتر بهنیایی آموزش داده می شود.

تفاوت آموزش داوری داخلی و بین المللی در مؤسسه دکتر بهنایی با دیگر مؤسسات

مؤسسه حقوقی و داوری دکتر بهنیایی با تجربه ی بیش از بیست سال در حوزه ی آموزش و اجرای داوری داخلی

و بین المللی، دارای جدیدترین آموزه ها، آراء و تکنیک های آموزشی داوری است. همچنین این موسسه برای اولین بار در کشور علاوه بر آموزش، با فراهم آوردن بسترهایی برای دانش پذیران خود، شرایطی ایجاد کرده است که بتوانند به عنوان داور مطرح و شروع به فعالیت کنند. این بسترها عبارت اند از:

  1. انتشار ویدئوهای معرفی رزومه و توانمندی‌های علمی و تخصصی داوران
  2. درج نام در کتاب مرجع مشخصات داوران حقوقی ایران انتشارات حقوقی جاد
  3. ارایه کارت ویزیت در خانه داوران در وب‌سایت رسمی مؤسسه
  4. صدور کارت پرسنلی ویژه مؤسسه

همچنین این مؤسسه بعد از آموزش داوری داخلی و بین المللی و اصول آن با مشاوره رایگان به دانش پذیران خود، آن‌ها را در پذیرش پرونده تا صدور رأی نهایی همراهی می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *